![]() |
|
|
|||
|
|||
hallo televisie
Ik heb sinds mijn 12 jaar een tv in mijn slaapkamer, maar dit heeft voor zover ik weet geen al te slechte invloed gehad. Ik kijk nog steeds samen met de rest van het gezin naar het toestel. Wanneer iedereen echter gaat slapen (=zelfstandigen die vroeg uit de veren moeten), ben ik vaak de enige die nog blijft zitten en waarom niet verhuizen naar mijn slaapkamer dan ?
Ik heb altijd mijn overtollige energie kwijt gekund in sport en tijdens activiteiten van de jeugdbeweging. Volgens mij ligt het verantwoord omgaan met televisie voornamelijk in de opvoeding. Als ouder moet je durven je kind stimuleren om naar buiten te gaan en aan het sociale leven deel te nemen. Tegenwoordig zijn er weinig ouders die hun kinderen durven 'op straat te sturen'. Jongeren worden meer en meer met de auto overal naartoe gebracht. Door deze beschermende behandeling zijn ze het niet meer gewend om de fiets op te springen en eens gewoon op bezoek te gaan bij vrienden. Ze gaan sneller alleen voor de tv/spelconsole/pc hangen en zich zo isoleren. Het is nogal gemakkelijk om dit op televisie te steken, terwijl we het misschien moeten zoeken bij de opvoeding... ? |
|
|||
|
|||
Televisie
Wij hebben 2 TV's in huis. Op mijn slaapkamer, en in de woonkamer.
Ik zelf ondervind geen last van het isoleren op de kamer, het luier worden, of meer TV kijken, en minder voor school werken. Ik denk dat wij wel op een bepaalde 'leeftijd' gekomen zijn dat wij zelf onze grenzen kunnen stellen op vlak van TV kijken. Jongere kinderen daarentegen moeten absoluut geen volledige dagen voor de TV hangen. Ik ken een jongetje van 3 dat tijdens de vakanties en in het weekend van 's morgens tot 's avonds voor de TV gezet wordt. De gevolgen zijn voorspelbaar, en al 1000keer getoond op programma's ŕ la Supernanny. Het kind kan zijn energie niet kwijt, en wordt heel opstandig. Wanneer hij zijn zin niet krijgt, kan je het horen donderen tot in Keulen. Conclusie: Wij kunnen denk ik zelf onze grenzen trekken, maar jonge kinderen hele dagen voor de TV zetten is geen optie. |
|
|||
|
|||
Wij kennen die grenzen inderdaad maar jonge kinderen echt nog niet. Je kan het langs twee kanten bekijken. Als een kind zijn eigen tv heeft, kan het naar tekenfilms kijken en hoeft het de 'grotemensenprogramma's niet mee te volgen. Daar raakt het toch maar van in de war. Langs de andere kant stimuleren we kinderen nog meer om tv te kijken door hen een extra toestel te geven. Als mijn 2 neefjes(4 en 5 jaar oud) voor de tv zitten horen ze niks en zijn ze vastgekluisterd aan het beeld. Het is nu eenmaal een gemakkelijke babysit. Toch vind ik dat ouders een beperking moeten leggen op het aantal uren dat hun kinderen tv kijken. Ze missen zoveel van de buitenwereld door binnen te zitten met hun cartoons...