actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Bekijk Resultaten Peiling: "Rookverbod in alle cafés", vindt Anciaux...
Niet terecht 22 35.48%
Terecht 40 64.52%
Stemmers: 62. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th January 2007, 08:12
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
In de zomer gaan de niet-rokers binnen moeten zitten omdat ze teveel last hebben van de rook op het terras

Nee serieus, kan geen ekel argument vinden tegen wat Anciaux hier zegt. De regelgeving houdt geen steek, jeugdhuizen raken hun doelpubliek kwijt zodat ze niet meer op een fatsoenlijek manier aan preventie kunnen doen, en de regel 'sterke drank' slaat op niets.

Trek de lijn door, verbied het in discotheken, op straat, in het openbaar tout court, zoals in sommige staten van de VS. Wees wel bereid het begrotingstekort dat hierop zal volgen te dichten zonder het nemen van éénmalige ingrepen, ty.
Met citaat antwoorden
Oud 11th January 2007, 12:07
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
Wees wel bereid het begrotingstekort dat hierop zal volgen te dichten zonder het nemen van éénmalige ingrepen, ty.
Dat wordt opgevangen doordat de gezondheidszorg plots veel minder subsidies nodig heeft
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 11th January 2007, 21:31
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Dat wordt opgevangen doordat de gezondheidszorg plots veel minder subsidies nodig heeft
Pas op langere termijn. Dáár knelt het schoentje dus al.
Oud 12th January 2007, 15:49
toon caers toon caers is offline
Registered User

Citaat:
Ik denk dat als je het gaat navragen héél veel (schandalig veel zeg maar) mensen ook geen snelheidscontroles of eender welke andere wet willen.
Daar heb je eigenlijk wel gelijk.
Citaat:
Pas op langere termijn. Dáár knelt het schoentje dus al.
Inderdaad. En ze kunnen geen gebouwen blíjven verkopen natuurlijk. Misschien is er nog wel ergens een pensioenkas die kan aangeboord worden..
Met citaat antwoorden
Oud 12th January 2007, 16:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door toon caers
En ze kunnen geen gebouwen blíjven verkopen natuurlijk.
Alhoewel...

59 gebouwen van Regie der Gebouwen staan leeg

Momenteel staan er 59 gebouwencomplexen van de Regie der Gebouwen leeg, waarvan er 38 te koop worden aangeboden. In deze aantallen zijn de logementen van de vroegere rijkswacht niet inbegrepen. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Financiën Didier Reynders op een schriftelijke vraag van Gerolf Annemans (Vlaams Belang).

Ondanks de leegstand dient er geen leegstandsheffing te worden betaald aan de Vlaamse overheid. "Ingevolge het enorm aantal bezwaarschriften werd door de Vlaamse regering beslist om voor de jaren 2002 en 2003 een bezinningsperiode in te bouwen en werden de aanslagen tijdelijk bevroren. Inmiddels werden ook voor de jaren 2004 en 2005 geen nieuwe aanslagen verstuurd", aldus de minister.(belga/dm)

Blog DM, 12/01/2007 14u03
Oud 12th January 2007, 16:10
wim leenaerts's Avatar
Prime Integrator

Ik hoor overigens net op de radio dat Frank Vandenbroucke pleit voor een rookverbod in scholen!
Ik wist nog niet eens dat je op de speelplaats wettelijk gezien zonder probleem een sigaretje mag opsteken als leerling
Tenzij het schoolreglement het uitdrukkelik verbiedt
Dat dat verbod er eens snel komt!
Verkeerd bezig noem ik dat...
Overal is het bijna verboden te roken behalve op de plaats waar die miserie (laten we eerlijk zijn: je krijgt er toch alleen maar miserie mee?) allemaal begint voor de meesten...
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
Met citaat antwoorden
Oud 12th January 2007, 17:56
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Is het een fabeltje dat ex-rokers of stoppende rokers een vervangmiddel in hun mond willen?
...
misschien een extra taks op (niet-milieuvriendelijke) kauwgom ...
Oud 13th January 2007, 22:10
hans hans is offline
Registered User

Citaat:

Zever in pakjes Wim.

1) Een roker kost helemaal niet meer aan de gezondheidszorg. Hij leeft gemiddeld minder lang --> GEVOLG: minder kosten voor de gezondheiszorg t.o.v. niet-rokende mensen die langer leven, want het is op latere leeftijd dat de mensen vooral gaan wegen op de gezondheidszorg.

