actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Bekijk Resultaten Peiling: Moeten 16-jarigen zoals in Oostenrijk stemrecht krijgen?
Nee 48 87.27%
Ja 7 12.73%
Stemmers: 55. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 1st October 2008, 17:56
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User

Ik ben nu twee keer moeten gaan stemmen.
Ik vond mijzelf wel klaar om de eerste keer (juist 18 geworden) te moeten gaan, maar ik merkte dat veel van mijn klasgenoten in die tijd nog geen idee hadden op wie ze moesten stemmen. Het was vaak maar een kwestie van "die politicus ziet er het beste uit" of "hem ken ik" of ...

Echter, hoeveel "oudere" mensen denken er ook zo niet? Ik denk dat als je kijkt wie er echt doordacht stemt, dat je wel eens een vrij laag percentage van de bevolking zal bekomen.

Ik ben dus voorstander van het algemeen stemrecht en niet plicht, maar daar gaat het dus niet om.

Ik vind niet dat men de leeftijd nog zou moeten verlagen, 18 vind ik al vrij jong voor de "modale" mens. Op die leeftijd is er echt nog niet veel volk met politiek bezig, je wordt er dan ook nog te weinig mee geconfronteerd (alles wordt nog door de mama en de papa geregeld). Dus denk ik niet dat er veel mensen echt een uitgesproken, terechte mening hebben.
Met citaat antwoorden
Oud 2nd October 2008, 03:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Toch nooit vooraleer men zich in onderwijslandschap van de noodzaak van zoiets als 'Maatschappelijke Vorming' als volwaardig vormingsaanbod heeft vergewist! Maar de huidige politiek heeft er langer een handje van weg om alle nadruk te leggen op de verpakking... waarmee uiteraard ook - en vooral! - de zestienjarigen vlotweg 'ingepakt' kunnen worden...
Oud 2nd October 2008, 13:03
sarabollen
Guest

Heeft iemand toevallig iets (objectief) gehoord over de weerslag van het stemrecht voor 16-jarigen op de verkiezingsuitslag in Oostenrijk (veel extreem-rechts)? Op internet heb ik voorlopig nog niets kunnen vinden, maar het zou mooi passen in een stageles PAV die ik komende week moet geven...

Alvast bedankt!!
Met citaat antwoorden
Oud 2nd October 2008, 15:44
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User

Waarom 16-jarige zonder kennis van politiek?

Wannneer 16-jarige naar de stembussen trekken om te gaan stemmen hebben ze waarschijnlijk geen flauw idee wie in welke partij zit en waarvoor die partij juist staat. Ze gaan zich dus laten beïnvloeden door reclamastunts zoals het uitdelen van sleutelhangers,... Men spreekt hier niet van indoctrineren maar ik denk het er verband mee houd. Men gaat jongeren zo beïnvloeden dat ze zich volledig gaan overgeven aan datgene dat hen word ingefluisterd!
Met citaat antwoorden
Oud 2nd October 2008, 18:03
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User

Sommige 18-jarigen hebben al geen idee voor wat ze nu eigenlijk stemmen. Ze kennen misschien wel enkele slogans maar echt opzoeken waar de partij nu eigenlijk écht voor staat, ik vrees dat het er niet veel zullen zijn. Een vaak voorkomend fenomeen is: "ik stem op dezelfde als waar mijn ouders op stemmen." Eigenlijk als je het echt ver wilt doordrijven, geef je dus de ouders een dubbele stem. Bij 16-jarigen zal al dit nog in meerdere mate voorkomen. Natuurlijk er zijn uitzonderingen maar of dit er genoeg zijn om dit een meerwaarde te geven aan de verkiezingen... Je zult meer stemmen hebben maar uiteindelijk zal de uitslag van de verkiezingen min of meer gelijk blijven.
Met citaat antwoorden
Oud 2nd October 2008, 19:02
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User

Zijn jongeren van 16 jaar al bezig met politiek? Ik denk niet dat velen hierop 'ja' gaan antwoorden. In principe zou men de jongeren kunnen laten kiezen of ze wel zouden gaan stemmen of niet. Maar ik denk dat er dan op het vlak van onderwijs wel wat meer aandacht moet besteed worden aan de politieke vorming van jongeren. Lessen over de samenleving, politiek, democratie,... zullen nog meer geïntegreerd moeten worden. Als men wil dat deze jongeren de nodige kennis hebben wat betreft de verkiezingen, zal men dit zeker moeten integreren in de lessen.
Met citaat antwoorden
Oud 3rd October 2008, 15:35
Vincent Vincent is offline
Registered User

Ik denk niet dat jongeren op deze leeftijd al bezig zijn met politiek, laat staan dat ze echt doordacht gaan stemmen. Ze gaan zich meer laten beinvloeden door andere leeftijds genoten. Dit is dus zeker geen goed idee.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:28.