![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Combination
Ik volg nu de opleiding wiskunde en heb me altijd gefascineerd in wiskunde.
Naar mijn mening is een staartdeling helemaal niet ouderwets. Ik gebruik dit nog vaak voor het maken van rekeningetjes etc. Moderne technologiën zijn natuurlijk leuk en kunnen onze wiskundige breinen bevorderen maar dit wil niet zeggen dat de oude methoden slecht of nutteloos waren. Ik denk dat een combinatie van beide tot de beste oplossing zal leiden. Trouwens, de dalende cijfers voor het vak wiskunde zijn denk ik te wijten aan een gebrek van interesse van de jongeren. Het zal dus nodig zijn om de leerstof op een leukere manier te geven. En daar zullen de studenten lerarenopleiding wiskunde ,waaronder ik dus, voor moeten zorgen ![]() |
#2
|
|||
|
|||
Sorry, maar als ik in de winkel probeer uit te rekenen voor hoeveel geld ik al gekocht heb, heb ik GEEN rekenmachine bij de hand en ook GEEN computer!
Als ik met de trein reis en bereken hoe laat ik thuis ga komen om dit door te bellen heb ik GEEN rekenmachine bij de hand en ook GEEN computer. Als mensen mij geld geven dat ik nog te goed had en ik moet teruggeven, heb ik GEEN rekenmachine bij de hand en ook GEEN computer. Als we op café berekenen hoeveel iedereen moet bijleggen, heb ik GEEN rekenmachine bij de hand en ook GEEN computer. --> Dus zij die van mening zijn 'weg met rekenen, er is nu de rekenmachine'. Die wil ik wel eens bezig zien in hun dagelijks leven. MAAR: Bij al deze acties heb ik uiteraard ook geen pen en papier om te cijferen! --> Ik ben er dan ook van overtuigd dat de meest functionele rekenmethode het hoofdrekenen is. We gebruiken het zo vaak zonder dat we het beseffen! Om dat hoofdrekenen te stimuleren, MOET je NIET in een realistische context werken, vind ik. Maar je MOET WEL leerlingen trainen hierop en dit betekent inderdaad een rekenmachine VERBIEDEN tijdens sommige lessen!!! Laat ze dan maar hoofdrekenen én wie dat moeilijk vindt, die pakt automatisch een kladblaadje om te cijferen. Conclusie: Als de rekenmachine dagelijkse uitrusting is zullen leerlingen NIET functioneel leren hoofdrekenen noch leren cijferen!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#3
|
||||
|
||||
Er zijn natuurlijk nog steeds mensen die in de middeleeuwen leven - ik was er tot in het 6de middelbaar principieel zelf één -, maar wie heeft er tegenwoordig niet altijd een gsm bij met rekenmachine in verwerkt? Zelfs een Ipod heeft binnenkort ongetwijfeld een rekenmachine.
Maar ik geef je wel gelijk dat hoofdrekenen een erg belangrijke vaardigheid is, dat doe ik zelf ook nog constant.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#4
|
|||
|
|||
Citaat:
Bijna volledig met eens.. Maar... Wie zegt dat je om te cijferen papier nodig hebt? Nooit eens in je gedachte gedaan? ![]() Soms staat mn hoofd er echt niet naar om te gaan hoofdrekenen en dan vind ik cijferen in mn hoofd een veel simpelere oplossing ![]() Misschien eens een uitdaging ? ![]() |
#5
|
|||
|
|||
Citaat:
![]() ![]()
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#6
|
|||
|
|||
Citaat:
Tuurlek waarom niet? Ik denk dat dit gwn van persoon tot persoon afhangt. Ik persoonlijk vind cijferen veel handiger dan regeltjes toe te passen voor hoofdrekenen. Ik zal zelfs eerder dergelijke vermenigvuldigingen al cijferend in mijn hoofd uitrekenen dan een optelsom. |
#7
|
|||
|
|||
Jente, you are right...
Zeker voor dat geval van 347 / 16. Ik zou het automatisch als een staartdeling gaan bekijken.. Zelfs in mijn hoofd ![]() Je kan zoiets natuurlijk niet snel exact uitrekenen en de rest bepalen, maar dat lukt eveneens niet met hoofdrekenen, denk ik. Allicht rekent iedereen dit soort berekeningen op zijn eigen handige manier uit, maar ik denk dat staartdelingen zeker moeten blijven 'bestaan'. We hebben dat bijvoorbeeld ook gebruikt bij complexe getallen... Begin daar maar eens aan met hoofdrekenen, ik denk dat je lang bezig zal zijn dan! |
#8
|
|||
|
|||
rekentoestel doet nadenken vervagen !
Een ding is zeker, hoe meer en hoe sneller je leerlingen hun zakrekenmachine gebruiken hoe slechter hun hoofdrekenen wordt. Het gaat dan zelfs zo ver dat ze na verloop van tijd hun maaltafels vergeten en simpele sommen zelfs snel gaan intikken op hun rekenmachine. Ik heb al meermaals gezien dat oudere leerlingen(zie mijn broer) idiote sommen intikken op hun rekentoestel gewoon uit gewoonte. Ik geef een voorbeeld: 3 * 7 = 21 , 12 * 0 = 0 . Dit soort dingen weten ze wel maar uit gewoonte tikken ze maar in zonder na te denken. Een tijdje geleden moest ik bijles geven aan mijn nichtje. Omdat ze zo gewoon was altijd discriminanten te berekenen met haar rekentoestel zag ze haar eigen domme fouten niet meer. Als ik het uitlegde was ze eigenlijk een beetje beschaamd dat ze daar niet naar gekeken had!
|