actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Ontslag Juf terecht?
Terecht 3 5.66%
Onzin 50 94.34%
Stemmers: 53. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 26th September 2009, 12:28
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User

Ik ben tegen het feit dat ze hiervoor ontslagen is. Als het schoolbestuur netlog zou kennen, weten ze dat iedereen, zelfs personen die ze niet hebben aangeduid als vriend, hun profiel kan bekijken, tenzij ze hun pagina alleen toegankelijk maken voor toegevoegde vrienden.
Maar of de lerares in kwestie dat gedaan heeft weten we niet. Het kan immers zijn dat ze netlog gebruikte als een soort van "datingsite" en zo haar profiel voor iedereen wou openstellen om zo iemand te ontmoeten. Het probleem is dan wel dat iedereen, dus ook je leerlingen, alles op je profiel kunnen lezen, of je ze nu als vriend hebt aangeduid of niet.
Dus de leerlingen zouden dan sowieso alle info gelezen kunnen hebben en deze zo tegen haar kunnen gebruikt hebben, vriend of niet.
Nu had ze ze wel als vriend toegevoegd, maar als ze dan inderdaad enkel over zaken heeft gepraat als wat haar leerlingen in de vakantie of het weekend hebben gedaan, dan vind ik het uitermate onterecht dat ze is ontslagen.
Een goede band met je leerlingen is naar mijn mening immers nodig om goed te kunnen samenwerken in de les, want zo zullen de leerlingen met veel zin naar je lessen komen en zul je sneller hun aandacht krijgen in tegenstelling tot een leerkracht die enkel bezig is met school en zijn leerstof overbrengen en dus geen aandacht besteed aan het buitenschoolse leven van zijn leerlingen.
Met citaat antwoorden
Oud 27th September 2009, 10:21
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User

schoolbestuur

Het is en blijft natuurlijk een gevoelige materie. Sommigen zien hier niets verkeerd in met leerlingen toe te voegen als vriend op internetsites...anderen vinden dit niet kunnen.
De directie van de school of de inrichtende macht bepalen alles natuurlijk.
Een soortgelijke discussie zou bv kunnen zijn : als leerkracht ga je met vrienden iets drinken op café, en daar zit ook één van je leerlingen toevallig. Deze ziet je en biedt je een drankje aan. Is het dan deontologisch verantwoord van dit aan te nemen of niet?

Zulke discussies kennen nooit een echt eind...

Mijn mening is : probeer steeds een zo afstandelijk mogelijke houding aan te nemen wat betreft jezelf en je leerlingen in privé situaties. Ook al zijn deze soms met de beste bedoelingen.
Met citaat antwoorden
Oud 27th September 2009, 11:24
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student

Ik zie er geen probleem in als leerkrachten contact hebben met hun leerlingen via het internet.

Vorig jaar had ik zelf een leerkracht, (1ste jaar dat zij les gaf) die zo goed als de hele klas toevoegde op msn. Het was een leuke leerkracht en we konden er goed mee lachen en praten. Er werd echter nooit een woord gerept over de school of de lessen.

Wat maakt het dan uit dat je met die leerkracht praat? Zolang er niets verkeerd wordt gezegd, mag je toch praten met wie je wil?

Bovendien is het wel erg drastisch dat Juf Liesbeth direct haar ontslag heeft gekregen. Als de directie niet wilt dat de juf haar leerlingen toevoegt op netlog, had zij haar een waarschuwing kunnen geven. Ontslag is ver overdreven.
Met citaat antwoorden
Oud 29th September 2009, 17:15
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User

netlog

Met studenten toe te voegen op netlog of msn is niets verkeerd, zolang het de relatie leerkracht - student niet verstoord. En soms zijn daar wel tegenstrijdige discussies.
Als je als leerkracht je studenten buiten het school gaat ziet als vriend...dan vraag ik me toch af hoe je tijdens de lessen nog steeds bovenhaalde relatie kan handhaven...
Met citaat antwoorden
Oud 29th September 2009, 19:15
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Ik geef momenteel o.a. les in een 6de en 7de jaar. Dat betekent dat ik heel dicht bij de leefwereld sta van deze jongeren. Dat betekent ook dat ik in die klassen niet echt de afstand leerkracht-leerling voel. Lesgeven is daar absoluut niet hetzelfde als lesgeven in een 3de jaar. Toch ben ik blij dat ik geen netlog, facebook en andere (mis)toestanden heb, zodat ik gespaard blijf van deze discussie.

Hoewel ik bij andere topics al vaak over facebook e.d. heb gesproken als 'relaties die weinig waard zijn', betekent dat niet dat ik in deze discussie het contact als weinigbetekenend zie. Integendeel, net als bij vele andere (ethische) kwesties, kan je zeker en vast goede bedoelingen hebben door zulke contacten aan te gaan, maar je zet de deur wagenwijd open voor slechte gevolgen.

En zo gaat in onze maatschappij wel meer... We accepteren iets met goede bedoelingen, maar vergeten dat daar gegarandeerd ook negatieve gevolgen aan kunnen vasthangen...

ps.: Maar uiteraard zou elke leerkracht zelf genoeg (zelf)kennis moeten hebben om te beslissen of hij/zij in staat is dit op een positieve manier aan te wenden...
Oud 29th September 2009, 19:47
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User

Positief voor je zelfbeeld?

