![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Frans in de kleuterklas: | |||
Moet kunnen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
65 | 65.00% |
Moet niet kunnen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
35 | 35.00% |
Stemmers: 100. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Hm ik weet het niet zo goed, of dit wel een goed idee is.
Voordeel: Hoe jonger de kinderen, hoe sneller ze deze taal leren. Ik vind alleen dat dit geen verplichting mag worden in de kleuterklassen. (Wat waarschijnlijk ook niet zal gebeuren.) Het mag alleen voor de kinderen niet te verwarrend worden, en ze moeten het leuk vinden. Tegen hun zin naar school gaan is meer iets voor als ze ouder zijn en écht moeilijke dingen moeten leren. |
|
||||
|
||||
Ik vind dat frans in de kleuterklas moet kunnen. Maar niet verplicht. Het is waar, hoe jonger de kinderen, hoe sneller ze een taal aanleren. Het zou een soort keuzevak moeten worden. Zodat ouders en eventueel kinderen zelf kunnen beslissen of ze dat 'keuzevak frans' gaan nemen. Maar het moet natuurlijk op een toffe manier gegeven worden! Aan de hand van spelletjes, verhaaltjes. Het mag niet saai worden, zodat de kinderen het niet meer leuk vinden. Maar zolang het op een leuke, creatieve manier gegeven wordt, zou ik dit wel een tof initiatief vinden.
|
|
|||
|
|||
Ik vind dat Frans in de kleuterklassen moet kunnen, maar wel in beperkte maten. Eens een Frans liedje zingen of enkele woordjes in die taal laten uitspreken, daar heb ik geen probleem mee. Langs de andere kant vind ik ook dat het zeer speels moet gebracht worden, het zijn tenslotte kleuters. Ook moet de juffrouw geen volledige Franse zinnen te vertellen. Laat ze eerst al maar wat Nederlands onder de knie krijgen.
|
|
|||
|
|||
Frans in de kleuterklas vind ik een heel goed initiatief. Met het aanleren van talen kan je niet vroeg genoeg beginnen.
Natuurlijk komt het spreken en schrijven van de moedertaal op de eerste plaats, maar dat neemt niet weg dat de andere landstaal niet gekend moet zijn. Kinderen zijn op zeer jonge leeftijd al taalgevoelig, dus het ideale moment om er mee te starten. Het is wel belangrijk dat het kind een onderscheid kan maken tussen de verschillende talen. Het gevaar bestaat erin dat een kind op de duur geen enkele taal nog fatsoenlijk kent en alles door elkaar haalt. Dit mag ook niet de bedoeling zijn. Op die manier geeft dit later in de lagere school meer problemen bij het spreken en schrijven. Dit is ook dikwijls de problematiek bij kinderen die tweetalig worden opgevoed. Daarom zou ik Frans in de kleuterklas echt als aparte les zien, waarin woordjes geleerd worden en bijvoorbeeld tot tien wordt geteld. Het is ook voor zo'n jonge kinderen belangrijk dat ze van jongs af structuur zien in de verschillende activiteiten. Ze moeten door het bos de bomen nog kunnen zien. |
|
|||
|
|||
Dit moet zeker kunnen. De leerlingen kunnnen best een taal leren voor hun elf jaar, dus waarom zouden het niet doen?
Ik ben er helemaal akkoord mee, als dit voorstel wordt gedaan. |