![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Mijn mond viel verder open naarmate ik het artikel verder las. Bedriegen is tegenwoordig (spijtig genoeg) schering en inslag, dus daarvan viel mijn mond niet echt open. 'Getrouwde vrouw maakt slippertje met de priester' vind ik eerder grappig. Het is wel begrijpelijk dat de echtgenoot van de ontrouwe vrouw het niet grappig vond. Natuurlijk hoort niemand te bedriegen en zeker niemand die zelf – onrechtstreeks misschien - voor het celibaat gekozen heeft. Priesters zijn ook maar 'gezonde' mannen, maar ze hebben inderdaad een voorbeeldfunctie.
De bisschop hoeft voor mij de priester niet te veroordelen. Maar dat hij de schuld volledig bij de vrouw legt, vind ik wel hét toppunt. Ik wil de Kerk niet beledigen, maar dit lijkt mij toch typisch godsdienstig. In religieuze kringen lijkt het of vrouwen het altijd gedaan hebben. Mogen vrouwen nu ondertussen eigenlijk al priester worden? Dit vind ik weer een voorbeeld van discriminatie van de vrouwen binnen de godsdienst. In onze moderne samenleving kan vrouwendiscriminatie toch niet. Misschien zie ik het allemaal wat radicaal. Maar mijn eindwerk ging over feminisme. Dus vrouwen uitsluiten, daar ben ik heel erg tegen!! |
#2
|
|||
|
|||
Citaat:
|
#3
|
|||
|
|||
Citaat:
Zij werd in de kerkelijke praktijk ook als hoer bestempeld. Ook in andere godsdiensten vinden we voorbeelden terug van 'de verleidelijke vrouw waar de man niet aan kon weerstaan'. Inderdaad, wij mannen zijn zwak wanneer het op voortplanting aankomt (misschien een stukje biohistorisch?), maar dat geeft ons zeker niet het recht om de schuld bij de vrouw te leggen. In deze situatie heeft die bisschop deze elementen te hard benadrukt, zonder te twijfelen aan de goedheid van zijn priester. Op zich heel naïef, maar de Kerk kan het zich ook niet permiteren om nog meer met zulke schandalen in aanraking te komen. De Kerk heeft veel van zijn aanzien moeten inboeten door geweld en oorlog die dagelijks in het nieuws komen. Ook de wetenschap zorgt ervoor dat vele vragen van de Kerk beantwoord kunnen worden. De Kerk moet zich op één of andere manier wel verweren tegen deze evolutie, maar de kop in het zand steken voor eigen zonden is absoluut niet de oplossing! |