actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Bekijk Resultaten Peiling: Vlaanderen onafhankelijk?
Neen 15 62.50%
Yes, 'full-option' 9 37.50%
Yes, maar waarschijnlijk zonder Brussel e.d. 0 0%
Stemmers: 24. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 6th December 2004, 19:03
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
het argument van een enorm verschil in cultuur is ook maar een zwak hoor...
Ja, geef eens tegenargumenten? U moet misschien cultuur wat ruimer zien en niet alleen denken, en ik kan er alleen maar van uitgaan dat het dit is wat u bedoelt aangezien enige andere duiding ontbreekt, aan cultuur in literatuurvorm. Met cultuur bedoelen we vooral de mentaliteitsverschillen tussen beide regio's en die worden almaar duidelijk bij zowat elke communautaire kwestie die op tafel komt.

Dit is trouwens maar één van de vele dingen... het cultuurargument alleen is uiteraard niet voldoende om een onmiddellijke splitsing van België te eisen maar het zet wel mee de toon.

Als u 'cultuur' anders invult, dan is dat uw volste recht natuurlijk, en dan gaan we het nooit eens zijn, maar dat betekent niet dat u de economische, politieke en maatschappelijke verschillen zomaar mag vergeten.

Citaat:
het is niet omdat iemand een andere taal spreekt
Citaat:
(die het grootste deel van de vlamingen trouwens redelijk vlot beheerst)
Grapjas!
dat ze een andere cultuur hebben hé... als je kijkt naar de amerikaanse cultuur of de chinese tov de vlaamse en dan de walen tov de vlaamse dan kunde toch onmogelijk van een echt cultuurverschil spreken?
Ja, dat is nogal vanzelfsprekend. Als je dan ook kijkt naar de geografische situatie, zie je dat Amerika hier enkele duizenden kilometers vandaan ligt, net zoals China. Maar het gaat er net om dat Wallonië vlak naast Vlaanderen ligt in hetzelfde land!

En die taal is heus wel bepalend. Hoe kan je nu in godsnaam spreken van een
verenigd volk als ze zelfs mekaar taal niet spreken. Hoe is communicatie dan nog mogelijk? En dan heb ik het niet over de praktische beperkingen...

Citaat:
en komaan, het paradijs overdreven? ik durf echt wel zeggen dat ik het goed heb, en als je er een beetje moeite voor doet kan iedereen het goed hebben.
Ik ben blij dat u Vlaanderen het paradijs op Aarde noemt. Dat doet mij oprecht plezier.

Citaat:
"erfelijke" armoede even terzijde gelaten, dit zou er na de splitsing trouwens hoogstwss toch nog zijn.
Armoede wel, natuurlijk zal dat er nog zijn, maar dan kunnen we wel zelf bepalen hoe we dit (en vele andere) problemen oplossen. Er bestaan geen Belgische belangen, enkel Vlaamse en Waalse, en we kunnen deze beter zelf, op onze eigen manier proberen te dienen.
Oud 6th December 2004, 21:08
yannick.staelens's Avatar
yannick.staelens yannick.staelens is offline
Registered User

Absoluut ja!!!

Sorry dat ik zo lang niet van me liet horen ... Heb heel het weekend zonder pc gezeten (of toch bijna)
Bij deze sluit ik me zoals vanzelfsprekend aan bij Kenny en PieterJan aan.. Er valt niet veel meer aan toe te voegen denk ik... Vele van de aangegeven argumenten waren ook mijn argumenten om te zeggen.. Vlaanderen onafhankelijk!!! Ik ben ook blij dat er veel argumenten boven zijn gekomen waar ik gewoon nog niet echt bij stil gestaan heb... bij deze is mijn mening enkel versterkt...
Oud 9th December 2004, 18:22
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Kenny, mee u gequote altijd, da maakt het wel ingewikkeld en moeilijk om deftig te reageren...
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een cultuurverschil in literatuurvorm.
Ik bedoelde voor een stuk ,denk ik, echt wel hetzelfde gelijk jij bedoelde. Alleen kan ik niet echt meespreken over de economische en politieke verschillen omdat ik daar gewoonweg niet goed genoeg van op de hoogte ben. Maar ik bedoelde eigenlijk meer de levenswijze.

Buiten de taal zijn er niet zo'n essentiële verschillen volgens mij, ze eten hetzelfde, lezen hetzelfde, zien hetzelfde en denken voor een heel groot stuk hetzelfde. Ik weet wel dat de waalse politici niet hetzelfde denken maar het gewone volk wel. Ik weet niet of jij al eens naar de Ardennen ofzo "op reis" bent geweest en daar met de gewone man in de straat gepraat hebt maar daar kan je krak dezelfde gesprekken mee voeren gelijk met een vlaming. Dit heb ik trouwens zelf al wel gedaan dus hier weet ik echt wel waar ik over spreek.

en dat Amerika en China hier ettelijke 1000den km's vandaan liggen doet eigenlijk niet echt terzake, het gaat erom dat in vergelijking met die culturen wij heel veel met de walen gemeen hebben of ze nu vlakbij wonen of niet.

