![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Het is inderdaad moeilijk om segregatie tegen te gaan.
Het menselijk instinct zorgt er volgens mij wel voor dat je liever schoolloopt bij mensen uit je eigen cultuur/leefomgeving. En als ouders dit liever zo willen dan gebeuren er dingen zoals kamperen voor de school. Voor mij lijkt het nochtans wel de normaalste zaak van de wereld dat je wilt dat je kind op school iets bijleert. Maar dit wil niet zeggen dat je alle zwakken (hier: taalzwakkeren, allochtonen,...) bij elkaar moet gaan droppen, dan kunnen ze ook niets van elkaar leren. En zoals wij ook meekrijgen in onze opleiding kan "leren van elkaar" dikwijls nog een groter leereffect hebben dan dat de leerkracht het doet voor de leerlingen. Ook voor de leerkrachten is het niet optimaal om te moeten functioneren in een klas die van een totaal andere origine is! Een evenwichtigheid bereiken is hierin heel moeilijk omdat de meeste allochtonen geconcentreerd zitten in de grootsteden, dus valt het hier sterker op dat de scholen witter of net zwarter worden. Op zich lijken aparte scholen wel een goed initiatief, om maar eens het voorbeeld aan te halen van de jodengemeenschap. Hier heb ikzelf nog nooit iets negatiefs ervaren, of het wordt misschien minder in de verf gezet. Deze gemeenschap doet wat zij belangrijk vinden om hun geloof te volgen, maar hier wordt minder kritiek op gegeven. Is dit net door het feit dat zij gesegregeerd zijn? Maar zoals Lien zegt is het wel belangrijk dat kinderen kunnen proeven van de multiculturaliteit in ons kleine België. We kunnen dus besluiten dat alle culturen & het gemeenschapsonderwijs water bij de wijn moeten doen en bereid moeten zijn om zich open te stellen. Mensen worden in deze tijd verondersteld om flexibel te zijn .... Wat is dan het probleem, toch? |
#2
|
|||
|
|||
GO! pleit voor verplichte, sociale en economische mix
GO! pleit voor verplichte, sociale en economische mix
Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) wil dat het beleid een verplichte sociale, culturele en economische mix opneemt bij de hervorming van het onderwijslandschap. Dat zegt GO! donderdag naar aanleiding van het nieuws dat zwarte scholen steeds zwarter worden en witte steeds witter. GRIP, de organisatie voor "Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap", wil het debat verbreden naar leerlingen met een handicap. "Wij pleiten voor een verplichte sociale, culturele en economische mix in alle scholen", zegt GO!. Die voegt daar aan toe dat het rekent op het beleid om dit mee op te nemen in de hervorming van het secundair onderwijs en de omkadering van het basisonderwijs. "Voor ons betekent dit dus het herbekijken van het verkaveld onderwijslandschap". De politiek mag niet aan de zijlijn blijven staan, zegt die nog. Ook het GRIP reageert donderdag. De organisatie pleit niet enkel voor een sociale, maar voor een "totale mix". "Het wordt tijd dat het diversiteitsdebat ook over handicap gaat en dat we de scheiding tussen leerlingen met en zonder beperking in vraag stellen", luidt het. Volgens GRIP schiet het decreet van Gelijke Onderwijskansen tekort voor leerlingen met een handicap. "Als verklaring voor witte en zwarte concentratiescholen haalt Minister Smet geografische redenen aan. Maar kinderen met een handicap wonen wel verspreid over heel Vlaanderen. Het is toch absurd dat ze dagelijks urenlang onderweg zijn of op internaat moeten, om allemaal bijeen te zitten in een concentratieschool. Want dat is wat het buitengewoon onderwijs is", zegt de organisatie nog. donderdag 10 februari 2011 bron :http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110210_112 eigen mening : De sociale mix van het onderwijs is nu heel actueel maar wat met de totale mix? Uit de werkelijkheid blijkt dat een sociale mix bekomen al zeer moeilijk is , nu pleit het GRIP ook voor een totale mix. Persoonlijk denk ik dat dit niet eenvoudig is. Buitengewoon onderwijs is opgericht om te voldoen aan de noden van de kinderen die erin zitten, elke school is hier niet op afgesteld. Ik denk dat het zeer idealistisch is wanneer alle scholen dit ooit zullen zijn. |