![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Als dat van dat zwaartepunt inderdaad zo is én als de Nazi's zich daar ook bewust van waren ... dan is dat een perfect voorbeeld van hoe wiskunde concreet gebruikt kan worden in onze maatschappij. En zoals Margot zei: het is geschiedenis... maar wat dat nog?
Ja het is gewaagd wat deze leerkracht doet, maar qua vakoverschrijdend werken kan dit wel tellen. Als er dan nog wat tijd voorzien wordt om werkelijk de cijfers/voorbeelden te interpreteren, dan denk ik dat er behoorlijk wat inzichten kunnen worden verworven! En ja dat dit gruwelijke cijfers zijn en een gruwelijk stukje geschiedenis, dat is waar. Ik weet dat ik zelf elke keer weer onder de indruk ben als het gaat over WO II. MAAR DIE GRUWEL IS WEL DE WAARHEID!!! En de geschiedenisles is in sommige scholen misschien heel vormend, maar in andere scholen betekent een geschiedenis les maar weinig. Daarom heb ik er niets op tegen dat dit soort van gebeurtenissen ook in andere lessen aan bod komt. Voorstander, zonder meer.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#2
|
|||
|
|||
Ik heb het toch iets lastiger met dit gegeven. Het is me niet helemaal duidelijk uit het artikel, maar gebruikt die man nu consequent WO II in zijn lessen wiskunde
![]() Vakoverschrijdend werken is goed, maar je moet ook niet overdrijven. En afwisseling is toch de boodschap? We vinden heus niet alleen in geschiedenis toepassingen van wiskunde! Een leerling die zich niet zo goed voelt bij deze problematiek, voor wie het allemaal te gruwelijk is, wat best zou kunnen, zal zich ook in de lessen wiskunde minder op zijn gemak voelen. Terwijl het in dit geval helemaal niets te maken heeft met een ‘wiskundig’ probleem. Bart haalt aan dat het voorbeeld van het zwaartepunt een perfect voorbeeld is van hoe wiskunde in onze maatschappij gebruikt kan worden. Maar dan ben ik het niet mee eens. Puur theoretisch gezien is het inderdaad een mooi voorbeeld. Hoewel ik me wel afvraag of leerlingen het zwaartepunt van zo’n onregelmatige figuur als Europa kunnen vinden. Maar je moet ook eens verder dan de theorie kijken vind ik. Welke boodschap geef je hiermee aan leerlingen? Wiskunde kan gevaarlijk zijn? Ik zeg zeker niet dat je wiskunde steeds heel mooi moet voorstellen, maar dit… Ik vind dus dat zo’n vraagstuk (het eerste voorbeeld in het artikel) zeker moet kunnen. Maar ik vind het te vergaand om telkens opnieuw de tweede wereldoorlog in de lessen wiskunde te betrekken. Je mag ook best eens vrolijkere en recentere toepassingen van de wiskunde zoeken. Die zijn er zeker en vast! |