![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Vlaanderen onafhankelijk? | |||
Neen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15 | 62.50% |
Yes, 'full-option' |
9 | 37.50% |
Yes, maar waarschijnlijk zonder Brussel e.d. |
0 | 0% |
Stemmers: 24. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
![]()
Als buitenstaander moet ik hier toch enige dingen, na het lezen van sommige replieken, kwijt.
1. Een zeker Davy die zich schuldig maakt aan "kwaadwillige ruchtbaarmaking" wat nog steeds in het Belgisch Wetboek staat omschreven als strafbaar, ook al heeft me recht op een vrijheid van meningsuiting. 2.Iemand een TD associeert met het schoolgebeuren? 3.Iemand spreekt over docenten die de kleding en de politieke overtuiging van een leerling beoordelen om een eindvisie te geven tijdens het examen? Ik stel mij heel verwonderlijk, achterdochtig en verbaasd een aantal vragen die ik best voor mezelf ga houden. Eén ding moet je echter weten, als je een zebrapad oversteekt kijkt men naar links én naar rechts ! |
|
||||
|
||||
Hm... ja, titel is wel goed gekozen: een open Forum houdt waarschijnlijk tegelijk ook wel een stukje in van al wat er de laatste dagen te lezen viel alhier... Is inderdaad een stukje 'interne' keuken dat normaal buiten zicht blijft, maar middels het medium 'Forum' inderdaad kan komen bovendrijven...
Ik vraag me af: moeten dergelijke zaken, opgeworpen door studenten, hier een 'forum' kunnen krijgen, of doet dit alles meer kwaad dan goed (voor wie of wat dan ook, ik kan wel het een en het ander verzinnen)? Tot vormen van bezorgdheid leidt het zeer zeker, maar is 'wat niet weet niet deert' daarom per definitie beter? Het zou misschien wel eens kunnen dat ik mijn 'geloof' in zoveel mogelijk open communicatie voor een stuk zou moeten herzien, maar dan niet alvorens een paar serieuze argumenten te hebben aanhoord... Het concept van een 'open forum' met studenten, docenten, ouders, directie, oud-studenten en eigenlijk iedereen (een echt 'toegangspassword' hebben we eigenlijk nooit overwogen) is alleszins 'brand new' hier bij ons, en het zou mij sowieso verwonderd hebben als er niet af en toe eens een stormpje te ontwaren viel... Ik heb de laatste dagen ook al iets te veel 'amaai' moeten zeggen naar mijn goesting (en tijd moeten steken in het blussen van brandjes), maar als ik anderzijds kijk naar de meer positieve gevoelens die ik tot nog toe aan ons Forum heb overgehouden, dan blijf ik alvast zeggen: 'We zullen doorgaan'... ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Kan ik volmondig onderschrijven...
Klare afspraken, goede vrienden Met Kerstmis hield koning Albert ons voor dat ons Belgische federale model, dat straks 25 jaar bestaat, zo voorbeeldig is dat het voor export naar andere gebieden in aanmerking komt. Ter hoogte van Kiev, Jeruzalem en Kigali kunnen ze er lering uit trekken. De vorst kon daarbij op meer instemmend gemompel rekenen in het zuiden des lands dan in het noorden, waar men vindt dat de huidige staatsstructuren nog steeds onbillijk en benauwend zijn. Een van de belangrijkste onderdelen van dat zo geprezen model is dat Vlamingen en Franstaligen elkaar niet te lijf gaan, maar bij nacht in kastelen naar ondoorgrondelijke compromissen zoeken om hun samenleven, of beter: hun naast-elkaar-bestaan, te regelen. Die compromissen zijn zo complex dat niemand ze begrijpt. Zelfs de medeondertekenaars geven er een verschillende uitleg aan. Bij tijd en wijle stapt deze of gene naar een hoge rechtsinstantie - de Raad van State of het Arbitragehof - en vraagt wat de draagwijdte van een betwist artikel of omstreden paragraaf toch mag zijn. De gedachte is dat eenieder zich vervolgens bij dat orakel neerlegt en er weer peis en vree heerst. Zulk model sluit als een bus. Het haalt geen schoonheidsprijzen, maar het werkt en er valt mee te leven. Er zijn per slot van rekening oorden waar het qua solidariteit, rechten