![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Leraar beoordelingscijfer geven via Internet... | |||
Prima idee! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
28 | 42.42% |
Minder goed idee... |
![]() ![]() ![]() ![]() |
38 | 57.58% |
Stemmers: 66. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Voorlopig gaat het fifty-fifty op
![]() Ik ga akkoord met Bart zijn uitspraak (vooral omdat ik de leerkracht Duits in kwestie ook ken ![]() Ik vind een evaluatie van de leerkracht via het internet nuttig, maar alleen op voorwaarde dat er duidelijke vragen gesteld worden. Niet:"Geeft hij/zij goed les?", maar: "Is er een duidelijke structuur in de les?"of "Heeft hij/zij genoeg aandacht voor vragen uit de klas?". Ook denk ik dat het belangrijk is dat deze evaluaties niet verplicht zijn. Leerlingen die hier niet graag op willen antwoorden zullen dit veel nonchalanter doen en zo zullen de resultaten niet altijd representatief zijn. Natuurlijk moet ook de leerkracht achter dit initiatief staan. Als leerkrachten liever niet op deze manier commentaar krijgen, vind ik dat ze de keuze moeten krijgen hier niet aan mee te werken. Het verschil maken tussen een sociaal en een lesgerichte score vind ik ook een goed idee. Zo kunnen de leerlingen inderdaad hun hele zegje doen en hou je toch de scheiding tussen de leerkracht als persoon en als lesgever. Ik vind het wel minder positief dat de resultaten op een site verschijnen. Beter zou zijn dat alleen de lekracht in kwestie zijn/haar resultaten kan bekijken. Anders krijg je misschien rivaliteit tussen leerkrachten omdat de ene een hogere score krijgt dan de andere. En onrust in de leraarskamer is toch het laatste wat we willen!? Ik vind dus dat de mogelijkheid er mag bestaan, maar dan alleen wanneer de leerkracht hier achter staat en de leerling bereid is de evaluatie correct in te vullen om de leerkracht te prijzen of te wijzen op eventuele problemen tijdens zijn/haar les. |
#2
|
|||
|
|||
Toch niet zo'n goed idee, of toch?
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n goed idee. Ik denk dat het wel eens tegen de leerkracht kan gebruikt worden. Als een klas een leerkracht niet moet kan de klas gaan samenspannen tegen de leerkracht en misschien is zij helemaal niet zo slecht. Ik ben eerder voor een face tot face feedback. Eigenlijk is zo'n lesbeoordeling op het internet hetzelfde als het uitmaken via sms of msn. Ik zou als leerkracht later liever hebben dat ze recht in men gezicht zeggen wat er schort dan kan ik er tenminste aanwerken, want geen mens is perfect. Als er echt een slechte leerkracht zou zijn maakt het voor de leerlingen wel gemakkelijker als zij via het internet anoniem hun mening kunnen zeggen. Langs de ene kant vind ik het indirect, maar langs de andere kant moeten de leerlingen niet vrezen voor een tekort als ze eerlijk hun mening geven. Ik kies dus de middenweg.
Lizzy, ![]() |
#3
|
|||
|
|||
Een beoordeling moet zo objectief mogelijk gebeuren. Het is verkeerd een leraar punten te geven en commentaar, vind ik. Een beoordeling is meestal subjectief en de arme leraar die wat stenger optreedt, zal hierdoor minder goed scooren. Zo zijn leerlingen nu eenmaal. Alhoewel de leraars die gezag hebben, dikwijls het meeste in het geheugen gegrifd blijven en je weet acheraf nog meer van de leerstof ook.
Een leraar beoordelen op basis van zijn vlotte omgang is op zich verkeerd. De persoon moet niet beoordeeld worden, maar wel de leerstof en de manier waarop hij de leerstof brengt. Zit de cursus goed inéén, is alles duidelijk, wordt het goed gebracht, kan je nog vragen stellen,... Dat zijn zaken die belangrijk zijn. Op die manier kan de leraar inspelen op de behoefte van de leerlingen. Dit systeem van beoordelen (maar dan niet op het internet) wordt op dit ogenblik reeds toegepast in sommige universiteiten. |
#4
|
|||
|
|||
Als deze stemming anoniem en eerlijk gebeurt, dan kan het wel nuttig zijn. Vooral het eerlijke aspect is belangrijk. Wat hierbij ook belangrijk zal zijn, is dat de eventuele (en liefst wel) commentaar niet alleen eerlijk, maar ook duidelijk is. Zodat de leerkracht weet wat hij volgens degenen die hem quoteren goed doet en wat minder.
Bijschaving in positieve richting kan niet slecht zijn, toch? |
#5
|
|||
|
|||
voor het zelfbeeld van onze leerkrachten zou dit slecht zijn , sommige zuller er maar van door zijn. Dit zie je nu ook , als wij les moeten geven moeten wij alles voorbereiden en doen van creatieve opdrachten , nog maar weinig van gezien van onze leerkrachten
|