![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Van deze cijfers schrik ik helemaal niet. Dit was wel te verwachten door de economische crisis van 2009. Sinds de crisis kijken de mensen enorm hard waaraan ze hun geld uitgeven. Ze gaan liever een keer naar het restaurantje van de Carrefour dan naar een chique restaurant. De consumenten besparen hierdoor al gauw 10 euro per maaltijd. Dit is natuurlijk de doodsteek voor verschillende restaurants. Maar dit geldt ook bijvoorbeeld voor de verkoop van auto's. Mensen kopen geen auto meer omdat het door de crisis veel te duur is geworden. Ze geven liever 2 euro aan De Lijn om zich zo te kunnen verplaatsen. Door de besparingen van de consumenten gaan dus inderdaad meer en meer bedrijven failliet!
Laatst aangepast door Véronique.Segers : 1st December 2009 om 19:28 |
#2
|
|||
|
|||
Het ergste is dat dit grote aantal faillissementen de Belgische economie enkel nog meer doet wegzakken in een negatieve spiraal. Het verdwijnen van een bedrijf betekent een negatief effect voor de algemene economie, een verlies van inkomsten voor de overheid, werkloosheid van de werknemers en daardoor een daling van de koopkracht. Hierdoor zullen ook andere bedrijven die nog wel overeind gebleven zijn, ook afzien.
Het is te hopen dat er snel verandering komt in deze toestand, want als het zo doorgaat staat straks de helft van de bevolking op straat en krijgen grote bedrijven de alleenheerschappij over verschillende markten. |