![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt... | |||
Slecht idee |
![]() ![]() ![]() ![]() |
49 | 73.13% |
Moet kunnen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
18 | 26.87% |
Stemmers: 67. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt
Als leraar moet je tegenwoordig heel wat didactisch materiaal in je les verzamelen om de leerlingen te laten vertrekken vanuit feiten, waarnemingen, ... Op zich vind ik het wel een goed idee om aan te brengen aan leerlingen/studenten dat vlees inderdaad niet uit de supermarkt komt. Maar ik vind wel dat het absoluut niet kan bij leerlingen van een eerste graad. Zoiets kan je veel beter doen met leerlingen derde graad (tweede graad is ook nog een randgeval in mijn ogen). De overstap van het lager naar het secundair onderwijs is voor sommigen redelijk groot en velen zijn nog niet volledig ontwikkeld op gebied van volwassenheid. Konijntjes blijven schattig in die eerste jaren. Als je plots vooraan in de klas een konijntje mag aaien dat na tien minuten wordt koud gemaakt, zou ik ook in shock zijn! Het is natuurlijk de beste manier om zoiets te kunnen bewijzen, het komt eigenlijk op hetzelfde neer als een dissectie biologie in de klas uitvoeren in plaats van een video laten zien. Maar voor zo'n leerlingen, en natuurlijk nadien ook verontwaardigde ouders, kan dit niet in goede aard schieten. Ik heb daarom ook gestemd voor 'moet kunnen', maar natuurlijk blijf ik bij mijn standpunt dat je moet uitkijken in welke groepen of klassen dat wel/niet kan gebeuren.
|
#2
|
|||
|
|||
Zoals Michael hieronder vermeldde, moet je als leerkracht heel veel didactisch materiaal voorzien. Alles doen om de 'werkelijkheid' dichter in bij de leerlingen te brengen.
Ik zou zelf nooit een levend dier in de klas gebruiken. Mij lijkt het niet slim om een dier, dat leerlingen als huisdier kunnen hebben, in de klas te gebruiken als studiemateriaal. Want hoeveel kinderen hebben thuis geen konijntje of vogeltjes? Dan lijkt het mij niet slim van de leerkracht om een levend konijntje te gebruiken als voorbeeld van 'vleesconsumptie'. Met de bedoeling om het heel duidelijk uit te leggen aan de leerlingen, heeft hij eigenlijk meer voor choquering gezorgd. |
#3
|
|||
|
|||
Leeftijd speelt niet echt een rol vind ik. Ik ben 19 jaar en voor mijn ogen moet er toch ook geen konijn geslacht worden. Ik ben me ervan bewust dat dit gebeurt en ik heb zelf ook al gezien dat er een schaap werd geslacht, maar om dit in een klas te doen? Ik vind het te ver gaan en kinderen leren hier bijna niets uit. Zoals Nico aanhaalde, vind ik ook dat het beter is om het aan te tonen aan de hand van een prent.
Tot slot wil ik hier mijn echte persoonlijke mening geven: ik zou zelf nooit een konijntje kunnen slachten, enkel wanneer ik echt honger heb en dit de enige manier is om aan voedsel te geraken. ![]() |
#4
|
||||
|
||||
Citaat:
Nu laat ik in de les biologie ook wel altijd een - zeer mooie en duidelijke - video zien voor de dissectie, ik zou het niet kunnen, zo'n konijntje doden. Wat niet wegneemt dat ik het wel erg belangrijk vind dat de leerlingen beseffen waar dat vlees op ons bord vandaan komt. Citaat:
![]() Ik bedenk me wel net dat je dit ook niet te vaak moet doen om niet het tegenovergestelde effect te bereiken: dat het slachten van dieren hen niets meer doet na een tijd omdat ze het al zo vaak gezien hebben. Het shock-effect is hier - in tegenstelling tot wat hierboven aangehaald is - net heel belangrijk. Als dat er niet meer is, werkt het niet.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#5
|
|||
|
|||
Leerlingen moeten weten dat vlees niet afkomstig is uit de supermarkt. Maar er zijn andere manieren om dat aan te tonen. Ik vind dat daar geen dieren voor moeten worden geslacht voor de ogen van de leerlingen. De afbeelding van de koe met de pijltjes vind ik daarvoor een goed idee ;-).
De leerlingen het konijntje eerst nog laten aaien, is er toch echt voor vragen om ze te choqueren?!!! Ik zou er ook niet goed van zijn als onze leerkracht tijdens de les een konijn zou slachten. |
#6
|
|||
|
|||
Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt
Er zijn inderdaad wel wat tactvollere manieren om dat aan te tonen. Eerst en vooral vind ik het niet goed dat de leerlingen het konijntje mochten vertroetelen en aaien. Kinderen raken snel gehecht aan een dier en al helemaal als het er pluizig en schattig uitziet. Als je het dan voor hun ogen gaat doden, is het logisch dat ze hierdoor geschokt zijn.
Eigenlijk vind ik het al ver gekomen als kinderen niet meer weten waar vlees vandaan komt. Het is toch ook een beetje de taak van de ouders om de kinderen duidelijk te maken dat vlees, melk enzovoort afkomstig zijn van dieren en niet zomaar uit het niets in de supermarkt belanden. Langs de andere kant is het soms goed dat mensen een keer met de neus op de feiten gedrukt worden. Ik herinner me nog dat de Neveneffecten in het programma "Basta!" een hetze veroorzaakten omdat ze kalfje Willie gingen slachten voor de barbecue. Vele mensen reageerden toen verontwaardigd, maar uiteindelijk hadden de Neveneffecten wel gelijk. Wanneer wij vlees op ons bord krijgen, is daar een (schattig) dier voor gestorven. Toch blijf ik erbij dat het slachten van een konijntje, voor de ogen van tien- tot elfjarigen, een stap te ver is. |
#7
|
|||
|
|||
Ik heb voor deze poll op ' slecht idee' gestemd. Ik vind het inderdaad belangrijk dat leerlingen inzien dat het vlees niet zomaar uit de supermarkt komt maar zoals eerder vermeld zijn er ontelbare andere manieren om dit te illustreren. Daarbij denk ik inderdaad aan prenten en fragmenten uit documentaires of sinds kort de reeks Basta. Als je ziet hoeveel emoties het tonen van een filmpje bij volwassen teweeg brengt kan je je wel voorstellen hoeveel emoties het bij de kinderen teweeg bracht om een levend konijntje dat ze dan nog hebben mogen aaien geslacht te zien worden. De leerlingen worden inderdaad met de neus op de feiten gedrukt maar we hebben het nog steeds over kinderen. Dit gaat naar mijn mening te ver.
|