actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th January 2008, 22:14
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User

Ik heb het daarstraks op Studio Brussel gehoord.

Braeckman kwam zelf vertellen hoe hij te werk zal gaan.

Het grootste deel van dit geld (50 000 euro) gaat naar iemand die hij voor 4 jaar in dienst genomen heeft als 'assistent' voor dit project. Veel geld voor andere zaken in dit project is er dus niet.

Zijn uitspraken zijn allemaal wel mooi, maar ik vrees dat het zijn effect gaat missen. Er komt een website en wat 'lessen' voor bv. biologieleraars, maar als deze hier geen gebruik van maken gaat het volgens mij niet bij 'het volk' geraken.

Ook zij Braeckman dat een groot deel van de mensen die niet (meer) in de evolutieleer geloven oudere mensen zijn, die dus niet meer naar school gaan. De vraag is hoe hij deze gaat bereiken.

Wel mooi was dat hij zegt dat men de evolutieleer niet wil opdringen. Men wil in debat gaan met de tegenstanders. Door middel van bewijzen en wetenschappelijke onderzoeken wil hij deze mensen 'overtuigen' van het nut van de evolutieleer, hij zegt wel dat dit is voor mensen die ervoor openstaan. Misschien is dat ook een probleem. Het moslimcreationisme wordt meer en meer populair en als zij niet openstaan voor een debat zal het met deze aanpak weinig uitmaken. Een mening opdringen kan echter ook niet mijns inziens, dus dan zitten we weer bij mijn vorige conclusie: Mooi initiatief, maar ik vrees dat het weinig zal veranderen
Met citaat antwoorden
Oud 31st January 2008, 02:18
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door Stef.Berghmans
Een mening opdringen kan echter ook niet mijns inziens
Wel euh, 't is te zeggen: het gaat hier om wetenschap versus pseudo-wetenschap zoals Braeckman ook al aangaf in het interview op TerZake deze avond. Vanuit dit opzicht gaat het helemaal niet om "een mening opdringen", maar gaat het er om een keuze te maken tussen wat als wetenschap geldt - toegegeven, vaak ook een zaak van conventies - en wat als geloofsgegeven 'aangenomen' wordt (anders gezegd: wat je/'men' WIL dat waar is, ZONDER objectiviteitsmaatstaven en ZONDER toetsingscriteria - beiden allernoodzakelijkst om sowieso van wetenschap te kunnen spreken!)
Wat je zelf gelooft is en blijft idd een zaak van jezelf, maar dan hoor ik dit toch liever niet terugkomen in een klas- of schoolcontext! In voorkomend geval haal ik mijn kinderen terstond weg uit de school die DAT haar leerlingen probeert aan te praten! Het leven is al complex genoeg, laat staan dat we als leerkrachten ook nog eens moeten gaan vechten tegen windbuilen en kwakzalverij!
En btw: als de theologie als wetenschap ook maar iets te betekenen heeft, dan is het onder andere omwille van het feit dat het het bestaan, ontstaan en taalgebruik van de scheppingsverhalen heeft kunnen 'kaderen' binnen een mythisch gegeven dat eigen is geweest aan zowat alle volken van het nabije Oosten een kleine drie millennia geleden...
Overigens: ik hoef mij toch niet te gaan beroepen op een letterlijke interpretatie van de bijbel om te geloven dat onze oorsprong, zowel als individu als als collectiviteit, buiten onszelf gelegen is/kan zijn en NIET louter product is/kan zijn van toeval??
En bovenal: waar het vandaag vooral op aan komt, is dat we eindelijk stoppen met 'smossen' vanuit het ongelooflijk pretentieus gegeven dat de aarde niet meer dan een onuitputtelijke graaibak is voor gelijk welke menselijke verzuchting ook...
En of het nu vanuit een theologische notie van rentmeesterschap dan wel vanuit het oogpunt van de intergenerationele solidariteit is dat we finaal komen tot het besef van 'verantwoord omgaan met onze planeet', dat doet er uiteindelijk niet toe. Het resultaat is hier oneindig veel belangrijker dan de manier waarop we er toe (kunnen) komen!

Laatst aangepast door Barst : 31st January 2008 om 02:45
Met citaat antwoorden
Oud 31st January 2008, 13:38
Stef.Berghmans's Avatar
Registered User

Gisteren had ik de reportage op TerZake niet gezien, dus heb ik ze juist bekeken (lang leve de digibox )

De situatie in de klas die men toonde was inderdaad 'beangstigend' voor de wetenschap. De moslimjongeren haalden 'omdat het zo is' aan als reden waarom de evolutieleer fout en het (moslim)creationisme juist is.

Ik vind echter ook dat men de evolutieleer niet zomaar mag wegvegen uit de biologielessen. Hier is deftig wetenschappelijk onderzoek naar gevoerd. Mijn mening is echter dat je de overtuiging niet mag opdringen. Ik vind dat de moslims binnen de school toch moeten kunnen uitleggen wat de evolutieleer van Darwin inhoudt en waarom dit waar is/zou kunnen zijn. Ik vrees echter dat de meesten hun overtuiging niet zullen veranderen, waar je eigenlijk niets op tegen mag hebben (vrijheid van meningsuiting).

Een probleem is ook dat velen niet weten waar de evolutieleer juist over gaat. De evolutieleer zegt NIET dat wij afkomstig zijn van de huidige aap, zoals aangehaald werd door de moslimjongen in het programma. We zijn afkomstig van gemeenschappelijke voorouders, vele duizenden jaren geleden. Daarna zijn wij anders geëvolueerd dan de huidige apenrassen. Wanneer men dit inziet zal men misschien sneller begrijpen vanwaar de theorie komt.

