![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Ik maak vaak onbewust ook nog een dt-fout.
Ik ken alle regels en ik kan elke zin zonder dt-fout schrijven, dus ben ik perfect in het gebruik van dt. Niet dus! ik durf wel eens iets als "ik wordt" te schrijven, misschien omdat ik gewoon ben van wordt te schrijven (zoals in het aangehaalde artikel). Ik weet niet hoe het komt, maar als ik dan mijn tekst nalees denk ik vaak van "wat doe ik hier nu weer?" Ik denk dus dat het vooral een verlies van concentratie of uit gewoonte is. Of ligt de fameuze internet/msn/chat/sms/... taal mee aan de basis van dit kwaad? ![]() (en nu heb ik deze tekst 3 keer nagelezen op een dt fout ![]() |
#2
|
|||
|
|||
Ik ken alle regeltjes, en toch maak ik nog verschrikkelijk veel fouten hierop.
Ik doe echt mijn best hiervoor, al altijd gedaan, maar ik krijg het percies nooit afgeleerd. Ik sukkel hier al heel lang mee, en ik denk dat dat nog lang gaat duren. Ik snap de mensen die hun eraan ergeren. Maar ik snap ook de mensen die het gewoon niet lukt om zeker fouten te schrijven. groetjes |
#3
|
||||
|
||||
Citaat:
![]()
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#4
|
|||
|
|||
Ik betrap me ook nog wel eens op een -dt foutje. De beste tip die ik kan geven is gwn -dt situaties te vermijden, synoniemen genoeg in ons Nederlandse taaltje. En als zelfs dat niet lukt en je toch nog zonder -dt risico wil schrijven mag je best wel eens gebruik maken van wat ingeburgerde barbarismen. Naar mijn mening dan toch
![]() |
#5
|
|||
|
|||
Deze regels moeten gewoon gekend zijn. Je eigen taal op een correcte manier schrijven mag toch zeker een vereiste zijn in een lerarenopleiding. Ik probeer er steeds op te letten en aan te denken, maar natuurlijk bij het snel zijn ontgaat een foutje snel. Het wekt mij wel ergernis op als ik het ergens fout geschreven zie! We moeten hier zeker aandacht aan blijven besteden.
|
#6
|
|||
|
|||
Nee, ik vind DT fouten eeeikk
![]() Heel vervelend wanneer mensen mailtjes sturen waar je zo'n kanjer in terugvindt. Er zijn wel een paar uitzonderingen waarover je kan twijfelen maar kom, jij vindt en vind jij is toch vanzelfsprekend ondertussen? Niet voor niets ben ik leerkracht Nederlands in wording en vind ik dit heel belangrijk maar ook voor andere lkr is dit niet te verwaarlozen! Welke ouder gaat jou au-sérieux nemen wanneer je een briefje meegeeft met enkele dt-fouten op? Mh, juist ja! ![]() |
#7
|
||||
|
||||
Citaat:
Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het niet belangrijk is! Ik heb al jaren moeite met dt. Dit hebben ze mij nooit echt 100% goed aangeleerd denk ik. En in de lerarenopleiding hebben ze mij alles behalve geholpen. De manier van: "ik leg geen regeltjes uit want iedereen heeft die anders geleerd" helpt totaal niet. Er zijn mensen die regeltjes nodig hebben... Ik let ondertussen veel harder op voor dt-fouten maar die sluipen er af en toe toch nog in. Zeker als het 2 uur 's nachts is. |