![]() |
|
|
|||
|
|||
Als ik er nu de punten van Bart lees en ik denk er over na, moet ik toegeven dat daar zeker waarheid in zit. Als alcohol inderdaad zoveel invloed heeft op onervaren (jongere) chauffeurs, ben ik absoluut voorstander van zelfs nultolerantie. Maar ik ben het eigenlijk nog meer eens met Sofie. Want ik vraag me af waar we de grens dan trekken. Hebben we het nu over jonge chauffeurs of over onervaren chauffeurs? Ik ben helemaal akkoord als het over onervaren chauffeurs gaat, en inderdaad de grootste groep onervaren chauffeurs zijn jongeren. Maar ik denk dat we bij die 'onervaren' chauffeurs, of laten we het even 'risicogroepen' noemen, zeker nog een aantal groepen kunnen bij rekenen. Met alle respect, maar veel oudere mensen (60+) hebben ook absoluut niet meer de nodige reflexen om zich probleemloos en risicoloos te bewegen in het verkeer. Moeten we dan voor hen ook geen nultolerantie toepassen? Verder zijn er ook heel wat mensen die hun rijbewijs halen, maar nooit veel meer rijden dan rond de kerktoren? Ook voor hen moeten we dan nultolerantie toepassen vind ik. En dan zitten we in een straatje zonder einde.
Citaat:
|
|
|||
|
|||
Als ik dit hier zo allemaal lees kan ik ook niet echt goed volgen wat bijvoorbeeld RYD daar inneens allemaal zegt. Het lijkt mij logisch dat jongeren extra geviseerd worden wegens weinig ervaring. Wat de ouderen allemaal doen vind ik niet dat daar mee te maken heeft.
Het meeste ongelukken gebeurt nog steeds rond de periode wanneer je plus minus 1jaar à anderhalf jaar met de auto rijdt. Op die moment schijnt het gevoel te komen dat je het allemaal wel kan en verslapt de concentratie vaak. Invloed van alcohol hier nog eens bovenop lijkt mij dan wel uit den boze. Dit geldt natuurlijk voor iedereen. Dit wetende vind ik het geen probleem jonge chauffeurs extra te viseren. Dit moet volgens wel niet persé via een andere alcohollimiet. Die alcohollimiet mag wat mij betreft hetzelfde voor iedereen(0,2 of zelfs nultollerantie). Hierbij lijkt het mij geen slecht idee hogere boetes voor ouderen uit te schrijven als toch gebleken is dat zij de top leiden in overtredingen. Verder vraag ik mij wel af: " zijn het normaal gezien niet organisaties als RYD die resoluut moeten gaan voor 0 promille wanneer je een wagen bestuurd?"Uit dit artikel kan ik dat niet echt opmaken. |
|
|||
|
|||
cartoon van de dag
bron: www.demorgen.be
|
|
|||
|
|||
![]()
Ik ben absoluut voorstander van deze maatregel. Ik vind het niet meer dan normaal dat je niet drinkt als je daarna nog met de wagen naar huis moet. Maar ik weet dat andere mensen dit niet zo vanzelfsprekend vinden. Ik ken genoeg mensen die al wel eens "zat" achter het stuur kruipen. Ik zet het woord zat opzettelijk tussen aanhalingstekens. Mensen die onder invloed rijden, zeggen vaak dat ze nog gerust met de wagen kunnen rijden. Zij vinden dat je 8 pintjes drinkt dat je dan niet zat bent. Dat is misschien ook zo... Je bent dan niet crimineelzat, maar je bent TE zat om met de wagen te rijden. Je reactievermogen zakt, dat is ongetwijfeld zo!! Voor de fietser die plots de weg oversteekt kan die seconde dat jij als "zatte" bestuurder te laat reageert fataal zijn!
Ik ben dan ook absoluut voorstander om (jonge) bestuurders niet de kans te geven om te drinken. Een verlaging van de alcohollimiet is voor mij geen enkel probleem! Ik zal de eerste zijn om deze maatregel aan te moedigen!! |
|
|||
|
|||
Ik ben geen supervoorstander van het voorstel. Ik vind het correcter dat voor iedereen de grens van 0,2 promille geld. Ik vind dat er meer controles moeten gedaan worden. Nu zijn er alleen alcoholcontroles rond de Nieuwjaarsperiode en dat vind ik fout. Heel het jaar door moet de pakkans groot zijn. Ik denk dat daar het probleem vooral zit. Mensen rijden dronken met de auto omdat ze weten dat de kans op een alcoholcontrole vrij laag is. Mijn voorstel is verhoog eerst de pakkans en verlaag daarna de promillegrens voor iedereen.
|