![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Ik heb zelf al een paar maanden mijn rijbewijs en ik heb nog geen ongeval gehad. (Al wel enkele keren moeten stoppen voor de politie, alcoholcontrole en dergelijke, maar altijd safe
![]() Wat mij wel is opgevallen gedurende de periode dat ik met een L rond reed, dat er teveel chauffeurs zijn die het plezant vinden een auto met een L te plagen en te treiteren. Wanneer ik met een L reed, werd ik langs alle kanten voorbij gevlamd. Nu die L van mijn auto is, merk ik dat dit niet meer gebeurd. En ik denk toch dat we het allemaal hebben moeten leren, niet?!
__________________
![]() |
#2
|
|||
|
|||
"Eén op de drie heeft ongeval in eerste jaar" Daar verschiet ik toch welvan. Aan de ene kant denk ik dat ze nog maar juist alles hebben aangeleerd, en dat ze het dus heel goed kennen. Maar inderdaad, de ervaring is veel minder als van een 60-70jarige. Daarom kan ik wel begrijpen dat er één op de drie een ongeval heeft in eerste jaar. Maar ik vind oudere mensen op de baan toch ook maar gevaarlijk (niet allemaal natuurlijk!). Mijn opa bijvoorbeeld. Als hij met de auto gaat rijden, wilt hij altijd al de landschappen bekijken. Zodat hij zijn gedachten maar half bij het verkeer heeft. En dat heeft tot gevolg dat hij af en toe ergens zachtjes tegen een trottoir of paaltje rijdt. Dit is al 2 keer voorgevallen. Oude mensen rijden ook vaak trager (ook zondagrijders genoemd), en hinderen zo ook het verkeer. Maar ze hinderen inderdaad wel de spitsuren,...
Ik ben nu ook nog aan het lessen. Waar ik mij wel vooral aan erger is dat veel mensen hun pinkers niet opzetten als ze zich op een rotonde bevinden of moeten afslaan. Dat kan ook wat ongevallen teweegbrengen, denk ik. En bij een 18jarige is er dat toch "ingeklopt" dat we onze pinkers toch altijd moeten gebruiken. Maar het is ook wel bij veel 18jarigen dat ze hun rijbewijs in de hand hebben, en dat dan hun rijgedrag wordt aangepast en ze zo "slordiger" worden. Er zijn de laatste tijd ook zo veel files. Vandaag nog reed ik over de brug van Bouwel en zag dat het file was. Twee en half uur later stond er nog een kleine file richting Antwerpen. De file is ook zo gevaarlijk. Ik begrijp heel goed dat er gemiddeld 7 procent van de Belgen te maken krijgt met blik- of letselschade. Het tijdig remmen is een probleem, maar ook vooral het rot slechte weer! Maar het grote probleem is ook dat de mensen ook zo gehaast zijn tegenwoordig. Ook dat ze met andere dingen bezig zijn in hun auto, zoals gsm,... |
#3
|
|||
|
|||
Van deze cijfers schrik ik zeker niet. Ikzelf heb nu 2 jaar mijn rijbewijs. Wanneer je net je rijbewijs hebt behaald, kan je eigelijk helemaal nog geen auto rijden. Je hebt geen ervaring, en weet soms niet hoe je in bepaalde situaties moet handelen. Toch vind ik het raar dat de cijfers van de 60-plussers zo laag zijn. Bejaarde personen kunnen soms (net zoals mensen die zelf pas hun rijbewijs hebben) een gevaar zijn op de baan. Met de auto rijden, kan je enkel leren door de praktijk toe te passen.
|
#4
|
|||
|
|||
Ik schrik toch wel van deze cijfers. Maar het is waar iemand die net zijn rijbewijs heeft behaald, kan nog niet op zijn ervaring rekenen. Ikzelf heb nu 4 maanden mijn rijbewijs en ik geef toe dat ik het verkeer minder goed kan inschatten als mij vader bijvoorbeeld. Deze week nog kwam ik aan een kruispunt waar de lichte niet werken. Ze zeggen wel dat je dan naar de borden moet kijken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben dan maar heel voorzichtig het kruispunt opgereden tot ik veilig kon afdraaien. 60-plussers veroorzaken weinig ongevallen, omdat ze weinig op de baan komen. Bij mijn opa is het al zo erg dat hij niet meer in het donker rijdt. Misschien maar best ook, want oudere mensen krijgen het nu eenmaal moeilijk om het verkeer in te schatten. Toch bewonder ik hem, want hij heeft geen hulp van anderen nodig en zorgt zelf wel dat hij op de juiste plaats geraakt.
|