![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Citaat:
![]() Ik heb dat artikel ook gelezen. Slaat echt nergens op. Daarin doen ze uitschijnen dat dt een onoplosbaar probleem is. In het tweede artikel wordt er wél een goed punt aangehaal: het is gewoon een kwestie van attitude. Even je posts of taken nalezen op spelfouten kan dit perfect voorkomen. En dat lln wel degelijk dt onder de knie kunnen krijgen, bewijzen mijn leerlingen van 4STW. Ik heb met hen 1u aan werkwoorden gewerkt en nu schrijft er geen enkele nog een fout! Maar ik heb het wel op mijn manier aangebracht en niet met al die domme regeltjes zoals die in het artikel aangehaald worden 'In het voorbeeld Word nu eens volwassen! moet je je ervan bewust zijn dat het ww in de gebiedende wijs staat en dat je dus de stam van het ww moet nemen om de juiste vorm te schrijven. Of je moet bewust de analogie kunnen maken met een zin als Kom eens hier! Bovendien is het telkens regels oproepen en toepassen in een spontane schrijfsituatie niet vol te houden". Waarom moet dat toch zo moeilijk? 'Word nu eens volwassen!' wordt bij mij al jaren 'smurf eens hier'. Voila, geen t, probleem opgelost. In de tt komt er NOOIT een d bij. VD? zet even in de verleden tijd. Mijn lln waren verbaasd dat het zo eenvoudig was. Het enige probleem is het herkennen van deze tijden, maar ook dat is met een korte uitleg opgelost(betaald/t? --> hww erbij of niet? of vervang ook door smurfen --> gesmurft = vd).
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#2
|
||||
|
||||
Ik maak vaak onbewust ook nog een dt-fout.
Ik ken alle regels en ik kan elke zin zonder dt-fout schrijven, dus ben ik perfect in het gebruik van dt. Niet dus! ik durf wel eens iets als "ik wordt" te schrijven, misschien omdat ik gewoon ben van wordt te schrijven (zoals in het aangehaalde artikel). Ik weet niet hoe het komt, maar als ik dan mijn tekst nalees denk ik vaak van "wat doe ik hier nu weer?" Ik denk dus dat het vooral een verlies van concentratie of uit gewoonte is. Of ligt de fameuze internet/msn/chat/sms/... taal mee aan de basis van dit kwaad? ![]() (en nu heb ik deze tekst 3 keer nagelezen op een dt fout ![]() |
#3
|
|||
|
|||
Ik ken alle regeltjes, en toch maak ik nog verschrikkelijk veel fouten hierop.
Ik doe echt mijn best hiervoor, al altijd gedaan, maar ik krijg het percies nooit afgeleerd. Ik sukkel hier al heel lang mee, en ik denk dat dat nog lang gaat duren. Ik snap de mensen die hun eraan ergeren. Maar ik snap ook de mensen die het gewoon niet lukt om zeker fouten te schrijven. groetjes |
#4
|
||||
|
||||
Citaat:
![]()
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#5
|
|||
|
|||
Ik betrap me ook nog wel eens op een -dt foutje. De beste tip die ik kan geven is gwn -dt situaties te vermijden, synoniemen genoeg in ons Nederlandse taaltje. En als zelfs dat niet lukt en je toch nog zonder -dt risico wil schrijven mag je best wel eens gebruik maken van wat ingeburgerde barbarismen. Naar mijn mening dan toch
![]() |
#6
|
|||
|
|||
Deze regels moeten gewoon gekend zijn. Je eigen taal op een correcte manier schrijven mag toch zeker een vereiste zijn in een lerarenopleiding. Ik probeer er steeds op te letten en aan te denken, maar natuurlijk bij het snel zijn ontgaat een foutje snel. Het wekt mij wel ergernis op als ik het ergens fout geschreven zie! We moeten hier zeker aandacht aan blijven besteden.
|
#7
|
|||
|
|||
Nee, ik vind DT fouten eeeikk
![]() Heel vervelend wanneer mensen mailtjes sturen waar je zo'n kanjer in terugvindt. Er zijn wel een paar uitzonderingen waarover je kan twijfelen maar kom, jij vindt en vind jij is toch vanzelfsprekend ondertussen? Niet voor niets ben ik leerkracht Nederlands in wording en vind ik dit heel belangrijk maar ook voor andere lkr is dit niet te verwaarlozen! Welke ouder gaat jou au-sérieux nemen wanneer je een briefje meegeeft met enkele dt-fouten op? Mh, juist ja! ![]() |
#8
|
|||
|
|||
[QUOTE=wim leenaerts]Euhm, niet dus
![]() Even je posts of taken nalezen op spelfouten kan dit perfect voorkomen. QUOTE] Als leerkracht kan je je geen spellingsfouten veroorloven maar ik vind niet dat we er te luchtig over mogen doen. Ik sukkel al jaren met spelling. Al elk jaar leer je andere regeltjes aan, krijg je hier en daar extra oefeningen, bijles, monitoraten, ... Voor sommige mensen is spelling nu eenmaal moeilijk en zij zijn er niet zo snel mee weg. Oké vaak is het zo dat je al veel spellingsfouten kunt verminderen als je je goed concentreert. Maar probeer dat eens als je snel moet schrijven en alles genoteerd moet hebben. Vele spellingsfouten maak je je ook eigen en het duurt wel even voor je die fouten hebt weggewerkt. Ik probeer hier gewoon duidelijk te maken dat je moeilijkheden met spelling niet te licht mag opvangen. Voor sommige klinken de spellingsregels als iets vanzelfsprekend maar voor anderen is het een wirwar van regeltjes waar, pas na lange tijd enige structuur in komt. |
#9
|
||||
|
||||
Citaat:
DT-fouten lijken me in zekere zin nog vermijdbaar, omdat je daar echt wel op kan oefenen en je dat echt kan leren! Maar ik vind het te ver gaan, als we woorden moeten kunnen schrijven, waarvan we nog nooit gehoord hebben. |