![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Grotere pakkans, meer veiligheid op onze wegen? | |||
Neen, ... |
![]() ![]() ![]() ![]() |
4 | 44.44% |
Ja, ... |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 55.56% |
Stemmers: 9. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Camera remt Vlaming af
Camera remt Vlaming af
OOSTENDE - De Vlaming houdt zich steeds meer aan de snelheidsbeperkingen. Ondanks een stijging van het aantal gecontroleerde voertuigen daalde in 2004 het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen. Die trend tekent zich overal af. Oostende spant de kroon. Daar werden vorig jaar half zo veel overtredingen vastgesteld als in 2003, tijdens drie keer meer controles. HET aantal ongevallen met letsels is in de periode januari-november van 2004 afgenomen met 8,7 procent tegenover het jaar voordien. Dat maakte de federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A), gisteren bekend. In de lokale politiezones tekent zich nog een bemoedigende tendens af. Daar daalt, ondanks het grotere aantal controles sinds de komst van de onbemande camera's, het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen. Oostende is een frappant voorbeeld. Daar werden in 2004 15 miljoen voertuigen gecontroleerd door onbemande camera's. 11.574 bestuurders werden op een zware snelheidsovertreding betrapt. In 2003 werden 23.781 pv's opgesteld voor 4,8 miljoen gecontroleerde wagens. Ook bij de mobiele radarcontroles werd een daling geconstateerd: in 2002 was 3,22 procent van de bestuurders in overtreding, in 2003 1,93 procent, in 2004 nog 1,29 procent. ,,De mensen houden zich steeds meer aan de toegelaten snelheid'', zegt korpschef Philip Caestecker, ,,de flitspalen missen hun effect niet.'' Een gunstig gevolg is dat het aantal letselongevallen stelselmatig daalt: van 597 in 1999 naar 389 vorig jaar. ,,Het zou te voortvarend zijn Oostende als representatief te nemen'', zegt Paul Kenis, verkeersspecialist van het parket-generaal in Gent. ,,De stad houdt er al langer dan anderen een streng verkeersbeleid op na, dat nu vruchten afwerpt. Maar de trend is onmiskenbaar in heel mijn rechtsgebied Oost- en West-Vlaanderen.'' In de zone Riho (Roeselare en omgeving) controleerden de onbemande camera's in 2003 1,3 miljoen auto's en werden er 144 overtreders per 100.000 auto's genoteerd. In 2004 werden 3,6 miljoen voertuigen gecontroleerd tot eind oktober en waren er nog maar 57 overtreders per 100.000, een daling met zestig procent. De onbemande camera's hielden 70.000 wagens in de gaten (106 procent meer dan in 2003); van hen was 5 procent in overtreding. In 2003 was dat nog 8 procent. In Wetteren-Wichelen-Laarne zakt het aantal overtredingen maand na maand: van bijna 5 procent in september 2004 naar net geen 4 procent in december. Een rondvraag bij de korpsen van Leuven, Hasselt en Antwerpen leert dat de trend algemeen is: minder overtredingen, minder ongevallen met letsels. Overal worden de onbemande camera's aangehaald. Ook de federale wegpolitie bevestigt de evolutie. Een vaststelling is ook dat de extreme snelheidsovertreders, de laagvliegers, een uitstervend ras zijn. Landuyt doet een ronde van de lokale zones om hun verkeersresultaten te bekijken. Hij begint in Leuven. 02/02/2005 Tom Ysebaert ©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
Antwoord op de peiling is dus overduidelijk...
De gegevens uit het artikel hebben zelfs nog maar weinig van doen met statistiek of probabiliteiten, maar alles met zekerheid... Dus: JA, een grotere pakkans bevordert zonder twijfel de verkeersveiligheid!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#3
|
|||
|
|||
Overduidelijk? 44% tegen 56%? Bijna status quo volgens mij.
Maar goed. Uit ervaring weet ik dat het plaatsen van die stomme camera's enkel kan helpen op plaatsen waar je zelf nog nooit geweest bent. Ben je die chauffeur die eigenlijk elke dag dezelfde weg aflegt van thuis naar werk. En daarnaast enkel thuis-winkelverkeer doet. Dan zullen die camera's juist niks uithalen. Na 2 keer weet iedereen die camera's wel staan en een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Je rijdt rustig tegen 100 km/u waar je 70 mag en als de camera nadert dan rij je die 100m weer even 70 om dan weer in volle vaart te vertrekken... Ok op die 100 meter heeft die camera dan nut... maar soms is die 100 meter niet naast een school of gevaarlijk kruispunt, maar naast boer Teun zijn boerderij. |