actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 4th October 2007, 17:59
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User

Ik vind het een leuk initiatief. Maar ik vind wel dat LO dan een keuzevak voor iedereen moet blijven. Ik vind dat je niet zo maar dit kan verplichten want als je sport, moet je dit graag doen en er niet nonchalant bijstaan.
Vooral nu denk ik ook wel dat het goed zou zijn LO als vak op school, omdat meer studenten met de auto naar school komen. Vroeger ging je naar de middelbare school met de fiets, LO op school dan en ook misschien jouw eigen sport als hobby. Nu moet je ook meer tijd gaan spenderen aan het school en dan schiet er sporten wel eens over. Ik denk ook vooral voor kotstudenten dat dit wel leuk zou zijn LO op school. Kotstudenten moeten alleen koken voor hun eigen en sommige nemen dan gewoon iets simpel, niet zo'n gevarieerde maaltijd omdat ze zo'n weinig tijd hebben. En dan zou wat sport op school, toch al een beetje bijdragen tot een gezonder leven!
Maar ik vind zeker wel dat het een keuzevak moet zijn, want je moet voor LO voldoende inzet hebben want anders moet je niet aan sport beginnen.
Ik denk ook dat LO wel de sfeer in de klas verbeterd, meer groepsgevoel.
Met citaat antwoorden
Oud 6th October 2007, 17:43
Philip_Huygelberghs Philip_Huygelberghs is offline
Registered User

Natuurlijk zou dit een prachtig initiatief zijn, ik ben er van overtuigd dat de meerderheid van de studenten een vak LO wel ziet zitten. En zoals gezegd, het hoeft niet meteen altijd fysiek sporten te zijn. Er kan bijvoorbeeld een lesje fysiologie tussen zitten, een les over voeding, een les over blessure(preventie) enz... Ikzelf zou er graag een uurtje of twee extra aan willen besteden, het is zeker een meerwaarde, zowel conditioneel als inhoudelijk. Hoewel ik ook vrees dat een vak LO toevoegen niet echt véél gaat helpen, de bedoeling is dan dat je echt mensen warm maakt om te gaan sporten. En de doorsnee student gaat volgens mij meer denken in de richting van:"Oké ik heb mijn twee uurtjes sport gehad, ik kan er weer tegen voor de rest van de week."

Om nog even terug te komen op de 'luie' jeugd. Ja, het is een trend die duidelijk is dat de jeugd minder graag beweegt en liever achter zijn pc zit om te chatten en dergelijke. Maar ik denk dat eens je een bepaalde leeftijd hebt (+-18 jaar) dat je wel terug gaat beseffen dat sociaal contact, buiten komen, wel een belangrijk deel is van je maatschappelijke opvoeding. Het grote probleem is dan, volgens mij, niet zozeer dat de jongeren niet willen sporten maar dat ze een achterstand hebben ontwikkeld op sociaal vlak. En dit brengt met zich mee dat ze zich niet zo snel geroepen voelen om zich aan te sluiten bij een (sport)vereniging, waarin sociaal contact toch wel een essentieel iets is. Als je veel onder mensen komt ben je toch wel sneller geneigd om met vrienden eens af te spreken om wat te gaan sporten of gewoon bewegen.
Met citaat antwoorden
Oud 7th October 2007, 12:51
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User

Goed voorstel

Het is zeker en vast een goed voorstel.
Alleen wat wil je ermee bereiken dat de jongeren meer gaan sporten.
Dat gaat waarschijnlijk lukken voor een minderheid van hen. Want een student die al veel aan sport doet heeft hier interesse in maar zij sporten sowieso al voldoende. Een student die niet aan sport doet ,doet het niet graag en gaat dan zeker geen LO nemen als keuze vak. Die ga je dus niet bereiken. Enkel de studenten die wel eens graag aan sport doen. Maar hier voor weinig of geen tijd vinden die kan je op deze manier bereiken.
Dus het zal maar een zeer beperkte invloed hebben om meer jongeren te doen sporten.

Zelf ben ik wielrenner dit is nu wel een extreme sport als je naar het aantal uren in de week gaat kijken. Hier spreken we toch al gauw over 10u minimum en in zware trainingsweken over 20u trainen in de week. Om hier tijd voor te hebben in het hoger is echt wel een probleem, maar hier hebben ze dan de sportstatuten voor.

Ik moedig dit soort van initiatieven zeker aan.
Wat mijn voorstel is laat iedereen jaarlijks een grondig bloedonderzoek ondergaan. Laat dit grondig evalueren en wijs ze op de gevaren van een hoge bloeddruk of vitamines tekort. Want er zijn ook sportievelingen die zonder het te beseffen ook slecht bezig zijn. En met het voorstel van LO als keuze vak moeten ze ook een minimum aan begeleiding bij geven anders is het niet verantwoord. Zo bereik je meer mensen volgens mij.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:07.