2) Weet jij hoeveel tax je betaalt op een pakje sigaretten
Rokende mensen sponsoren de staat geweldig, dus die eventuele subsidies waar jij het over hebt worden door ons grotendeels bekostigt.

Ik denk dus dat je hier een vertekend beeld hebt beste.
Oud 14th January 2007, 10:14
99% leerkracht

Citaat:
Orgineel gepost door hans
Weet jij hoeveel tax je betaalt op een pakje sigaretten
Rokende mensen sponsoren de staat geweldig, dus die eventuele subsidies waar jij het over hebt worden door ons grotendeels bekostigt.
Ik vind het persoonlijk maar goed dat de staat zijn geld haalt bij zaken die ongezond zijn en waar mensen de keuze hebben of ze het al dan niet kopen. Ze kiezen dan per slot van rekening zelf om de staat wel of niet te sponsoren.
(Veel beter zo'n manier van geld binnenrijven dan nog hogere kosten voor iets dat iedereen verplicht moet aanschaffen zoals een paspoort.)

En ik vind het heel fijn dat Hans zich zo schikt naar niet-rokende mensen. Het probleem is volgens mij dat niet iedereen zo inschikkelijk is.
Oud 14th January 2007, 14:44
hans hans is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Ze kiezen dan per slot van rekening zelf om de staat wel of niet te sponsoren.
(Veel beter zo'n manier van geld binnenrijven dan nog hogere kosten voor iets dat iedereen verplicht moet aanschaffen zoals een paspoort.)
Yup, zo is het. Het is inderdaad een vrije keuze van de rokers om de staat al dan niet zo te sponsoren.
Ik vind het gewoon spijtig en misschien ook wel hypocriet van sommigen om het argument dat de rokers zoveel geld kosten aan de ziektezorg zo uit te melken en vooral zo zwart-wit voor te stellen. Terwijl dit een veel complexer gegeven is dat volges mij zich veeleer in de grijze zone bevindt omwille van de 2 redenen die ik reeds gegeven heb.
Oud 14th January 2007, 11:00
wim leenaerts's Avatar
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door hans
Zever in pakjes Wim.
Was ook maar een grapje mijn beste Hans, mind the smiley. Wat weet ik nu van de correlatie tussen roken en gezondheidszorg?

Citaat:
1) Een roker kost helemaal niet meer aan de gezondheidszorg. Hij leeft gemiddeld minder lang --> GEVOLG: minder kosten voor de gezondheiszorg t.o.v. niet-rokende mensen die langer leven, want het is op latere leeftijd dat de mensen vooral gaan wegen op de gezondheidszorg.
Wel het is te zeggen, ik wist niets van die correlatie:
Citaat:
Orgineel gepost door www.rivm.nl
Negatieve gevolgen van roken voor de gezondheid

Roken heeft diverse negatieve gevolgen voor de gezondheid. Zo vergroot roken de kans op longkanker, astma, COPD, coronaire hartziekten en beroerte. Roken is de belangrijkste oorzaak van vroegtijdige sterfte. Zo'n 15% van de totale sterfte in Nederland wordt toegeschreven aan roken (Van Oers, 2002). Meeroken heeft ook negatieve gezondheidsgevolgen. Zo neemt het risico van niet-rokers op longkanker toe met 20% en het risico op hart- en vaatziekten met 20-30% (Gezondheidsraad, 2003c). Daarnaast gaat roken gepaard met een slechtere kwaliteit van leven. Ongeveer eenderde van de Nederlanders rookt.

Zorgkosten te wijten aan roken

In 1999 werd er 508,7 miljoen euro uitgegeven aan zorg in verband met aan roken gerelateerde ziekten (zie tabel 1 ) (Polder et al., 2002).
Bron: www.rivm.nl (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Miliue)
Citaat:
En ik vind het heel fijn dat Hans zich zo schikt naar niet-rokende mensen. Het probleem is volgens mij dat niet iedereen zo inschikkelijk is.
The truth my brother
En waarom is dat zo'n probleem dat niet iedereen zo inschikkelijk is? Zie de 1ste alinea van bovenvermelde quote...

Citaat:
'rechtstaat' = De mensen hadden rechten, en de staat diende om ervoor te zorgen dat die niet werden geschonden of dat de mensen gebruik konden maken van hun rechten.
Vergeet je hier de plichten niet? De mensen hebben rechten én plichten...

