![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Uitspraak Benedictus XVI terecht? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
21 | 56.76% |
Nee |
![]() ![]() ![]() ![]() |
16 | 43.24% |
Stemmers: 37. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Rzl
Waar beginnen en eindigen grenzen van respect?
Waar begint vrije meningsuiting? Dit hangt van allerlei factoren af: Sommige onderwerpen liggen gevoelig bij bepaalde bevolkingsgroepen. Indien er net oorlog geweest is of als het economisch slecht gaat zal de bevolking ook anders reageren. De vraag is in feite: “Wat mogen we allemaal zeggen tegen en over elkaar zonder iemand te kwetsen.” Er zijn dus grenzen: dat kan nog net, dat absoluut niet. Het uiterste van deze grenzen ligt vast door allerlei geschreven wetten en rechten. Bv we mogen niemand aansporen om te doden. Wil dit zeggen dat we altijd alles mogen zeggen zolang we maar niet wetten overtreden. Tuurlijk niet, de wetten zijn de absolute limiet, om elkaar niet te kwetsen zullen we onze grenzen lager moeten leggen. Maar hoeveel lager? Het beste is om je in te leven in de andere persoon of bevolkingsgroep. Zou je u uitspraak zelf slecht opvatten? En vervolgens je gedachten zo formuleren zodat er zo weinig mogelijk verkeerde interpretaties ontstaan. En ik denk als mensen zeker weten dat je het goed met elkaar voor hebt dan kun je zo goed als alles zeggen. Willem Leysen Groep 4 4EM et |
|
|||
|
|||
ik ga hier kort zijn:
de uitspraak van de paus was een te cru gezegd, maar hij heeft een punt! dus ik kan begrijpen dat de aanhangers van allah er niet mee opgezet waren/zijn, en ik denk moest ik zo aan mijn geloof gebonden zijn zou ik er ook niet mee kunnen lachen. |
|
|||
|
|||
Citaat:
![]() Het was geen uitspraak van de Paus, de paus CITEERDE gewoon een Byzantijnse keizer. Dus nix te cru ![]() En zoals in de vorige post reeds vermeld werd, ging de discussie helemaal nie over de Islam. Dus de moslims hebben niet de minste reden om zo 'pissed' te zijn, ze zouden eerder kwaad moeten zijn op de media die weer aast op sensatie.
|
||||
|
||||
Ik zal iets minder kort zijn.
Of het nu om een citaat gaat of niet, vind ik van ondergeschikt belang. De context daarentegen is iets belangrijker. Stel nu het volgende: het Vlaams Blok gebruikt op zijn verkiezingsaffiches iets dergelijks: "De islam is de godsdienst van het zwaard. - Paleologus" Dan kunnen we toch stellen dat het hier om een lichte vorm van racisme gaat en bijgevolg dus uiterst verwerpelijk is. De paus gebruikte dezelfde woorden in een andere context, nl. een uiterst intellectuele speech voor een publiek van theologen. Het hoeft dus ook niet te verbazen dat er tijdens dergelijke academische zittingen bepaalde uitspraken worden gedaan om de discussie uit te lokken. (!) Wat mij dus bijzonder verontrust, is niet zozeer het feit dat mohammed-met-de-pet zich hierdoor beledigd voelt, maar wel dat dat ook het geval is voor de hogeropgeleide moslim, die vertrouwd zou moeten zijn met dergelijke academische toestanden. De paus had dit uiteraard moeten voorzien, zullen sommigen zeggen. En hij zou het ook kunnen verzwijgen - om het met R. Torfs te zeggen - uit liefde voor zijn medemens. Maar daarbij zou te snel voorbijgegaan worden aan het feit discussies op dat niveau dikwijls kiemen zijn voor veranderingen. Net omwille van die reden kan de uitspraak van de paus niet onterecht zijn, wat de inhoud ook was. En evenmin hoeven hiervoor excuses worden aangeboden. Wat wel tot nadenken stemt is de reactie van de andere zijde... Ik zie de toekomst somber in.
