![]() |
|
|||||||
![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Ik ben het eens met Stefan. Geschiedenis en dergelijke vakken (1/2 uur/week/klas) blijven een probleem. Ik denk, zoals in het artikel vermeld staat, dat we de oorzaak moeten zoeken bij het afschaffen van mentorenuren. Er zijn zoveel scholen waar enkel nog 'oud-leerlingen' terecht kunnen. Ergens zou het niet mogen, maar ik kan de scholen wel begrijpen. Een gevolg hiervan is dat scholen die wél stagairs toelaten, overrompeld worden met studenten. Tijdens mijn eigen secundaire schoolloopbaan, heb ik nauwelijks stagairs gehad. Terwijl ze me op de contactdag vertelde dat er maar liefs 44 stagairs zullen les geven. Ik denk dat hier ook begeleiding in het gedrang komt, zeker door het afschaffen van mentorenuren. Hoe kan een student zijn les optimaleren als hij aan zijn lot wordt overgelaten? Wat Vorselaar betreft kan ik, jammer genoeg, enkel maar bevestigen. De kwaliteit daalt door het (té) grote aantal studenten. En dat merken we allemaal. Waarom geen zogenaamde 'stop' invoeren?
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Dit is toch allemaal begonnen vorig jaar toen ze de leerkrachten niet meer zouden betalen voor dit 'extraatje' dat ze deden naast hun schooluren ...
Niet moeilijk ! Minder betalen meer doen ? Zo werkt bijna niemand
__________________
Vero |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Ik kan begrijpen dat scholen stagairs gaan weigeren. Ze brengen veel extra werk met zich mee.
Ik kan nu uit ervaring spreken nu ik er hier in KVRI al enkelen heb zien passeren dit jaar. Je geeft een onderwerp (waar tegenwoordig ook op eisen voor gesteld worden!) en je bent niet zeker of dit een degelijke les gaat worden of niet. De kans zit er in dat je de hele les opnieuw moet geven omdat je leerlingen het niet begrepen hebben. Als je zoals ik vakken hebt met 1 of 2 uren kan het dan soms krap worden. De kwaliteit daalt volgens mij ook door het hoge aantal studenten (zoals hier al eerder aangehaald). De studenten krijgen niet genoeg begeleiding en die kunnen wij als mentoren ook niet bieden, wij hebben ook al werk genoeg. Voor beginnende leerkrachten en leerkrachten met een nieuw handboek komt er nog extra werk bij om te moeten plannen welke les de stagaire kan geven. Dit is niet zo vanzelfsprekend om in te schatten waar je binnen twee maanden bijvoorbeeld gaat zitten. Je wil als mentor toch voldoende feedback geven anders is de les voor niets geweest. Maar ook hier steek je tijd en energie in. Nu ik aan de andere kant sta merk ik pas hoe belastend het voor mentoren is om stagairs over de vloer te krijgen. Begrijp me niet verkeerd! Bij mij zijn ze allemaal welkom! (maar toch hoop je telkens dat het een goede les wordt, zowel voor de stagaire als voor de leerlingen)
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Ik ben het volledig eens met mijn medestudenten. Er zitten gewoon té veel studenten in de lerarenopleiding in Vorselaar en daardoor daalt de kwaliteit. Bovendien is het vinden van een stageplaats een zeer moeilijke opdracht, zo blijkt dit schooljaar. Er zijn op dit moment nog altijd studenten die nog geen stageplaats gevonden hebben voor maart en/of mei. Daarnaast zijn er ook heel wat studenten die erg ver moeten rijden om stage te kunnen doen. Lessen voorbereiden vraagt heel wat werk, zeker voor leerkrachten in opleiding. We willen er allemaal voor zorgen dat onze lessen zo goed mogelijk zijn maar als we veel tijd verliezen door in files te staan of omdat we gewoon ver moeten rijden om op onze stageplaats te geraken, verliezen we kostbare tijd.
Ook voor de mentoren wordt de druk hoger. Dan is het logisch dat er heel wat mentoren afhaken en geen stagiairs meer willen begeleiden. Toch vind ik dat iedereen een kans moet krijgen om een fatsoenlijke stageplaats te bekomen. Ik hoop dat er snel een oplossing gevonden zal worden voor het tekort aan stageplaatsen want zo blijft het alleen maar moeilijker worden voor studenten, mentoren én docenten. We mogen immers niet vergeten dat ook de docenten hier hinder van ondervinden. Zij moeten veel grotere afstanden afleggen en kunnen de studenten maar één of twee keer bezoeken tijdens hun stage. |