![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Zelf vind ik het ook moeilijk om hierover een mening te formuleren. Ik heb ondertussen zeker al ervaren dat in het onderwijs staan soms mentaal en fysiek zwaar kan zijn. Je bent gedurende de dag omringt door jongeren die het je niet altijd even gemakkelijk maken, maar ook vanuit het fysieke aspect is voor de klas staan niet altijd even evident. Je staat heel de dag recht en dit kan ook gevolgen met zich meebrengen. Ook denk ik dat de onderwijzer niet een nine to five job heeft. Na de werkuren wordt er van je verwacht om Smartschool te updaten, agenda's in te vullen, lessen voor te bereiden, toetsen te verbeteren, mailtjes beantwoorden, ongeruste ouders te helpen, enzovoort. Dit maakt de job natuurlijk alleen maar 'zwaarder'.
Ondanks dat denk ik dat elk beroep 'zwaar' kan zijn op zijn eigen manier. Wij, onderwijzers, komen natuurlijk meer in contact met kinderen en ervaren op die manier soms moeilijkheden. Anderen zullen dan fysiek meer moeilijkheden ervaren doordat ze bijvoorbeeld door weer en wind buiten moeten werken. De titel 'zwaar beroep' aan leerkrachten geven, zou ik dus niet doen. Dat heeft ook niet echt een meerwaarde naar mijn mening, oké je wordt meer betaald maar je zit nog steeds met deze werkdruk. De werkdruk verlagen en de job minder 'zwaar' maken is misschien wel een idee. |
#2
|
|||
|
|||
Ik ga volledig akkoord met wat Stien zegt over het onderstaande artikel. Ik vind het ook helemaal niet nodig om leerkrachten te bestempelen als mensen met een zwaar beroep. Naar mijn mening, zijn er beroepen die veel meer deze erkenning 'verdienen'. Het is inderdaad waar dat het een enorm stresserend beroep is, omdat je na de schooluren vaak nog veel werk hebt en misschien heel hard bezig bent met de problemen van je leerlingen, maar ik denk dat je het niet kan vergelijken met mensen die bijvoorbeeld in ploegen werken. Elk beroep heeft zijn voor- en nadelen en we kiezen hier allemaal zelf voor.
Wat ik wel heel opmerkelijk vind en toch even wil vermelden, is dat de vakbonden deze erkenning claimen. Ik denk dat er, net zoals wij, veel leerkrachten zijn die hier niet helemaal mee akkoord gaan. Ik vind het heel jammer dat ons beroep weeral geviseerd wordt door de media en dat we zo nog maar eens in de kijker worden gezet als leerkrachten die alleen maar lijken te klagen over hoe hoog de werkdruk is. Van al de onderwijzers die ik al ontmoet heb, is er niemand die ook maar iets negatief zei over hoe belastend de job is. Ik vind het dan ook schandalig dat dit artikel de titel 'Onderwijzers claimen titel zwaar beroep' krijgt en denk dat de media hun aandacht ook eens op andere beroepen mogen vestigen. |