![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Computerwetenschap verplicht vak?
Met de vorige reacties ben ik het zeker eens. We leven in een digitaliserende wereld, we kunnen niet anders dan de leerlingen hiervoor klaarstomen. Als de leerlingen bij het verlaten van het zesde middelbaar niet in staat zijn de basissoftware te gebruiken en de basisvaardigheden van het ICT-gebeuren niet beheersen hebben ze een groot probleem. Elke werkgever vereist de nodige ICT-kennis. Hoe beter, hoe liever. Het afwegen van het eventueel laten vallen van bepaalde vakken is moeilijk. Toch denk ik dat dit niet noodzakelijk is. Je kan het inbouwen in andere lessen. Je hebt bijvoorbeeld een thema binnen een bepaald vak waarbij ICT gebruikt kan worden en waarbij het een meerwaarde geeft. Tijdens deze lessen kan je een externe laten komen die het technische aspect aanpakt terwijl je zelf als vakleerkracht de lesinhouden overbrengt naar de leerlingen toe. Het moet niet altijd OF; OF zijn, EN ; EN is ook mogelijk (en daar ben ik persoonlijk een voorstander van).
|
#2
|
|||
|
|||
'Computerwetenschap zou een verplicht vak moeten zijn'
Zoals eerder aangegeven, leven wij in een gedigitaliseerde wereld. ICT gaat steeds een belangrijkere plaats innemen en daarom is het ook noodzakelijk om de leerlingen klaar te stomen hiervoor. In tegenstelling tot wat wordt aangehaald in het artikel om uren van andere vakken te schrappen opdat computerwetenschap kan georganiseerd worden, vind ik persoonlijk een minder goed idee. Ikzelf geef het onderwijsvak economie en ik zie hierbinnen toch heel wat integratie van de computer en ICT. Daarom kan het ook nuttig zijn om met alle vakleerkrachten te gaan samenzitten en eens te bekijken welke kennis de leerlingen moeten bezitten bij het verlaten van de middelbare school. Vervolgens kan er dan worden besproken welke elementen in welk vak ter sprake zullen komen en zo is er een goede integratie. De grafieken die de leerlingen dan via Excel leren tekenen, kunnen ook weer gebruikt worden voor wetenschappelijke vakken. Ik denk dat vooral die integratie een belangrijk element is en dit niet alleen in de lagere school en de eerste graad in het middelbaar. Wanneer men zou vragen om mezelf wat bij te scholen en te verdiepen, vind ik dit bijgevolg ook geen probleem. Bij economie is het noodzakelijk dat leerlingen ook zelf grafieken kunnen tekenen, waardoor het logisch is dat de vakleerkracht dit ook begrijpt en kan. Als er een toets moet opgesteld worden, dan zal er ook moeten gebruikgemaakt worden van deze vaardigheid. ICT verandert wel snel, maar anderzijds blijft wel alles min of meer hetzelfde (uitgezonderd enkele nieuwe functies).
|
#3
|
|||
|
|||
Ikzelf studeer voor leerkracht informatica. Doordat een paar jaar geleden het vak informatica op de tippen van zijn tenen aan het lopen was, zag het er naar uit dat het vak op sterven na dood was. ICT is een belangrijk vak. De wereld wordt elke dag meer en meer gedigitaliseerd. De jongeren van nu zullen moeten leren omgaan met deze gedigitaliseerde wereld en zullen er mee moeten leren leven. Wanneer het vak ICT of informatica weg zou vallen, is het de bedoeling dat alle andere leerkrachten ICT moeten integreren. Dit wil zeggen dat ze de softwarepakketten door en door moeten kennen en bekwaam genoeg moeten zijn om deze op een correcte manier aan te leren aan de leerlingen. Net aan die vaardigheden schieten sommige leerkrachten tekort. Naast de verschillende softwareprogramma's die worden aangeleerd is er ook nog het luik 'programmeren'. Programmeren is iets heel aparts. Het behoort niet meer tot ICT, maar tot informatica. Om informatica en dus programmeren te mogen geven moet je ICT perfect onder de knie hebben. Je moet niet alleen kunnen werken met een toepassingsprogramma, maar je moet het ook begrijpen en kunnen manipuleren. Programmeren kan niet iedereen, het is de hoogste schuif in de piramide. Leerkrachten bijscholen om ICT te kunnen geven is een goede oplossing, maar de leerkrachten van nu moeten er wel voor open staan. De nieuwe leerkrachten in spe moeten meer ICT-vaardiger zijn en hierbij moet er aandacht zijn voor ICT binnen de lerarenopleiding. Om het vak computerwetenschappen in te richten vind ik zelf een goed idee. Dit geeft mij zekerheid op werk en zoals aangegeven wordt in het artikel, zet het leerlingen aan tot probleemoplossend denken. Bij programmeren ben je constant bezig met verschillende redenaties te maken om een bepaalde oplossing te bekomen. Ik ben naar mening dat je ICT zelf kan integreren in de andere vakken, maar niet op de allerhoogste niveaus. Daarbij is het ook belangrijk dat iedereen weet dat ICT en informatica niet hetzelfde zijn. ICT is toepassingsprogramma's leren gebruiken en begrijpen, maar informatica is het manipuleren van toepassingsprogramma's. Tevens komt hierbij dat men toepassingsprogramma's zelf gaat schrijven. Informatica is dus ICT maken en dat kan niet iedereen. Daarbij zijn enkel leerkrachten informatica hier voor opgeleid om dit op een correcte manier aan te leren aan de leerlingen. Het is goed dat er ICT geďntegreerd wordt binnen de andere vakken, maar op voorwaarden dat elke leerkracht ICT kan gebruiken, het beheerst en het begrijpt. Wanneer je ICT niet beheerst en begrijpt is het zéér moeilijk om dit op een correcte manier, met de juiste termen, aan te leren aan leerlingen.
|