Ik blijf bij mijn mening dat je een mening niet mag opdringen, maar nu hoop ik wat verklaard te hebben wat ik hieronder versta. Het gaat er dus niet om dat men deze theorie niet zou moeten kennen/... maar om het feit dat je iemand niet kan dwingen om een bepaalde theorie te geloven, want dan gaan we zelf doen aan 'indoctrinatie', wat nu misschien wel gebeurt bij de moslims in ons land, zoals aangegeven door Braeckman.
Met citaat antwoorden
Oud 1st February 2008, 10:03
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Ik blijf bij mijn mening dat je een mening niet mag opdringen, maar nu hoop ik wat verklaard te hebben wat ik hieronder versta. Het gaat er dus niet om dat men deze theorie niet zou moeten kennen/... maar om het feit dat je iemand niet kan dwingen om een bepaalde theorie te geloven, want dan gaan we zelf doen aan 'indoctrinatie', wat nu misschien wel gebeurt bij de moslims in ons land, zoals aangegeven door Braeckman.
Maar wat Barst volgens mij bedoelt - en jij nog niet helemaal lijkt door te hebben - is dat de evolutietheorie helemaal geen mening is. Het heet nog wel steeds 'theorie', maar dat is louter en alleen omdat we niet kunnen terug reizen in de tijd en het dus nooit voor 100% kunnen hard maken. En de wetenschap zit zo in elkaar dat iets theorie blijft heten zolang het niet voor 100% bewezen is. Maar er zijn ondertussen zoveel wetenschappelijke bewijzen die 'duiden in de richting van' dat we eigenlijk wel voor 100% zeker zijn.

Dus het is geen kwestie van mening opdringen. In mijn ogen is het net hetzelfde als in de biologielessen zeggen dat water op 100°C kookt. Daar heeft toch ook niemand het over indoctrinatie?
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 1st February 2008, 20:56
Stef.Berghmans's Avatar
Registered User

Ik ben er ook rotsvast van overtuigd dat de theorie juist is.

Ik vind ook dat men deze theorie moet brengen in school en begrijp wat Barst wil zeggen.

De kwestie is echter ingewikkelder dan "water kookt op 100 °"; het gaat hier om een geloofsovertuiging. Volgens mij ga je deze overtuiging niet kunnen veranderen en moet je dus een 'middenweg' zoeken; de leerlingen moeten voor school weten dat de evolutieleer een goed onderzochte en gefundeerde theorie is.

Voor ons primeert de wetenschap en kunnen we moeilijk begrijpen waarom bv. moslims de godsdienst boven de wetenschap stellen. Dit is inderdaad in de les biologie niet te begrijpen maar ik denk wel dat geloof iets is waar je ook respect voor moet hebben. Waarmee ik dus helemaal niet zeg dat de moslims deze theorie niet zouden moeten kennen of toch enigzins begrijpen vanwaar het komt.
Met citaat antwoorden
Oud 1st February 2008, 22:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door Stef.Berghmans
...maar ik denk wel dat geloof iets is waar je ook respect voor moet hebben.
Op zich zeker waar, wie ben ik om dat te gaan ontkennen...
Maar het gaat - eens te meer - om de grenzen: wat als het geloofsgegeven in flagrante aanvaring komt met bv de gelijkheid van man en vrouw? Wat als op basis van het geloof in Afrika het gebruik van condooms gefnuikt wordt waardoor AIDS zijn zegetocht almaar verder kan voortzetten? En moet ik morgen als man onverdeeld 'joepie' beginnen roepen wanneer mijn vrouw mij meldt dat ze cliterotectomie zal toepassen omdat dat volgens haar (strenge) geloof de norm is?
Anders gezegd: respect tot daar aan toe, maar respect voor de domheid, dat gaat mij te ver! Of moet ik nog enig respect opbrengen voor de leraar die bij hoog en bij laag beweert dat de aarde plat is?

Laatst aangepast door Barst : 1st February 2008 om 23:00
Met citaat antwoorden
Oud 20th February 2008, 11:54
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Fossiel van dino-etende kikker ontdekt

Fossiel van dino-etende kikker ontdekt
Wetenschappers hebben in Madagascar een 70 miljoen jaar oud fossiel ontdekt van een dinosaurusetende kikker. Met vijf kilo droog aan de haak, een lengte van 40 centimeter en een gigantische mond kreeg het dier de toepasselijke naam 'Beelzebufo'.

Wereldreis
Paleontoloog David Krause van de Stony Brook University ontdekte het dier en met de afmetingen van een gemiddelde strandbal is het waarschijnlijk de grootste kikker die ooit geleefd heeft. Opmerkelijk is dat het amfibie behoort tot de zogenaamde 'Ceratophrys'-familie, een soort die alleen maar voorkomt in Zuid-Amerika. Hoe het komt dat het dier toen rondhuppelde op het Afrikaans eiland, aan de andere kant van de wereld, is niet geweten.

Hellekikker
De vondst bevestigt eerdere vermoedens dat in de Late Krijttijd Zuid-Amerika, Madagascar en het Indische subcontinent met elkaar verbonden waren. Het zou ook betekenen dat de verspreiding van zulke beesten veel vroeger begon dan eerder gedacht. Als Beelzebufo, of 'kikker uit de hel', hetzelfde karakter en een gelijkaardige aanvalstactiek had als zijn Zuid-amerikaanse broertjes, dan kon hij met gemak pasgeboren dinosaurussen verorberen. (sd)

Bron: www.demorgen.be, 19/02/08 11u58 Mail een vriend(in) Printversie
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:55.