![]() |
|
|
|||
|
|||
Ik vind mij deels in de mening van Lotte. Maar ik denk dan ook dat er wel eens misbruik van gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld, ik heb niet zo goed geleerd, maar uiteindelijk haal ik een 9/20, ik probeer dit eens aan te vechten en wie weet krijg ik dan wel een 10/20. Dit zal normaal gezien niet vaak voorkomen, maar ik denk dat zo'n gevallen ook wel aanwezig zijn.
Verder denk ik ook dat de stijging een positief effect heeft, de studenten kennen het nut van deze 'organisatie' en kunnen met hun klacht terecht bij iemand die het echt gaat onderzoeken. Langs de andere kant vraag ik mij dan weer veel zaken af over kwaliteit van het hoger onderwijs... Als er steeds meer en meer klachten binnenkomen, wil dit zeggen dat er ook iets veranderd aan de evaluatiecultuur van een school. Misschien dat dit ook voor problemen zorgt en dat verandering niet altijd beter is? Ik denk dat men hier heel lang over kan doorgaan. Examens moet je nu eenmaal maken, en het brengt eenmaal veel stress met zich mee. Mijn besluit is dan ook dat het positief is dat de studenten hun punten kunnen aanvechten, maar de stijging van het aantal studenten die dit doen, brengen voor mij toch enige twijfels met zich mee. |
|
|||
|
|||
reactie
Ik denk dat de studenten die deze klachten indienen voor een groot deel de schuld op een ander willen steken. Het lijkt heel makkelijk om als je niet geslaagd bent voor een examen, gewoon een klacht in te dienen met als reden van 'Ik heb onvoldoende uitleg gekregen over dit onderwerp tijdens de les!'.
Studeren is voor een groot deel je eigen verantwoordelijkheid dus ik vind dat voor je een klacht gaat indienen, je eerst moet nagaan of je er zelf wel genoeg voor gewerkt hebt. Iedereen heeft het recht om zijn beklag te doen maar we moeten ons er wel van bewust zijn dat we hier geen misbruik van mogen maken in ons eigen belang. Ik denk dus dat studenten nogal snel geneigd zijn om lage cijfers aan te klagen in de hoop om als nog te kunnen slagen, zelfs als ze deze cijfers aan hunzelf hebben te danken. |