![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Voor of tegen een verbod op frisdrankautomaten in de scholen? | |||
Frisdrankautomaten moet men uit scholen weren, gezondheid gaat voor! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
19 | 42.22% |
Frisdrankautomaten zijn toegestaan, iedereen verdient een tussendoortje! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 57.78% |
Stemmers: 45. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ik ben in principe niet tegen een verbod, ik ben wel voor alternatieven. Gezonde dranken zouden in verhouding veel goedkoper moeten zijn op school.
Iets wat verboden is geeft altijd een aanleiding om het toch te doen. Daarom denk ik dat het bieden van gezonde en goedkope alternatieven een betere methode is dan een domweg verbod op frisdranken. |
|
||||
|
||||
toevoeging
Een artikel uit De Morgen dat hier wel bij aansluit.
http://www.actualiteit.org/forums/sh...0593#post30593
|
|||
|
|||
.
Er wordt inderdaad te veel frisdrank gedronken op school, het lijkt me daarom beter om onze automaten te vullen met gezondere alternatieven. We moeten dit alleen heel goed zien te promoten, want anders gaan studenten frisdrank van thuis meebrengen en dan zitten we weer met een reusachtige afvalberg van brikjes en blikjes.
|
|
|||
|
|||
Niet nodig
Ik zou die automaten daar weghalen! Dat is nu toch echt de kat bij de melk zetten? Als die er staan gaan kinderen sneller de neiging hebben om er een cola uit te halen. Maar het leven is de laatste tijd al zoveel ongezonder. Kinderen sporten minder, eten minder fruit. En doen bijna niets anders dan naar de TV kijken of op de computer spelen, met een snoepje en een blikje fanta in de hand. En dat merk je ook aan het feit dat meer en meer kinderen met overgewicht kampen. Ik denk dat we alles eens drastisch zouden moeten veranderen. Wij moesten als kind vaak buiten spelen, zo beweeg je en dat is gezond, ook voor je weerstand. Wij kregen ook elke dag in plaats van een koek als vieruurtje een fruitbordje. En frisdank of chips kwam hier enkel op zaterdag en zondag op tafel. Ik zeg niet dat we allemaal ineens gezondheidsfreaks moeten worden zoals Sonja Kimpen. Maar onze kinderen een beetje meer motiveren om wat meer te sporten en wat gezonder te eten zou echt geen kwaad kunnen. Wat denken jullie van een fruitautomaat op school?
|
|
|||
|
|||
Een onderwerp waarin mijn ideeën de voorbije 10 jaar veranderd zijn. Want inderdaad, zoals in vele scholen: als leerlingenrader was het steeds 'wij willen een frisdrankautomaat'. Dit stootte altijd resoluut op een 'njet' van de directie. En de eerste jaren van het middelbaar dan begrijp je vaak niet waarom. Maar ondertussen zit ik een beetje aan de andere kant van de tafel en begrijp ik de argumenten heel goed.
Zoals reeds aangegeven strookt het hebben van zo'n frisdrankautomaat helemaal niet met het promoten van 'gezond leven'. Maar een punt dat misschien nog niet voldoende belicht wordt is het feit dat zo'n frisdrankautomaat wel degelijk aanzet om te consumeren. Net daar ligt het probleem natuurlijk. Want op dat moment creëer je een soort van gewoonte, die eveneens sociale druk met zich meebrengt. 'Iedereen drinkt cola tijdens de middag'. En dus moet iedereen ook geld uitgeven. We weten allemaal dat niet iedereen dezelfde sociale achtergrond heeft en hier krijg je vervolgens toch wel een probleem. Want sommige kinderen kunnen zich nu eenmaal niet elke dag zo'n frisdrank veroorloven. Het is jammer als je dat onderscheid 'promoot' door een frisdrankautomaat te plaatsen.
|
||||
|
||||
Ik heb een voorstel voor onze school:
Kunnen we geen experiment van maken? we zetten een automaat met gezondere alternatieven en de oude mag blijven staan, daar zal onze school wel oor voor hebben. Na een poosje kunnen we de verkoopcijfers van beide automaten naast elkaar leggen en beslisen we welke automaat mag blijven. Sommige automaten mogen op proef komen voor een tijd, vooraleer we ze moeten kopen. Ook zul je niet enkele andere dingen in onze automaat mogen stoppen, want die wordt namelijk door een speciale firma gevuld. Ik vind wel dat de studenten oud genoeg zijn om een keuze te maken, en dat wij niet even die oude automaat moeten weghalen, tenzij we goede cijfers kunnen voorleggen, want dan wordt het de keuze van de student die de hoofdrol speelt!
|
|||
|
|||
Ik ben niet tegen frisdranken maar het is ook niet echt gezond om tijdens elke pauze een cola of sprite te gaan drinken.
Zelf probeer ik zoveel mogenlijk water te drinken. Als ze nu in de drankautomaten alleen maar gezonde drankjes steken is het probleem toch opgelost ? niet ? Persoonlijk drink ik al eens graag een sinaasappelsapje of een appelsapje ofzo. Maar zolang er bij ons op school gratis 'tap-water' blijft ben ik tevreden. groetjes Lennart |
|
|||
|
|||
Een frisdrankautomaat op schoo?
Ik vind dat frisdrankautomaten op school moeten kunnen. Het is uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid of je frisdrank drinkt of niet, niet die van de school. Als je een beetje met je lijn of je gezondheid bezig bent, dan besef je wel dat je niet elke pauze een cola moet drinken. Ik denk wel dat leerlingen zelf zo slim kunnen zijn. Als school kan je nog altijd wel zeggen dat het best is dat je daar wat mee oppast, maar ik vind niet dat je het zou moeten verbieden. Het is inderdaad ongezond, maar zo af en toe kan het wel eens lekker zijn.
![]()