van minderheden en goed nabuurschap slechter gesteld is. De vraag is wat er gebeurt als de deelnemers aan dit spel de spelregels niet meer erkennen. De eerste Franstalige reacties op de bevestiging door de Raad van State van de rondzendbrieven-Peeters en -Martens, roepen dat probleem op. Politici misten flagrant de kans om hun mond te houden en lieten horen dat ze zich hier niet bij zouden neerleggen. Als er in dit land twee lezingen van het recht bestaan, dan behielden ze zich het recht voor diegene te kiezen die hen het best in de oren klinkt. Bovendien oordeelden ze dat het lot van de Franstalige burgers in de rand rond Brussel zo penibel is geworden, dat een wijziging van de grenzen zich opdringt. Geen van hen begreep kennelijk dat ze hiermee de bijl bij de wortel leggen. Als ze zo verkleefd zijn aan het systeem dat de koning zopas nog met hun goedvinden bejubelde, waarom aanvaarden ze er de consequenties dan niet van? Of moeten we begrijpen dat ze alleen interesse hebben voor een structuur die zo vergeven is van blokkeringen dat het onmogelijk is een einde te stellen aan onverantwoorde privilegies? Wat een onzin ook, dat dreigement met wijdere grenzen voor Brussel. Alsof de villabewoners in de groene rand ernaar uitkijken om te mogen meebetalen voor een armlastig kluwen van baronieën dat zijn kinderen geen werk kan geven. Dat oord van verval dat ze met hun hebben en houden zijn ontvlucht. Het ideaalbeeld dat de koning voor ogen staat is niet zo ver weg. Het volstaat dat iedereen de regels en de grenzen respecteert. Het is een illusie te menen dat gastvrijheid kan bestaan zonder huisreglement. Klare afspraken, goede vrienden. Als de Vlamingen niet telkens gedwongen werden hun grenzen te affirmeren, zouden ze misschien niet zo argwanend zijn tegenover wie op hen een beroep doet. Dat zou hun ziel deugd doen. Er moet een Vlaanderen denkbaar zijn dat een royale plaats vindt voor zijn Franstalige en andere minderheden. Een solidair en open Vlaanderen dat het respect van zijn buren heeft. Doe dat Vlaanderen geen eeuwig gevecht voor zijn grenzen leveren. 30/12/2004 Door Bart Sturtewagen ©Copyright De Standaard
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 31st December 2004 om 03:33 |
|
|||||
|
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Eén en twee zijn voor mij complete raadsels en ik kan in de verste verten zelfs niet bevroeden waar dit ook maar op slaat... Uitleg dringend gewenst...
Drie vind ik tegelijk met jou een positief gegeven, zij het dat inderdaad niet onvoorstelbaar is dat gans dit (nieuwe) gegeven gepaard gaat met zekere 'groeipijnen'... En al vind ik de 'cordon'-toestanden in ons huidige politieke landschap zeker niet bij voorbaat een slechte zaak, het is en blijft een ultiem noodmiddel dat ik op onze school eigenlijk vééél liever niet wil zien opduiken... Dit laatste is - zonder argumenten, want die geef ik inderdaad niet - hier meer een gevoelsargument, en ik moet toegeven dat er momenten in mijn leven zijn geweest waarop ik veel radicaler zou gereageerd hebben... maar toen had ik ook nog niet het idee van een opzetten van een open forum... ![]() Over het laatste: als 'gulden' staat voor: 'zonder scherpe kantjes', dan zal het wellicht een illusie zijn en blijven... Maar als je in het onderwijs staat, kan je dan NIET geloven in het feit dat communicatie kan leiden tot conflictoplossing? Maar er zijn in 'onze'(!) wereld voldoende tegenvoorbeelden ('non-believers') aanwijsbaar, en nog niet van de minste ook... Wellicht hebben mensen als Bush, Dewinter, Bin-Laden en Poetin weinig of geen affiniteiten met het onderwijs... ![]()
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 31st December 2004 om 04:28 |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Onderwerp | Auteur | Forum | Reacties | Laatste Post |
Harder werken... binnenkort ook in Vlaanderen? | Barst | Sociaal-economisch | 1 | 28th June 2004 13:51 |