actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Bekijk Resultaten Peiling: Frans in de kleuterklas:
Moet kunnen 65 65.00%
Moet niet kunnen 35 35.00%
Stemmers: 100. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 29th November 2004, 09:15
InniasHufkens InniasHufkens is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Jan
Als ik aan Walen in het Nederlands de weg vraag dan loop ik zowizo verloren want zeer veel verstaan er geen BAL van,
vraag in het Frans aan een Vlaming de weg en zeer veel mensen zullen je voort helpen of toch trachten frans te praten, een waal die Nederlands WIL praten moet volgens mij nog uitgevonden wortden
Dat zijn vooroordelen, ik heb een deze zomer 4 weken met een aantal Walen samengewerkt, en ze spraken allemaal beter nederlands dan wij frans. Dus ik denk echt dat wij van hun nog wat kunnen leren.
Met citaat antwoorden
Oud 29th November 2004, 15:41
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf

Citaat:
Orgineel gepost door InniasHufkens
Dat zijn vooroordelen, ik heb een deze zomer 4 weken met een aantal Walen samengewerkt, en ze spraken allemaal beter nederlands dan wij frans. Dus ik denk echt dat wij van hun nog wat kunnen leren.
Nog een vooroordeel(?):
Als ik naar een Miss verkiezing kijk, valt het mij ook altijd op dat de Vlaamse meisjes zich beter en vlotter kunnen uitdrukken in het Frans dan de Waalse.
Dus in mijn ogen doen wij Vlamingen toch meer moeite om het Frans goed onder de knie te krijgen.
Oud 29th November 2004, 16:45
Inge Meeuwssen Inge Meeuwssen is offline
Registered User

Ik ben voorstander van Frans in de kleuterklas. Ik wou dat ik het zelf ook al had gekregen. Het zou veel vlotter gaan nu. Het is toch al bewezen dat des te jonger je bent des te beter je een taal kan leren?
Echt verwarrend gaat het niet zijn voor kleuters. Ze staan er zo nog niet bij stil. Ze nemen als het ware alles een beetje over. En het echte bewuste onderscheid tussen de twee talen komt wel wanneer ze er klaar voor zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 29th November 2004, 18:08
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf

Citaat:
Orgineel gepost door Inge Meeuwssen
Het is toch al bewezen dat des te jonger je bent des te beter je een taal kan leren?
Echt verwarrend gaat het niet zijn voor kleuters. Ze staan er zo nog niet bij stil. Ze nemen als het ware alles een beetje over. En het echte bewuste onderscheid tussen de twee talen komt wel wanneer ze er klaar voor zijn.
Wij hebben het vandaag gehad over "een gevoelige periode" waarop je gevoeliger bent om dingen te leren.
Vanuit die gevoelige periode is dit idee ontstaan om al met Frans te beginnen in de kleuterklas.
Als we het dus zouden bezien vanuit de pedagogische hoek: voor omdat je dan in je gevoelige periode zit voor taal
vanuit de didactiek Frans: tegen omdat het te verwarrend wordt.
Oud 30th November 2004, 01:17
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

In Nederland weten ze het inmiddels al...

Les in het Engels voor steeds meer kleuters

ROTTERDAM - Steeds meer basisscholen geven vanaf de kleuterklas les in het Engels. Het bestuur van de openbare scholen in Rotterdam wil dat invoeren voor de kleuters van al haar 78 scholen.

Circa 130 scholen in Nederland bieden al Engels in de eerste jaren van het basisonderwijs aan. ,,Dit aantal groeit sterk'', weet Anne Maljers van het Europees platform voor het Nederlandse onderwijs. Op sommige scholen krijgen leerlingen van groep 1 al enkele uren per week in het Engels les, op andere scholen in een wat hogere groep. Volgens de wet is Engels pas verplicht vanaf groep 7.

De trend is niet onomstreden. De Stichting Taalverdediging is fel gekant tegen de ontwikkeling. ,,Straks lezen kinderen alleen nog Engelse boeken, wordt de voertaal op de Nederlandse tv Engels en verschijnen kranten in het Engels'', zegt de woordvoerder. De stichting overweegt juridische stappen tegen het bestuur van de Rotterdamse openbare scholen.

Trouw, 30-11-2004
Oud 30th November 2004, 07:49
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Registered User

Stuur een bericht via MSN naar Jan
Thumbs up

Da vind ik nog eens een goed initiatief.

Als ik hier in mijn leefomgeving kijk heb ik veel meer Engels dan Frans nodig dus maak hier van een stukje basisopleiding van de lagere of zelfs kleuterschool. Dit is de kinderen hun leefomgeving, hun favoriete programma is in het? Jawel ENGELS niet in het frans...
Met citaat antwoorden
Oud 30th November 2004, 17:44
yannick.staelens's Avatar
yannick.staelens yannick.staelens is offline
Registered User

Net zoals met het Frans blijft hier mijn mening hetzelfde. Ik vind niet dat een kleuter al een andere taal moet leren terwijl het zen eigen taal nog aan het ontwikkelen is!!! Engels ipv frans in het lager onderwijs lijkt me daarenentegen een perfect idee!!!
Beter nog==> SCHAF FRANS AF!!! VOOR ALTIJD!!! YIPIEEE
Oud 29th November 2004, 18:08
InniasHufkens InniasHufkens is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door judithgielens
Nog een vooroordeel(?):
Als ik naar een Miss verkiezing kijk, valt het mij ook altijd op dat de Vlaamse meisjes zich beter en vlotter kunnen uitdrukken in het Frans dan de Waalse.
Dus in mijn ogen doen wij Vlamingen toch meer moeite om het Frans goed onder de knie te krijgen.
Tuurlijk wel, Nederlands is onze moedertaal, tuurlijk dat dat al die fouten die de Franstalige spreken, dat wij die gaan onderscheppen. Wij letten niet zo op de fouten die de Nederlanstalige meisjes in het Frans maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:11.