actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 4th March 2008, 12:21
Lieve De Wachter Lieve De Wachter is offline
Registered User

Ik denk ook dat investeren in preventiecampagnes vooral belangrijk is.
De winkeliers zullen wel denken aan HUN portemonnee als ze tabak verkopen aan jongeren onder de zestien jaar, maar tegenwoordig zien ook veel tieners er ouder uit. Het is toch onmogelijk om steeds een identiteitskaart te vragen!??? Er zouden nogal rijen staan in de krantenwinkels....
En als jongeren tabak willen hebben geraken ze er toch aan. Ze vragen het aan een oudere vriend of vriendin of spreken iemand aan. Toen ik enkele weken geleden in de krantenwinkel was, vroeg een jongen (die er echt wel jong uitzag) buiten aan een twintiger of hij een pakje Marlboro wilde kopen voor hem.
Het is belangrijk dat we tieners doen beseffen dat roken werkelijk ongezond is! Ze moeten niet roken omdat ze beseffen dat het ongezond is, niet omdat het niet mag van de overheid --> intrinsieke motivatie....
Met citaat antwoorden
Oud 4th March 2008, 12:35
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan

Ik vind dat het eens gedaan moet zijn met al het gepraat over deze kwestie. Er is volgens mij maar één oplossing. Winkeliers voortdurend controleren en zwaar beboeten als en een misdrijf wordt vastgesteld. Onder de 18 jaar mag je geen kraslotjes meer kopen en mag je geen lottoformulier meer binnenbrengen. Hier wordt door de kansspelcommissie streng op toegezien en veelvuldig op gecontroleerd. De krantenwinkels leren dan ook heel snel dat ze dat niet meer mogen doen en ze doen het ook niet meer. Ik vind dat ze met tabak hetzelfde moeten doen. Ook het verbod op roken in cafés mag er voor mij snel komen. Hoewel de gebruikers en zelf niet van overtuigd zijn, zou het alleen maar voordelen hebben. Het zou de beste manier zijn om het roken af te leren en om jongeren minder aanzet te geven om te beginnen roken. Dat zou inneens een goede preventie zijn naar jongeren toe. Een pint bier is nog steeds de meest geliefde voorkeur om bij een sigaretje te nuttigen. Wat niet mag kan je immers niet doen...
Met citaat antwoorden
Oud 4th March 2008, 18:54
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User

Ik vind dat er aan deze situatie dringend iets gedaan moet worden! Het kan niet dat jongeren probleemloos sigaretten kunnen kopen zonder dat er ook maar iemand naar omkijkt. Maar ik heb ook al echt gemerkt dat het wel degelijk zo is. Onlangs stond ik in de boekenwinkel en er kwam een groepje jongeren binnen en vroegen allemaal een pakje sigaretten. Ze zagen er echt nog wel jong uit. Ondanks dit feit kregen de jongeren probleemloos hun sigaretten van de winkelhandelaar. Ik vind dat de handelaars op z'n minst de indentiteitskaart van de jongeren zouden kunnen vragen. Dit zou al een pak helpen. Ook het uitschrijven van boetes is volgens mij een goede oplossing. Maar ook moeten de jongeren meer en meer geconfronteerd worden met de gevolgen van roken. Meer campagnes voeren en uitleg komen geven in de klassen zou hierbij helpen. De vraag is alleen of dit wel haalbaar is?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:21.