en Kenny, spreek jij geen Frans? Het is een feit dat de walen gn NL spreken en dat is idd een aspect waar iets aan gedaan moet worden maar om dan te spreken van een gigantische cultuurkloof?!

is het ook niet zo dat wallonië het armere deel van België is? Ik vind het totaal geen probleem om dan wat van mijn geld af te staan om die mensen wat te helpen. Zolang het niet de pan uit swingt natuurlijk maar dat doet het volgens mij niet.
Volgens mij ligt de armoede daar trouwens aan het gebrek aan tewerkstelling maar als wij de egoïst gaan spelen en niets aan hen gaan geven en hen zelfs gaan "afwerpen" dan zal het daar nooit beteren. Op die manier worden de rijken alleen maar rijker en de armen armer, zou het niet beter zijn om allebei even "rijk" te zijn?

Ik ga mijn betoog hier stoppen want ik moet toegeven dat ik eigenlijk niet goed genoeg op de hoogte ben vd situatie (zeker niet op politiek en economisch vlak) om mijn uitspraken allemaal perfect te staven maar dit is gewoon hoe ik er over denk.
Met citaat antwoorden
Oud 14th December 2004, 17:27
annemieke annemieke is offline
Registered User

VL onafhankelijk? Get a life!

Waarom zit iedereen toch steeds te zeuren dat Vlaanderen een onafhankelijke staat moet worden?

Inderdaad, Wallonië heeft een minder goede economie dan Vlaanderen en inderdaad, ze spreken er Frans.

Is dat nu echt een goede reden om totaal af te scheuren van onze Franstalige mede-Belgen?
Er bestaat nog steeds zo iets als solidariteit en als Vlaanderen al eens de moeite zou doen om de economie in Wallonië op te waarderen in plaats van haar steeds maar te boycotten, zouden we al veel verder komen.
Je moet investeren in iets, vooraleer je er winst uit kan slaan. Dat is een economisch basisprincipe. Vlaanderen investeert helemaal niet in Wallonië. Misschien wel in de sociale zekerheid en de werkloosheidsuitkeringen daar, maar daar los je toch niets mee op? Je moet de fundamentele problemen aanpassen en er oplossingen voor zoeken.

Ik voel me absoluut geen Vlaming, veeleer Belg. Ik ben er trots op dat ik zowel Nederland als Frans spreek. Dat is net de kracht van ons landje. Ook steeds meer Walen doen moeite om Nederlands te leren.
Op economisch vlak kan die talenkennis net veel voordelen bieden. Maken de Zwitsers problemen van hun drie landstalen? Hoor je soms geklaag uit Italië, waar zowel Italiaans als Duits wordt gesproken? Ondervinden de Vlamingen last van het taalverschil?

Stel je ook eens de gigantische kosten voor, die een afscheuring van Wallonië zou meebrengen. Hervormingen zijn altijd heel duur. Een heleboel administratieve zaken zullen vervangen moeten worden. Ik hou mijn hart al vast voor al het ongemak en het vele geld dat daaraan gespendeerd zal worden.

Vlaanderen onafhankelijk? Als het aan mij lag al zeker niet!

Een solidair, multi-cultureel Belgje
Met citaat antwoorden
Oud 14th December 2004, 19:43
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door annemieke
VL onafhankelijk? Get a life!
Ahh.The classic get-a-life post. I'll give it a 7.
-- (SuRFing oN tHe InTErnEt - J.C. Herz)

Citaat:
Is dat nu echt een goede reden om totaal af te scheuren van onze Franstalige mede-Belgen?
Onder andere, maar ik ga het hier niet weer herhalen. Gebruik de scrollfunctie op uw muis om deze thread te doorlezen of de zoek-functie op dit forum om gerelateerde onderwerpen te vinden.

Citaat:
Er bestaat nog steeds zo iets als solidariteit en als Vlaanderen al eens de moeite zou doen om de economie in Wallonië op te waarderen in plaats van haar steeds maar te boycotten, zouden we al veel verder komen.
Dit moet de meest ongefundeerde uitspraak in jaren zijn. Vlaanderen en Wallonië concurreren, dat is iets helemaal anders dan boycotten. Als wij de Walen eraf concurreren, dan ligt dat niet aan ons maar aan hen. Concurrentiële vrije markt, enzo. Wat had u dan gewild? Dat we de lucratieve contracten laten varen en ze maar aan hen geven, gewoon, uit compassie? Zo steekt de wereld niet in mekaar.

Citaat:
Je moet investeren in iets, vooraleer je er winst uit kan slaan. Dat is een economisch basisprincipe. Vlaanderen investeert helemaal niet in Wallonië. Misschien wel in de sociale zekerheid en de werkloosheidsuitkeringen daar, maar daar los je toch niets mee op? Je moet de fundamentele problemen aanpassen en er oplossingen voor zoeken.
Wij investeren "alleen" maar in sociale zekerheid en werkloosheidsuitkeringen? Dus 6.6 miljard Euro (da's ?6.600.000.000,- ofte 266.243.340.000 oude Belgische franken) vind jij onvoldoende? En is een goed sociaal vangnet niet essentieel om een goede basis te hebben? Het zijn trouwens niet wij die dat geld beheren, dat doen de Walen zelf, wij doneren alleen maar.