Ik vind zeker dat je als leerkracht een grens moet stellen tussen privé en werk. Het is ook niet de bedoeling dat je leerlingen alles over je persoonlijke leven weten.

Maar anderzijds vind ik het toch ook wel zeer belangrijk om met je leerlingen een goede band op te bouwen, ze zien jou misschien zelfs vaker dan hun ouders. Je hebt in zekere zin een opvoedende functie, waardoor je jezelf open moet stellen voor vragen of problemen. Als je je gaat afschermen t.o.v. je klasgroep, is er minder contact en zullen ze minder snel naar jou toekomen.
Je zou tegenwoordig als leerkracht een beetje blij mogen zijn dat "de jeugd" je dankbaar is voor wat je doet. Dat de studenten je toch zien als een persoon van vlees en bloed.
Dit wil toch zeggen dat ze jou graag hebben, dat je een leuke leerkracht bent?
Ik ben er in principe niet tegen dat leerling buiten de lesuren contact hebben met hun leerkracht, maar dit hangt er dan ook vanaf in hoe ver je ze laat "binnenkijken" in jou leven.
Met citaat antwoorden
Oud 10th October 2010, 21:55
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User

Ik vind de reactie van de school toch wat overdreven. Ik kan begrijpen dat een school dit afkeurt. Maar een onstlag vind ik er wel wat over. Een leerkracht heeft een voorbeeldfunctie ten opzichte van een leerling. En de eerste keer kan een gesprek tussen een leerling en een leerkracht heel onschuldig gaan. Maar na een aantal gesprekken bestaat de kans toch wel dat deze berichten verder gaan dan "Hoe was het weekend?" of "Hoe was de vakantie". En vanaf het moment dat het verder gaat dan dat is er geen machtsverschil meer tussen deze twee. En dit is volgens mij geen goede verstandhouding meer.

En tegenwoordig heeft iedereen Facebook en/of Netlog. Maar er is nog een duidelijk verschil tussen deze twee. Op Netlog kan bijna iedereen jouw profiel zien. Terwijl alleen op Facebook iemand jouw profiel kan zien als hij of zij bevriend met jou is. Jij beslist zelf wie op Facebook jouw profiel ziet, dat kan je op Netlog niet. Voor je het weet gaat er een foto rond in de klas van jou. Die komt van Netlog waar je op dat moment iets te veel had gedronken. Ik denk dat niemand dat graag zou hebben.
Met citaat antwoorden
Oud 9th November 2010, 20:25
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User

De school had hier volgens mij geen echte reden om haar te ontslaan.
Wat maakt het uit of leerkracht en leerling buiten school nog contact hebben zolang er geen onfatsoenlijke dingen gebeuren? Natuurlijk, bij zo'n gesprekken, blijft het ook belangrijk dat de grens leerkracht-leerling duidelijk blijft, maar dat is volledig haar eigen verantwoordelijkheid..
En wat betreft de reden die de schoolgemeenschap geeft om haar niet terug aan te nemen, vind ik dikke bullshit (sorry voor de woordkeuze :p), aangezien op vele scholen (waaronder mijn ex-school) leden van dezelfde familie werken. Dit is gewoon een domme smoes lijkt me om hun gezicht niet te verliezen..
Met citaat antwoorden
Oud 29th January 2010, 16:11
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User

Echt schandalig dat zoiets kan gebeuren. Ik sluit me helemaal aan bij hetgene Jolien verteld. We leren voordurend om in te spelen op de leef- en belevingswereld van de leerlingen. Netlog en facebook zijn dan ook zéér belangrijk in het leven van de hedendaagse jongeren. Zolang er geen 'vreemde' dingen worden besproken via deze sites zie ik geen probleem. Ik denk dat het absoluut bevorderlijk kan zijn voor de positieve relatie tussen leerkracht en leerling.
Met citaat antwoorden
Oud 30th January 2010, 19:29
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User

Ik sluit mij aan bij wat hierboven wordt verteld maar ik denk dat er wel rekening moet worden gehouden met de mogelijke gevolgen van deze contacten. Als leerkracht is het essentieel om in te spelen op leef- en belevingswereld van de jongeren maar dit kan ook op andere manieren. Ik vind een bepaalde afstand tussen leerling en leerkracht essentieel vooraleer je kan spreken over een gepaste relatie die ruimte laat voor fundamenteel leren.

Het is wel schrijnend dat Liesbeth Roosen nooit aangesproken is door het schoolbestuur over dit discussiepunt. Hieruit blijkt nogmaals hoe belangrijk een goede communicatie tussen leerkrachten en het schoolbestuur is. Had Liesbeth Roosen geweten dat het schoolbestuur tegen de contacten van Liesbeth met haar leerlingen op Netlog was dan had ze waarschijnlijk dit profiel al veel langer verwijderd. Het is dus niet alleen de taak van leerlingen om duidelijke grenzen te stellen met haar leerlingen maar ook het schoolbestuur moet afspraken maken met de leerkrachten om dergelijke conflicten te vermijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:53.