![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik kan me al inbeelden dat dit te wijten is aan de 'laksere' houding van fietsers. Bij verkeerslichten bestaat er nog een kans dat zij moeten stoppen voor een rood licht, dus zijn zij mogelijk alerter dan op rotondes waar ze gewoon mogen door rijden en dit ook doen zonder al te veel aandacht te besteden aan hun omgeving. Onlangs nog zag ik een fietser tegen de richting in rijden omdat dit veel korter is dan de rotonde helemaal rond te rijden. Voor automobilisten is dit even schrikken als er ineens, tegen alle verwachting in, van de andere kant een fiets komt opduiken.
Als fietser ga je toch juist extra opletten in gevarenzones als een rotonde of de dode hoek van een vrachtwagen... Een ongeluk is snel gebeurd en als het kan vermeden worden door bijvoorbeeld zelf meer rekening te houden met het mogelijke gevaar dan doe je dit toch. Ik wil hiermee niet zeggen dat alle ongevallen door de fietsers zelf worden veroorzaakt, maar het lijkt me logisch dat defensief rijgedrag ook voor fietsers kan. |
#2
|
|||
|
|||
Ik heb ook al eens een probleem gehad met een fietser die tegen de richting in reed. Dit is niet enkel gevaarlijk voor de fietser zelf, maar zeker voor de automobilisten (in dit geval ik dus). Ik heb ondervonden dat vooral jongeren een laksere houding hebben als fietser. Misschien weten zij helemaal niet dat zij voorrang hebben op een rotonde en in andere situaties…
Als er een ongeval gebeurt met een fietser en een automoblist, dan krijgt toch in alle gevallen de automobilist de schuld, omdat de fietser de zwakke weggebruikers is. Maar ondanks dat de fietsers de zwakke weggebruikers zijn, zie ik toch nog veel auto's een fietser op een rotonde geen voorrang geven, waardoor de fietser bijna omver wordt gereden door de auto. "Wielrenners zijn ook zeer gevaarlijk", vind ik. Ze hebben een grote snelheid, waardoor je ze dikwijls maar net op tijd ziet aankomen. Ik kan altijd nog net op tijd stoppen voor de wielrenners. |