![]() |
|
|
|||
|
|||
Het is niet de bedoeling dat we elkaar allemaal gaan afkafferen, maar ik geloof zeer zeker dat een stevig potje vloeken wonderen kan doen. Het is heel ongezond je frustraties binnen te houden. Door te vloeken ventileer je agressie die er na lang opkroppen misschien wel eens fysiek zou kunnen uitkomen.
Maar wat volgens mij nog beter is, betreffende kleine ongemakken dan toch, is gewoon de boel relativeren. Je kan namelijk eens goed vloeken als bijvoorbeeld je computer niet goed werkt, maar je kan ook beseffen dat sommige dingen niet de moeite waard zijn om je kwaad in te maken. Dit is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, want ikzelf durf me verbaal ook wel eens te laten gaan. |
|
|||
|
|||
Ik ben er ook van overtuigd dat vloeken inderdaad goed kan doen. Ik heb er wel nooit echt bij stilgestaan of het effectief gezond is, maar dat blijkt nu wel uit dit artikel. Zelf merk ik vaak dat, wanneer ik vloek, het me oplucht. Eventjes al je frustraties eruit gooien en een paar woorden en je voelt je al onmiddellijk een stuk beter. Vaak vloek ik ook op mezelf of op bepaalde voorwerpen die niet doen wat je wil dat ze doen. Op die momenten gooi je alle frustraties eruit en enkele seconden daarna is het opgelost.
Ook geloof ik dat wenen ongeveer hetzelfde effect heeft als vloeken. Bij huilen gaat het dan wel om andere gevoelens dan kwaadheid, maar ik vind dat het ook oplucht. Na je vloekbui of huilbui heb je alles eruit gegooid en kan je weer verder met hetgeen waar je mee bezig was. Ik denk dus dat het in het algemeen gewoon moet laten weten aan anderen wat je voelt in plaats van alles op te kroppen. Of je nu kwaad, verdietig of blij bent, uit het en je zal je een pak gelukkiger of opgeluchter voelen dan wanneer je het allemaal opkropt. |