actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Bekijk Resultaten Peiling: Frans in de kleuterklas:
Moet kunnen 65 65.00%
Moet niet kunnen 35 35.00%
Stemmers: 100. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 6th October 2007, 17:34
Caroline.Deckmyn Caroline.Deckmyn is offline
Registered User

Zeker en vast!

Ja ik ben voor Franse les in de kleuterklas! En nee dat is niet enkel omdat ik voor leerkracht frans studeer en het dus een hele mooie en leuke taal vind. Ik weet uit ervaring dat vele jongeren met hun frans sukkelen, met als gevolg dat ze het geen leuk vak vinden en het veel zullen vermijden om in die taal te moeten spreken. Maar in het engels kan iedereen zich wel heel goed uitdrukken, en dat komt omdat velen vanop jonge leeftijd naar engelse televisie keken. Kleine kinderen hebben een universeel taalvermogen, ze kunnen, door gewoon te luisteren naar een taal, die taal met al haar grammaticale regels overnemen en ze beheersen. Trouwens het is voor hen toch leuk om op een speelse manier met een andere taal in contact te komen, en ze zullen er de rest van hun leven zoveel van kunnen profiteren. En in ons tweetalig landje is het toch een kleinigheid om die twee talen te kunnen spreken?
Met citaat antwoorden
Oud 7th October 2007, 11:33
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User

Oui, biensûr!

Ik ben zeker voor het aanleren van Frans in de kleuterklas. België heeft nog steeds 2 taalgebieden en ook Brussel is volkomen 2-talig. Dat een kind in de kleuterklas vooral moet spelen en plezier maken, daar ben ik het niet mee eens. Zij gaan nog graag naar school en zullen dit niet beschouwen als iets 'vervelends', ze ondergaan het gewoon. In de kleuterklas wordt alles spelenderwijs aangeleerd dus ik zou niet inzien waarom dit niet zou kunnen. Ik zou het allesinds fijn gevonden hebben!
Met citaat antwoorden
Oud 7th October 2007, 17:58
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User

Zo snel mogelijk!

Frans in de kleuterklas: dit hadden ze al eerder moeten invoeren. Hoe belangrijk zijn talen in onze maatschappij? Een Belg moet elke taal kunnen en zeker Frans en Engels. Kleine kinderen leren heel snel en vooral al spelenderwijs. Als ze het niet invoeren in de kleuterklas, dan zou het zeker niet slecht zijn om bijvoorbeeld in het 2e leerjaar met Frans te beginnen.
Met citaat antwoorden
Oud 9th October 2007, 22:30
Line_Puimège Line_Puimège is offline
Registered User

Moet kunnen

Ik zou het geen slecht idee vinden.
Eigenlijk zou je er zo vroeg mogelijk mee moeten beginnen, omdat een kind in de eerste 6 jaar van zijn leven zijn "taalhersenen" het best ontwikkeld.
Na die 6 jaar gaat het al wat moeilijker om een taal aan te leren.
Dat is ook de reden waarom ik later Engels ga praten tegen mijn kinderen, op jonge leeftijd zullen ze het veel sneller en gemakkelijker leren.
Moest ik ooit aan kinderen beginnen uiteraard...

Met citaat antwoorden
Oud 11th October 2007, 17:41
Lennart Lennart is offline
Registered User

ik vindt ook dat het moet kunnen. De kinderen leren het meest des te jonger ze zijn. Wat ik ook wel vindt is dat men de toestemming moeten vragen aan de ouders. Maar ik ben voor, misschien als ik het had gekregen had ik er misschien niet voor gebuisd geweest!
Met citaat antwoorden
Oud 11th October 2007, 18:56
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User

Zolang de kleuters op een speelse manier een vrije kennismaking met het Frans wordt aangeboden zie ik geen probleem.
Met citaat antwoorden
Oud 11th October 2007, 19:04
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User

Hm ik weet het niet zo goed, of dit wel een goed idee is.
Voordeel: Hoe jonger de kinderen, hoe sneller ze deze taal leren.
Ik vind alleen dat dit geen verplichting mag worden in de kleuterklassen. (Wat waarschijnlijk ook niet zal gebeuren.) Het mag alleen voor de kinderen niet te verwarrend worden, en ze moeten het leuk vinden. Tegen hun zin naar school gaan is meer iets voor als ze ouder zijn en écht moeilijke dingen moeten leren.
Met citaat antwoorden
Oud 18th October 2008, 15:17
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User

Op zich is het niet zo’n slecht idee, tenminste als men Frans gaat integreren in recreatieve kaders.
Ik zie niet in waarom een woordje Frans tijdens een tof spelletje sommigen tegen de schenen trapt.
Het is niet zo dat men kinderen op 3-jarige leeftijd tweetalig wil maken ofzo. Het gaat meer om een kennismaking met, wat op zich niet slecht is.

Wanneer men het tegenovergestelde wil proberen : peuters een lexicon van Franse woorden wil AANLEREN dan ben ik zeker niet akkoord.

Tijdens onze lessen Engels kwam er zoiets soortgelijks aan bod; peuters in China leerden al van in de kleuterklas hoe ze breuken moesten oplossen. Dat is natuurlijk niet meer normaal.
Met citaat antwoorden
Oud 18th October 2008, 16:00
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User

Ik vind het ook een goed idee om frans al spelenderwijs aan te leren in de kleuterklas. Rond deze periode zijn de kinderen immers enorm taalgevoelig. Het is trouwens algemeen bekend dat hoe later men een taal aanleert, hoe moeilijker het wordt om de taal helemaal onder de knie te krijgen.
Misschien heb ik wel één bedenking; Gaan kinderen naarmate ze het frans toch al redelijk goed beheersen niet de neiging krijgen om Nederlandse en Franse woorden door elkaar halen?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:20.