![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Citaat:
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#2
|
|||
|
|||
Je kan natuurlijk altijd nog een stapje verder gaan... (Niet in lagere jaren)
Het werken met de niet-interpreteerbare getallen, het maken van oefeningen die weinig zinvol maar wél gruwelijk zijn ... Het stemt allemaal tot hetzelfde: niet stilstaan/nadenken is de enige manier om resultaat te behalen. Laat leerlingen daar maar eens even over denken, in vraag stellen, koppelen aan WO II + eigen situaties... Het begint abstract, maar je kan er uiteindelijk concreet mee eindigen. (Lang leve de PAV-invloed ![]() En ik blijf het zeggen. Over dit onderwerp denk ik niet dat je leerlingen moet sparen. (Dat doen we de dag van vandaag al te veel!) Het is verrijkend dat leerlingen zich ongemakkelijk voelen bij zoiets en 'dit niet kunnen vatten'. --> Laat ruimte om die gevoelens te uiten, maar ga ze alstublieft niet uit de weg!!! --> EN: Vraag: We zien elke dag beelden van vermoorde onschuldige burgerslachtoffers. Hoe komt het toch dat die beelden niet blijven plakken, maar WO II wel?
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#3
|
||||
|
||||
Niet aan te raden, het antwoord op een concrete vraag als "Bereken het percentage van het efficiënte gebruik van crematoria als je weet dat er 1,3 miljoen slachtoffers waren." valt niet enkel wiskundig te beargumenteren. Ondanks het wettelijk verbod op holocaustontkenning zijn er een aantal realistische cijfers voorhanden die het getal 1,3 miljoen in vraag kunnen doen stellen. Vraagstuk wordt waardeloos omdat het niet meer om de essentie van de wiskunde gaat maar kan afdwalen naar een zijspoor als de ondervraagde dit wil. Just keep it simple, goed of fout.. Appelen of peren, zoiets..
|
#4
|
||||
|
||||
Zouden de fascistische voorstanders van de Holocaust geen natte dromen krijgen van dergelijke 'lessen'? Ook al omdat ze weten dat de ruimte die in een les wiskunde overblijft om de zaak deftig te kaderen, vrij summier is!! Anders gezegd: lln die in een les wiskunde blijven 'stilstaan' bij dit gegeven, dat moet een leraar wiskunde helemaal niet hebben, want dan dwalen die lln wel degelijk af van de gestelde doelen voor die les (cf. Wouter)! Die leraar wil zijn lln beter doen rekenen, en hij heeft (veel te) weinig ruimte om zijn controversiële voorbeeld te voorzien van een historische context die moet verduidelijken dat heel de zaak tot en met laakbaar is!
Zelfs in een PAV-context lijkt me dit een hachelijk gegeven; 'eigentijds' voorbeeld (waar Wilders van zou smullen!): "per dag komen er x-aantal moslims bij - per jaar geeft dit x-aantal bijkomende moslims. En dan de examenvraag: Gegeven de geboortequotes voor beide bevolkingsgroepen (schatting: 1.8 vs. 3,2...) Hoe lang duurt het dan vooraleer België 'overspoeld' wordt door moslims?" ![]() "Appelen en peren"? Of appelen en citroenen... ![]()
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 2nd April 2008 om 03:25 |