Citaat:
Ik drink zelden of nooit alcohol maar ik misgun iemand anders dit niet indien hij daar behoefte aan heeft.
Ook niet als die mensen daar anderen hun leven en gezondheid mee in gevaar brengen?
Ja, er zijn nu wel boetes voor rijden onder invloed, maar wil dat zeggen dat het niet meer gebeurt? Au contraire, het gebeurt precies meer en meer. Ik pleit niet voor ook nog een afschaffing van alcohol (hoewel ik het zelf niet drink), maar ik misgun het mensen die daar behoefte aan hebben wel degelijk als ze daarmee mijn gezondheid in gevaar brengen.
Met citaat antwoorden
Oud 14th January 2007, 14:52
hans hans is offline
Registered User

Citaat:
Ook niet als die mensen daar anderen hun leven en gezondheid mee in gevaar brengen?
Ja, er zijn nu wel boetes voor rijden onder invloed, maar wil dat zeggen dat het niet meer gebeurt? Au contraire, het gebeurt precies meer en meer. Ik pleit niet voor ook nog een afschaffing van alcohol (hoewel ik het zelf niet drink), maar ik misgun het mensen die daar behoefte aan hebben wel degelijk als ze daarmee mijn gezondheid in gevaar brengen.

Ik denk dat hier een kernprobleem zit van de toekomstige samenleving. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de mensen zowel hun rechten als hun plichten op of over een bepaald punt opnemen.
Met verbieden drijf je volgens mij zo'n twistpunten net op de spits en verhard je de pro - contra houding en tref je ook de mensen die genieten met mate om het zo te zeggen

Moesten we in een ideale wereld leven, waar iedereen begrip toont voor elkaar en voor elkaars noden zouden we dit probleem niet hebben. Helaas is dit een utopie.

Dus denk ik dat een compromis zoals een rokershoek in een cafe en de rest rookvrij nog altijd de beste oplossing is. Dit plus een beetje inschikkelijkheid van beide partijen zorgt voor een optimale en zelfs toffe sfeer tussen niet-rokers en rokers, getuige mijn stamkroeg
Oud 14th January 2007, 21:55
99% leerkracht

1.
Mag ik toch enige nuancering vragen bij het verband alcohol-roken.

Bij alcohol is duidelijk een grens gesteld door de overheid waarbij je vanaf het overschrijden van die grens een reëel gevaar vormt voor anderen. (waarmee ik absoluut niet wil tegenspreken dat ook de eerste druppel alcohol slecht is) Wanneer je die grens overschreidt ben je strafbaar.

Je merkt dat het hier ook vooral toegespitst is op de veiligheid voor anderen. Iedereen behoudt dus wel zijn rechten om te mogen drinken. En dat is ook zo bij roken.

MAAR de realiteit wil dat roken sowieso voor anderen ongezond is. Niet vanaf een bepaald aantal sigaretten.

MAAR je kan bij het roken heel moeilijk elke mens gaan verplichten om NIET te roken. DAN ontneem je mensen hun recht! DUS neemt men hier een maatregel die mensen beschermt, NIET mensen hun rechten ontneemt. Zij mogen wel degelijk nog roken, zij het niet daar waar ze anderen hun gezondheid schaden.

2.
'Een beetje inschikkelijkheid van beide partijen...'
Ja, mensen moeten soms water bij hun wijn doen om met elkaar te kunnen omgaan. Maar ik zou niet weten waarom ik iemand zou toelaten om mijn gezondheid te beschadigen, als ik hem door hem het roken in mijn omgeving te verbieden geen enkele schade toebreng. (integendeel ook zijn gezondheid bescherm)

Als het echter gaat over een aparte rokersruimte, dan heb ik daar geen probleem mee. Het geeft rokers de kans om te kiezen tussen wel of niet roken, zonder de niet-rokers te beschadigen als ze kiezen om het wel te doen. Dus dat is voor mij geen enkel probleem.

(Vanuit Volksgezondheid gezien ben ik wel akkoord met een algemeen rookverbod, dat terzijde.)
Oud 15th January 2007, 09:53
wim leenaerts's Avatar
Prime Integrator

Hans, hoewel ik volledig akkoord ben met het feit dat we allemaal wat verdraagzamer zouden moeten zijn (dat schrijf je wel niet letterlijk, maar dat is wat mijn bezorgdheid rond dat punt er van maakt) en iedereen af en toe eens wat water bij de wijn zou moeten doen sta ik volledig achter Barts argumenten.
Ik vind ze wel sterk eigenlijk.
Ik zou er (hoewel ik daar totaal geen behoefte toe voel ) niets tegen in kunnen brengen. Benieuwd wie dat wel kan...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:01.