![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik ben het volledig eens met de reeds aangehaalde argumenten. Tijdens mijn stage heb ik lesgegeven aan leerlingen die veertien jaar oud waren. Het merendeel is nog zeer kinds en heeft totaal nog geen verantwoordelijkheidsgevoel.
De leeftijd van zestien jaar naar veertien jaar verlagen is dus volgens mij geen goed idee. Die jongeren hebben nog niet het besef dat ze zichzelf en anderen in gevaar kunnen brengen. Ik vind het wel goed dat je vier uur les moet gevolgd hebben voor je met de motor in het verkeer mag. Dit zorgt ervoor dat jongeren iets meer kennis hebben voor ze alleen de weg op gaan. Net zoals reeds aangehaald, stel ik mij de vraag of vier uur niet te weinig is. Voor met een auto alleen in het verkeer te mogen, moet je twintig uur les hebben gevolgd. Is het normaal dat je voor een brommer in het verkeer slechts vier uur les hebt moeten volgen? Op een brommer ben je namelijk veel kwetsbaarder dan in een auto. |
#2
|
|||
|
|||
Veertien, wauw. Binnenkort krijgen we vrachtwagenchauffeurs van zestien.
Veertien is absoluut te jong. Dit heb ik niet enkel (overduidelijk) gemerkt in mijn derdejaarsklassen maar ook buiten school kom ik hier genoeg mee in contact. Zo zit ik, als ik geen werk heb voor school, vaak op het skatepark aan de sporthal te Vorselaar. Aangezien ik nu dertien jaar skate en dat skatepark er elf jaar staat, heb ik al menig jeugd weten opgroeien (ik hoorde hier vroeger ook zelf bij). Stuk voor stuk kruipen ze vroeg of laat op een brommer van een vriend die net zestien is geworden. Dan zie ik ze door de dreef racen zonder enige opleiding, ervaring of zelfs toelating aangezien deze jongeren meestal jongeren zijn dan zestien. Ze racen, smijten de gas open en meer dan eens heb ik iemand zien uitschuiven in het zand. En dan liggen ze daar. Hun eigen schuld, al zijn tienerhersenen een vreemd iets. Ze hebben geen besef van de gevolgen dus weten ze ook meestal niet dat wat ze doen echt gevaarlijk (en illegaal) is. Zelfs de eigenaar van de brommer is nog een oud kind wanneer je ze op een brommer zet. Al is hij of zij dan zestien, toch voelt hij of zij nog steeds de drang om op een wiel te rijden of abrupt op de rem te gaan staan bij hoge snelheden. Zestien is zelfs te jong. Voor sommige jongeren. Ik wil absoluut niet iedereen over dezelfde kam scheren; er zijn namelijk genoeg verantwoordelijke zestienjarigen. Maar één of twee jongeren die gevaarlijke toeren uithalen zijn er een of twee teveel. Laat ze eerst volwassen worden in hun denkwijze. |
#3
|
|||
|
|||
Veertien? Dit is wel een zeer jonge leeftijd om jongeren op de motor te laten. Als ik het hoor dan schrikt dit mij een beetje af. Kunnen we onze jongeren niet beter eerst de kans geven om op te groeien en volwassen te worden. Zodat de verantwoordelijkheidszin nog een beetje kan groeien. Voordat we ze op een motor laten. Dit is nog altijd een voertuig waardoor we elk jaar vele mensen verliezen doordat ze hier een dodelijk ongeval mee gehad hebben. En dan spreken we over jong en oud. Natuurlijk zien we jongeren op jongere leeftijd op een motor kruipen dan die door de wet is voorgeschreven. Daar is nu eenmaal niets aan te doen. Maar ik ben bang dat we de leeftijd gaan laten dalen dat ze nog jonger in het geniep op een motor gaan kruipen. De gas zoals ze hieronder zeggen open duwen en ervandoor scheuren. Willen we dit echt al voor jongeren die dan rond 12-13 jaar draaien? Willen we echt iemand van 14 jaar op een motor zetten? Is dit niet een beetje te vroeg? Natuurlijk gaat het wel helpen dat ze 4 uur praktijk doen. Maar ik vraag me af of dit genoeg gaat zijn.
|
#4
|
|||
|
|||
Mijn mening is hier zeer duidelijk over. Iemand van 14 jaar moet nog niet met een moter leren rijden. Dit is veel te vroeg. Mijn zus is net veertien jaar geworden. Zij is hier echt nog niet klaar voor, net zoals de andere leeftijdsgenoten. Ik heb deze stageperiode les moeten geven aan jongeren van 15 – 16 jaar. Deze jongeren zie ik zelf nu al niet met een moter rijden, laat staan veertienjarige. De bedoeling hier achter vind ik echter wel goed, maar de uitwerking vind ik zeer onlogisch. Het doel van de leeftijdsgrens verlagen is het aantal ongelukken op de weg verminderen. Door voldoende ervaring op te doen, hopen ze dit te verwezenlijken. Dit principe lijkt mij zeer logisch, maar anderzijds ook niet. Meer ervaring zou er voor kunnen zorgen dat het aantal ongevallen op de weg verlaagd. Maar kinderen van veertien jaar zijn hier nog te onvolwassen voor. Het is een grote verantwoordelijk dat je hiervoor moeten opnemen en dat kunnen we van kinderen van veertien jaar nog niet verwachten of eisen. Ze zijn hier nog niet klaar voor.
|