actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Bekijk Resultaten Peiling: Toekomstige leerkrachten: Mag er een kopie genomen worden van je examen?
Ja. 9 52.94%
Nee. 8 47.06%
Stemmers: 17. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 19th April 2008, 23:20
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
100% ja
Freedom of information act
Met citaat antwoorden
Oud 21st April 2008, 17:14
janavanranst janavanranst is offline
Registered User

Ik vind dat dit moet kunnen maar dan moet er wel een goede rede voor zijn. Zoals inderdaad bijles of iets anders.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd April 2008, 16:53
s5050033 s5050033 is offline
Elien Wuyts

Dit is toch echt wel fout hoor. Ik denk dat het niet realistisch is om later elk jaar opnieuw goede examenvragen te stellen waarvan de leerlingen ze nog niet op voorhand kennen. Als de leerkracht duidelijk de te kennen leerstof op voorhand meedeelt zie ik niet in waarom leerlingen het recht moeten behouden om kopies van hun examen te mogen nemen.
Oud 22nd April 2008, 20:37
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User

Mijn bijlesstudent is zijn kopie gaan vragen en heeft deze niet gekregen. Morgen komt hij en kan ik het hele verhaal horen en ergens bewijs zoeken dat hij het echt wel mag meenemen.(een kopie) Dus op dit moment is het nog altijd niet zo gemakkelijk om je kopie te bemachtigen.
Ik heb vorige week les gegeven over inzet in de verf, ik begon met de vraag: wat is er deze week gebeurt? De leerlingen wisten van niets af. Dus wees maar zeker dat ze nog lang niet zullen weten dat deze regel er nu is.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd April 2008, 21:39
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Letterlijke inhoud nieuwsbrief

Letterlijke inhoud nieuwsbrief schooldirecties Vlaams Ministerie van Onderwijs 09-04-2008:

"Editie - 2008-4-9
secundair onderwijs

Leerlingen en hun ouders moeten toelichting kunnen krijgen over de documenten die geleid hebben tot hun evaluatie door de delibererende klassenraad. Dat is een rechtstreeks gevolg van het decreet over de openbaarheid van bestuur (26 maart 2004), waar ook scholen onder vallen. Dat betekent niet alleen dat leerlingen hun examen kunnen inkijken, ze hebben ook het recht er een kopie van te krijgen. In het schoolreglement kan de school wel bepalen of daar eventueel kosten aan verbonden zijn. Over andere leerlingen exameninformatie opvragen om bijvoorbeeld beslissingen te vergelijken, kan niet. Een leerling kan enkel documenten inkijken die hem of haar rechtstreeks aanbelangen.
Wil u meer weten over openbaarheid van bestuur? U leest er alles over in de handleiding 'Openbaarheid van bestuur' (3 mappen + cd-rom) van Politeia. Schooldirect geeft vijf exemplaren weg. Stuur vóór 16 april een mail naar redactie@schooldirect.vlaanderen.be met als onderwerp 'openbaarheid'. Vermeld uw adresgegevens."

Bij betwistingen - school die weigert - zou ik een mailtje sturen naar bovenstaand mailadres om te vragen wat te doen bij betwistingen...
Oud 23rd April 2008, 08:51
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Leerlingen en hun ouders moeten toelichting kunnen krijgen over de documenten die geleid hebben tot hun evaluatie door de delibererende klassenraad
De delibererende klassenraad is de klassenraad op het einde van het jaar waarin er voor elke leerling apart wordt beslist of hij of zij geslaagd is of niet. Dus als ik het zo lees, lijkt het me dat je alleen maar documenten kan opvragen die rechtstreeks geleid hebben tot een b of c-attest.
Als het - zoals bij Minke - gaat om tussentijdse examens, die nog niet gezorgd hebben voor een definitief besluit op het einde van het jaar, kan de school dit dus volgens mij weigeren.
Dat van die delibererende klassenraad lijkt me wel een erg belangrijke nuance en geeft heel deze discussie ook een andere richting. Als het alleen gaat over wat ik denk, dan vind ik dat het wél moet kunnen.

Of lees ik het toch verkeerd? Ik ben geen advocaat dus...
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 26th April 2008, 15:41
Sofie.Moereels Sofie.Moereels is offline
Registered User

gebrek aan vertrouwen

Ik vind dat leerlingen en ouders ons, leerkrachten, moet vertrouwen.
Wettelijk mogen we het niet weigeren wanneer leerlingen hun examen willen inkijken/kopiëren. Ik begrijp dit ergens wel, maar ergens ook niet.
Ik vind het een gebrek aan vertrouwen van de leerlingen/ouders t.o.v. ons, leerkrachten.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:18.