![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Misschien heeft het huidige systeem van de studiepunten hier ook een invloed op?
|
#2
|
|||
|
|||
De nieuwe regeling van credits zal hier zeker een invloed op hebben, maar ik denk dat er ook een groot deel van de verantwoordelijkheid ligt bij ouders en bij de secundaire scholen.
Ik hoor van vele studenten dat zij gestimuleerd werden door de secundaire scholen om unief gaan te doen. Hierbij wordt wel rekening gehouden met de capaciteiten van de leerlingen, maar volgens mij ook enorm veel voor de naam van de school. Elk jaar wordt er nog een enquête gehouden over de prestaties van de oud-leerlingen. Op die manier maken ze een balans op en op een opendeurdag oogt het altijd mooi dat er veel universiteitsstudenten zijn. Oei, ik merk al dadelijk een condradictie op. De enquêtes worden meestal afgenomen wanneer je er reeds een jaar hebt opzitten en dan moet je aanduiden of je geslaagd was of niet. Argument: afgebroken ![]() Ook ben ik akkoord met het watervalsysteem en een tekort aan begeleiding en informatie. Vorig jaar heb ik enkele leerlingen uit het secundair begeleid bij de keuze van hun studierichting in het hoger onderwijs. Ik kwam toen op testen, vragenlijsten, etc terecht, die zeer veel informatie gaven over je persoonlijkheid. Hiermee bedoel ik dat je je kon testen op inzet, op tijd die je aan school besteedt en dergelijke dingen. Ik kwam plots ook zeer interessante richtingen tegen waarvan ik nog nooit gehoord had. Dit duidt op een beperkte begeleiding en misschien is het wel onze taak om dit te voorkomen? |
#3
|
||||
|
||||
Citaat:
![]() Heb ik iets gemist? ![]() Om eerlijk te zijn, zie ik het probleem niet. Het lijkt me eigenlijk wel een verrijking om eerst eens van een andere studierichting geproefd te hebben, zowel op het gebied van zelfkennis als op professioneel vlak. In het eerste jaar krijg je toch meestal een mooie, algemene basis aangereikt, die je in je nieuwe studierichting of professionele leven zeker nog kan gebruiken. Natuurlijk is een jaar langer studeren niet echt interessant en veel te duur, maar het idee op zich, lijkt me niet zo negatief. In het secundair is dat iets helemaal anders. Om meer dan één reden, vind ik het watervalsysteem in het secundair onderwijs een slecht systeem. Maar op hoger niveau lijkt het me best interessant.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |