![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Dossier Zaventem belandt bij Europa
MR-parlementslid Didier Gosuin, tevens burgemeester van Oudergem, heeft vrijdag bij de Europese Commissie een klacht ingediend omdat België het communautair recht inzake de geluidsoverlast in het dossier rond Zaventem niet respecteert. Dat schrijft Le Soir maandag.
Volgens Gosuin moet "de Belgische staat verplicht worden zich aan te passen aan de Europese normen. De luchthaven van Zaventem is een van de enige luchthavens ter wereld waar er geen onafhankelijke controles worden uitgevoerd en sancties worden gegeven bij het niet respecteren van de normen", luidt het. Gosuin roept de inwoners op om eveneens klacht in te dienen als het geval zich voordoet dat de Commissie een procedure opstart wegens schending van het communautair recht. Hij geeft toe dat er zeker geen oplossing zal zijn in dit dossier voor de communautaire onderhandelingen van 2007. "Druk uitoefenen via Europa zal de positie van Brussel in dit debat evenwel versterken", hoopt hij. Ook de actiegroep Awaccs denkt er aan om klacht in te dienen bij Europa. http://www.demorgen.be/telex/index.html?newsrss=B322070 Laatst aangepast door Wouter : 22nd May 2006 om 10:59 |
#2
|
||||
|
||||
Zaventem geraakt niet van de grond
Zaventem geraakt niet van de grond
BRUSSEL - De luchthaven van Zaventem heeft in 2005 253.000 vliegtuigen zien opstijgen en landen, een stijging met 0,3 procent in vergelijking met 2004. Dat zegt gedelegeerd bestuurder van Belgocontrol Jean-Claude Tintin dinsdag in Le Soir, L'Echo en La Libre Belgique. "Sinds het faillissement van Sabena gaat het niet meer vooruit", aldus Tintin. In 2000 werd er nog 326.000 keer opgestegen of geland, goed 22 procent meer dan vandaag. In 2001 daalde dat aantal tot 306.000 en in 2002 tot 257.000. Sindsdien blijft dat cijfer zowat stabiel. Het aantal passagiers dat werd vervoerd, daalde van 21,6 miljoen in 2000 tot 16,2 miljoen in 2005 volgens cijfers van Biac. Dat is 25 procent minder. Volgens Guy Viselé van Belgocontrol valt de daling te verklaren door de concurrentie die Zaventem krijgt van andere luchthavens. Bovendien zou Brussel ook de aanwezigheid van een belangrijke luchtvaartmaatschappij missen. En dan is er natuurlijk ook nog de onzekerheid over de reglementering van nachtvluchten die sommige maatschappijen afschrikt. Weblog DS Biz, 23-05-2006 (BELGA)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#3
|
||||
|
||||
Bwoah, we hebben onlangs weer een paar carriers kunnen overhalen om op Brussel te vliegen. Ethiopian gaat nu drie keer per week een pax lijnvlucht inleggen op Brussel. Vroeger deden ze dit op Paris CDG.
Een chinese carrier die Brussel-Shanghai gaat aandoen komt er ook aan ![]() Er moet gewoon duidelijkheid komen inzake geluidsnormen, dat is echt prioriteit. Laatst aangepast door Wouter : 23rd May 2006 om 10:25 |