![]() |
|
|
|||
|
|||
Kan een school dit verplichten aan hun leerlingen? Ik vind niet dat een school dit zou mogen verplichten, niet alle ouders kunnen dit financieel opbrengen om hun kind een Ipad te kopen, laat staan als ze meerdere kinderen hebben die naar diezelfde school gaan. Zoals iemand het al vermeld heeft, het blijft zeer waarschijnlijk ook niet bij een eenmalige kost want technologie gaat sneller en sneller kapot, de Ipads kunnen beschadigd worden, verslijten, krijgen een virus, ... en natuurlijk zal de school niet tussenkomen in de kosten. En zoals iemand ook al zei, waarom moeten het Ipads zijn, er zijn genoeg andere alternatieven. Ik denk dat het gebruik van computers in de les echt een meerwaarde kan bieden maar je moet ze ook niet altijd gaan gebruiken, er zijn genoeg andere technieken en materialen die je als leraar kan gebruiken om je leerlingen te motiveren en te differentiëren. Ik vraag mij af hoelang de school deze nieuwe richting van lesgeven zal volhouden, ze maken volgens mij een fout door dit te verplichten en zal hierdoor leerlingen verliezen, dat zien we nu al gebeuren.
|
|||
|
|||
Ik denk dat inderdaad het financiele aspect hierbij een belangrijke rol zal spelen. Misschien kan er vanuit de school een forfaitaire bijdrage worden geregeld voor de ouders. Als de I-pad een aantal andere kosten zou vervangen (schoolboeken, rekenmachine, etc.), dan zou ik niet inzien waarom dit geen goed idee zou kunnen zijn. Desalniettemin sta ik ook zeer kritisch tegenover het discriminerende karakter van deze werkwijze. Het zou zeker geen verplichting mogen zijn, maar het idee biedt wel perspectief voor de toekomst. In onze moderne maatschappij zijn er allerlei snufjes om het dagelijkse leven aangenamer te maken en zaken gemakkelijker te laten verlopen. Het is belangrijk om de mogelijkheden van deze (jammer genoeg dure) snufjes te bespreken.
|
|
|||
|
|||
Een Ipad is een goede uitvinding maar moeten alle leerlingen het hebben?
Ik vind het nogal vreemd dat leerlingen een Ipad moeten kopen van de school, dit is voor elk gezin niet zo vanzelfsprekend. Ik vind dan ook niet dat een school dit mag verplichten. Wat is er mis met de oude manier? Ik vond deze ook goed werken. Als de school hier dan toch mee doorgaat vind ik dat ze wel een financiële bijdrage kunnen verlenen. Als ze de Ipads in grote hoeveelheden aankopen, zal dit toch goedkoper uitkomen denk ik. Ik denk dat ze de gezinnen de optie moeten geven om de Ipads aan te kopen via de school. |
|
|||
|
|||
Dit is niet de eerste school in Vlaanderen die volledig met de iPad werkt. De school heeft een project uitgewerkt. Ik vind dat ze de kans moet krijgen om te bewijzen of het werkt. Hiervoor is het nodig dat alle leerlingen een iPad hebben. Je kan zo een project niet testen als maar enkele leerlingen een iPad hebben. Wel moet er nagedacht worden over gezinnen met een laag inkomen of veel kinderen. Voor hen zou de kost wel eens kunnen oplopen. Ik denk aan een afbetalingssysteem of een leen- of huursysteem van de school. Kosten die ontstaan als het aparaat stuk gaat of gestolen wordt, zouden door een soort verzekering van de scholen kunnen worden terugbetaald. Want als dit project werkt zou het wel eens kunnen dat iPads in meerdere scholen gebruikt gaan worden en dat zo een verzekering dagelijkse kost wordt.
Dus van mij mag het project een kans krijgen, maar er moeten voorzieningen zijn zodat de ouders niet volledig zelf voor de kosten opdraaien. |