![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Frans in de kleuterklas: | |||
Moet kunnen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
65 | 65.00% |
Moet niet kunnen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
35 | 35.00% |
Stemmers: 100. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik vind het wel kunnen dat kinderen in de kleuterklas al een vreemde taal zouden aangeleerd krijgen.
Iedereen weet dat, hoe kleiner een kind is, hoe meer het kan leren en opnemen. Dus als men vanaf de 2de of 3de kleuterklas al spelenderwijs een uurtje per dag met een vreemde taal bezig is, het wel zou kunnen blijven hangen bij de kinderen. Schrijven zal nog wel iets anders zijn, maar als ze de taal al een beetje kunnen spreken zijn ze al een eind op weg. Natuurlijk moet men dan vanaf de lagere school in het 1ste leerjaar al beginnen met ook een vreemde taal aan te leren, want anders gaat de moeite die men in de kleuterklas deed om de taal aan te leren in een wip verloren. |
#2
|
|||
|
|||
Waarom niet?
Waarom niet? Uit studies blijkt dat kinderen een groot studievermogen hebben wanneer ze de leeftijd van 3-7 jaar hebben. Ze kunnen veel leren en een taal zou dus niet slecht zijn. In de maatschappij van vandaag zijn talen héél belangrijk. Zelfs in ons eigen Belgiëlandje is een taal zoals Frans heel nuttig net omdat het hier ook gesproken word. Later gaan ze er blij mee zijn dat ze zo vroeg kennis hebben leren met een taal want deze kan ook voor hun beroep later van pas komen!
|
#3
|
|||
|
|||
.
Als leerkracht Frans in wording ben ik uiteraard voor Frans vanaf de kleuterklas. Tijdens deze vakantie heb ik Frans gegeven aan kleuters van 4 en 5 jaar en deze waren super enthousiast over de FRanse lesjes.
Samen met Pistache, de handpop, leerden we tellen tot twintig, de kleuren, de familie en nog enkele andere dingen. De A3 prentboeken en de CDrom zorgden ervoor dat je weinig moest voorbereiden en ze zorgden ook voor de visualisatie van de nieuwe woordjes. Mits voldoende herhaling, konden de kindjes aan het einde van de week zichzelf voorstellen (je m'appelle, j'habite à , j'ai ... ans) en konden ze tellen. Of men nu Engels of Frans geeft in de kleuterklas maakt niet zoveel uit, het is belangrijk dat de leerkrachten het didactisch goed aanpakken en dat ze de talen niet gaan mengen. Hiermee bedoel ik dat ze bijvoorbeeld een pop moeten kiezen en deze Frans laten spreken. Wanneer de leerkracht FRans en Nederlands door elkaar gaat spreken, wordt het immers verwarrend en is de kans op fundamenteel leren (bedankt Kaatje voor deze term) kleiner. |