|
||||
|
||||
Citaat:
Heb i.t.t. Kenny de indruk dat vooral van 'bovenaf' in de moslimwereld snel het inzicht is ontstaan dat men de verkeerde 'vijand' had uitgekozen: voor de fundi's aan moslimkant zijn niet zozeer de paus of 'de katholieken' de vijand, maar de compleet geseculariseerde, niet-kerkelijke Westerse 'goddelozen'! ![]() Citaat:
![]() Dat is dan ook de ECHTE 'goddeloze' samenleving waar we ons heel terecht zorgen over moeten maken: nl. die maatschappij waar de markt en enkele de markt de dienst uitmaakt: 'Als het maar verkoopt'... 'et après moi, le dèluge'! ![]() Vraag het ook eens aan de mensen in Abidjan (Nigeria) die al meer dan een maand moeten overleven in een ondraaglijke stank... ook nog zoiets waar in functie van ongebreideld winstbejag al het andere 'waarde-volle' compleet gepasseerd wordt... ![]()
|
||||
|
||||
Citaten zorgen voor middeleeuwse toestanden
Het is gelukt om via citaten van een middeleeuwse keizer voor middeleeuwse taferelen te zorgen
Het is om moedeloos van te worden: een niet-moslim roept, tekent of schrijft iets lelijks over de islam en het lijkt alsof de halve islamitische wereld erover valt. Of het nu gaat om suffe afbeeldingen van de profeet Mohammed of een belediging aan zijn adres. Altijd zijn er wel radicale figuren te vinden, die als door een wesp gestoken, maar al te graag met hun briesende gezichten voor de camera’s verschijnen. Om precies het stereotiepe beeld te bevestigen dat we langzamerhand via de westerse media voorgeschoteld krijgen. Eerst kruipen deze heethoofden plotseling van overal uit hun duistere holen. Dan schreeuwen ze verblind door haat in naam van de islam en in volle schijnwerpers moord en brand. Het is deze keer de paus gelukt om via een absurd citaat van een middeleeuwse keizer voor middeleeuwse taferelen in een deel van de moslimwereld te zorgen. Op de televisie en kranten zag ik ze de paus vervloeken en hem in de gedaante van een pop symbolisch verbranden. Geen fraai beeld om te zien als je de ander nog wilt overtuigen dat de echte islam nooit hand in hand gaat met dom geweld. Met het citaat van een Byzantijnse keizer, die suggereerde dat Mohammed niets dan slechts heeft voortgebracht, heeft de paus nog meer spanning veroorzaakt tussen moslims en niet-moslims. Nu lijkt het alsof de radicale raddraaiers onder ons, die onder het mom van vrijheid van beledigen óf overdreven respect voor profeten alleen hun onbeschoft gedrag tonen, toch gelijk gaan krijgen met hun geleuter dat een botsing tussen de westerse en islamitische beschaving onvermijdelijk is. Eeuwenlang roepen zij hun landgenoten op om hun zwaarden te slijpen en de ander aan te vallen. In Brussel hoorde ik van een verontruste Belg een verhaal dat me niet vrolijk stemde. Hij vertelde me hoe hij schrok van een landgenoot die onlangs woest uithaalde naar alle Europese moslimburgers. Met zijn vlammende tirade vertelde deze landgenoot hem hoe hij over moslims dacht. ,,Ze zijn niet te vertrouwen! Als bloeddorstige moren willen zij Europa met het zwaard bekeren!” Nu is dit geluid niet nieuw, want ik hoor al jaren dat sommige Nederlanders bang worden van gefrustreerde moslims die alsmaar roepen: ,,Wacht maar tot we hier in meerderheid zijn!’’ Vandaar dat Nederland onlangs in de stress schoot toen oud-minister Donner erop los fantaseerde en zei dat een driekwart meerderheid hier de sjaria kan invoeren. Dat zou uniek zijn, want nu regeert bijna geen enkel moslimland met alleen de sjaria in de hand! Maar ach, wat heeft het voor zin om dit te zeggen als onze kijk nu door enge geesten wordt gedomineerd. Als islamofoben in de krant al een foto zien van een hysterische Pakistaan die een sinterklaaspop verbrandt, slaan ze direct wartaal uit. Ook ik heb de buik vol van westerlingen die bij het zien van beelden van holbewoners met een moslimachtergrond de islam of Mohammed de schuld van alles geven. Wie dat doen moeten van hun superioriteitsgevoel af geholpen worden. De paus is volgens hen verkeerd begrepen. Volgens mij bedoelde hij het goed en heeft hij het allerbeste voor met de moslims. Hij wil dialoog. Maar via een oud citaat eerst met modder gooien naar de profeet en dan zeggen dat je wilt praten komt bij moslims niet geloofwaardig over. Toch wilde hij per se spreken met de ambassadeurs uit moslimlanden. Het zal me verbazen als ik vandaag lees dat hij nog iets positiefs te melden had over de islam of de profeet, want de paus is zelf de ayatollah van de katholieke wereld. En dat is precies het kernprobleem voor moslims die niet met kritiek kunnen omgaan. De mens Mohammed is na zijn dood tot een moslimpaus gekroond. En als veronderstelde plaatsbekleder ben je onfeilbaar en duld je kritiek van niemand. Youssef Azghari werkt aan een roman en schrijft daarom voorlopig geen columns. Trouw, 26-09-2006
|
||||
|
||||
Citaat:
Zoals ik in een eerdere post al zei, sommigen zien hier hun hidden agenda ingewilligd. |