actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2008, 17:38
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door jan van hoogten
Origineel gevonden! Ik sluit mij aan bij wat Bart zei. Het is naar mijn gevoel een meerwaarde om zoiets te gebruiken in je les. Alleen heb ik serieuze bedenkingen bij het voorbeeld hierboven. Is dit werkelijk gebruikt in zijn les?
Ik vind het nogal sterk sarcastisch en het komt bij mij zelf over alsof het percies nog plezant was vroeger. Als ik daar lees het "efficiënte gebruik" en "maximale capaciteit".
Ik weet het niet. Misschien is dit wel een goed voorbeeld om de impact ervan te laten zien. Want zeg nu zelf, wat zegt '1,3 miljoen' doden nu voor de gemiddelde jongere? Die hebben totaal geen besef van zulke getallen. Als je daarentegen laat berekenen hoe lang de 'eliminatie' duurde als ze 'maar' 5000 personen per dag konden elimineren (een getal dat ze wel kunnen vatten denk ik), wordt het volgens mij ineens een stuk indrukwekkender (in de negatieve zin dan). De Duitsers hadden 260 dagen nodig om al de Joden te elimineren terwijl hun crematoria op maximale capaciteit hun gruwelijk werk deden! Dat geeft wel een goed beeld van de omvang lijkt me. 'Dat moeten echt een hoop mensen geweest zijn' is de indruk die dat nalaat bij die leerlingen denk ik.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2008, 10:53
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Je kan natuurlijk altijd nog een stapje verder gaan... (Niet in lagere jaren)

Het werken met de niet-interpreteerbare getallen, het maken van oefeningen die weinig zinvol maar wél gruwelijk zijn ... Het stemt allemaal tot hetzelfde: niet stilstaan/nadenken is de enige manier om resultaat te behalen.

Laat leerlingen daar maar eens even over denken, in vraag stellen, koppelen aan WO II + eigen situaties...

Het begint abstract, maar je kan er uiteindelijk concreet mee eindigen.

(Lang leve de PAV-invloed)

En ik blijf het zeggen. Over dit onderwerp denk ik niet dat je leerlingen moet sparen. (Dat doen we de dag van vandaag al te veel!) Het is verrijkend dat leerlingen zich ongemakkelijk voelen bij zoiets en 'dit niet kunnen vatten'.
--> Laat ruimte om die gevoelens te uiten, maar ga ze alstublieft niet uit de weg!!!
--> EN: Vraag: We zien elke dag beelden van vermoorde onschuldige burgerslachtoffers. Hoe komt het toch dat die beelden niet blijven plakken, maar WO II wel?
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st April 2008, 13:04
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Niet aan te raden, het antwoord op een concrete vraag als "Bereken het percentage van het efficiënte gebruik van crematoria als je weet dat er 1,3 miljoen slachtoffers waren." valt niet enkel wiskundig te beargumenteren. Ondanks het wettelijk verbod op holocaustontkenning zijn er een aantal realistische cijfers voorhanden die het getal 1,3 miljoen in vraag kunnen doen stellen. Vraagstuk wordt waardeloos omdat het niet meer om de essentie van de wiskunde gaat maar kan afdwalen naar een zijspoor als de ondervraagde dit wil. Just keep it simple, goed of fout.. Appelen of peren, zoiets..
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd April 2008, 03:09
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,552
Zouden de fascistische voorstanders van de Holocaust geen natte dromen krijgen van dergelijke 'lessen'? Ook al omdat ze weten dat de ruimte die in een les wiskunde overblijft om de zaak deftig te kaderen, vrij summier is!! Anders gezegd: lln die in een les wiskunde blijven 'stilstaan' bij dit gegeven, dat moet een leraar wiskunde helemaal niet hebben, want dan dwalen die lln wel degelijk af van de gestelde doelen voor die les (cf. Wouter)! Die leraar wil zijn lln beter doen rekenen, en hij heeft (veel te) weinig ruimte om zijn controversiële voorbeeld te voorzien van een historische context die moet verduidelijken dat heel de zaak tot en met laakbaar is!
Zelfs in een PAV-context lijkt me dit een hachelijk gegeven; 'eigentijds' voorbeeld (waar Wilders van zou smullen!): "per dag komen er x-aantal moslims bij - per jaar geeft dit x-aantal bijkomende moslims. En dan de examenvraag: Gegeven de geboortequotes voor beide bevolkingsgroepen (schatting: 1.8 vs. 3,2...) Hoe lang duurt het dan vooraleer België 'overspoeld' wordt door moslims?"
"Appelen en peren"? Of appelen en citroenen...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 2nd April 2008 om 03:25
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:05.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.