Ik had toch graag een oplossing uit uw mond gehoord. Waar moet dan zonodig in worden geïnvesteerd?

Citaat:
Ik voel me absoluut geen Vlaming, veeleer Belg. Ik ben er trots op dat ik zowel Nederland als Frans spreek. Dat is net de kracht van ons landje. Ook steeds meer Walen doen moeite om Nederlands te leren.
Het wordt hoogtijd.

Citaat:
Stel je ook eens de gigantische kosten voor, die een afscheuring van Wallonië zou meebrengen. Hervormingen zijn altijd heel duur.
Op een paar maand tijd hebben we dat terugverdiend.
Oud 30th December 2004, 22:13
Daddy's Hobby Daddy's Hobby is offline
Registered User

Angry Amai, amai, amai

Als buitenstaander moet ik hier toch enige dingen, na het lezen van sommige replieken, kwijt.

1. Een zeker Davy die zich schuldig maakt aan "kwaadwillige ruchtbaarmaking" wat nog steeds in het Belgisch Wetboek staat omschreven als strafbaar, ook al heeft me recht op een vrijheid van meningsuiting.

2.Iemand een TD associeert met het schoolgebeuren?

3.Iemand spreekt over docenten die de kleding en de politieke overtuiging van een leerling beoordelen om een eindvisie te geven tijdens het examen?

Ik stel mij heel verwonderlijk, achterdochtig en verbaasd een aantal vragen die ik best voor mezelf ga houden.

Eén ding moet je echter weten, als je een zebrapad oversteekt kijkt men naar links én naar rechts !
Met citaat antwoorden
Oud 31st December 2004, 01:48
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Hm... ja, titel is wel goed gekozen: een open Forum houdt waarschijnlijk tegelijk ook wel een stukje in van al wat er de laatste dagen te lezen viel alhier... Is inderdaad een stukje 'interne' keuken dat normaal buiten zicht blijft, maar middels het medium 'Forum' inderdaad kan komen bovendrijven...

Ik vraag me af: moeten dergelijke zaken, opgeworpen door studenten, hier een 'forum' kunnen krijgen, of doet dit alles meer kwaad dan goed (voor wie of wat dan ook, ik kan wel het een en het ander verzinnen)? Tot vormen van bezorgdheid leidt het zeer zeker, maar is 'wat niet weet niet deert' daarom per definitie beter?

Het zou misschien wel eens kunnen dat ik mijn 'geloof' in zoveel mogelijk open communicatie voor een stuk zou moeten herzien, maar dan niet alvorens een paar serieuze argumenten te hebben aanhoord... Het concept van een 'open forum' met studenten, docenten, ouders, directie, oud-studenten en eigenlijk iedereen (een echt 'toegangspassword' hebben we eigenlijk nooit overwogen) is alleszins 'brand new' hier bij ons, en het zou mij sowieso verwonderd hebben als er niet af en toe eens een stormpje te ontwaren viel...

Ik heb de laatste dagen ook al iets te veel 'amaai' moeten zeggen naar mijn goesting (en tijd moeten steken in het blussen van brandjes), maar als ik anderzijds kijk naar de meer positieve gevoelens die ik tot nog toe aan ons Forum heb overgehouden, dan blijf ik alvast zeggen: 'We zullen doorgaan'...
Oud 31st December 2004, 03:48
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student

Citaat:
Orgineel gepost door Daddy's Hobby
Als buitenstaander moet ik hier toch enige dingen, na het lezen van sommige replieken, kwijt.

1. Een zeker Davy die zich schuldig maakt aan "kwaadwillige ruchtbaarmaking" wat nog steeds in het Belgisch Wetboek staat omschreven als strafbaar, ook al heeft me recht op een vrijheid van meningsuiting.
Gerucht uit de mond van de directie zelf dan? Ik stond er zelf bij. Meer getuigen die het kunnen bevestigen indien gewenst.

Citaat:
2.Iemand een TD associeert met het schoolgebeuren?
Nee, maar wel werd het algemene gedrag, visie,... in twijfel gesteld

Citaat:
3.Iemand spreekt over docenten die de kleding en de politieke overtuiging van een leerling beoordelen om een eindvisie te geven tijdens het examen??
Dit is gelukkig al hard geminderd. Veelal ook door het feit dat er vandaag de dag steeds meer mensen opduiken die hun overtuiging niet meer onder stoelen of (school)banken steken. Ze komen er openlijk voor uit. EN dat is nu net iets waar ze nog hard aan moeten wennen denk ik.

Citaat:
Ik stel mij heel verwonderlijk, achterdochtig en verbaasd een aantal vragen die ik best voor mezelf ga houden.
Jij niet alleen

Citaat:
Eén ding moet je echter weten, als je een zebrapad oversteekt kijkt men naar links én naar rechts !
Jaja... en men zoekt nu de gulden middenweg? Of is die er wel?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
Harder werken... binnenkort ook in Vlaanderen? Barst Sociaal-economisch 1 28th June 2004 13:51

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:53.