actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st December 2008, 14:55
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Het is nu al zo dat het onderwijs meer en meer gebruik maakt van internet, projectors, ... Maar die middelen zijn er op de meeste scholen, dus waarom er geen gebruik van maken? Voor leerlingen is het soms wel een probleem om 's avonds bijvoorbeeld een taak via smartschool te versturen, maar zij kunnen meestal wel gebruik maken van de computers op school.
Wat betreft de rol van de leerkracht zelf, denk ik dat er een gewoon een samenspel, een evenwicht moet gevonden worden tussen het 'nieuwe' lesgeven, en het traditionele onderwijs. Ik denk dat leerkrachten met sommige verhalen zowel docerend de leerlingen kunnen boeien. De leerkracht is toch altijd al een soort mentor geweest voor de leerlingen? Leerlingen begeleiden in hun leerproces, hun fouten mee opsporen, feedback geven en bijsturen, ...
Ik denk dat de nieuwe werkvormen gewoon de rol van de leerkracht als begeleider iets meer benadrukken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st December 2008, 17:16
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
Orgineel gepost door Moors_Nathalie
Voor leerlingen is het soms wel een probleem om 's avonds bijvoorbeeld een taak via smartschool te versturen, maar zij kunnen meestal wel gebruik maken van de computers op school. ...
Excuseer mij, maar dat vind ik nu een echte uitvlucht-redenering. Zo van: kijk eens hoe goed ons onderwijs rekening houdt met de wat armere kinderen in onze samenleving, zijn we niet geweldig. Terwijl ons onderwijs, jammer dat ik het moet zeggen, wel nog steeds de sociale ongelijkheid blijft reproduceren. (Niet enkele de verantwoordelijkheid van het onderwijs, maar toch een belangrijk deel.)

Ten eerste zijn de computerklassen in de school vaak via een planningssysteem toegankelijk. Dit wil zeggen dat elk leerjaar bijvoorbeeld één dag op de computer kan tijdens de middag. Niet alle scholen beschikken trouwens al over voldoende computers zo blijkt wanneer leerlingen zich moeten inschrijven voor zo'n middag. En daarbij komt: ik vind niet dat een kind dat thuis geen internetaansluiting heeft, verplicht moet worden om zijn of haar vrije middag op te geven. De middag is niet voor niets langer dan de speeltijd hé.

Ik wil heel graag gebruik maken van nieuwe technologie, maar niet als ik daardoor een leerling discrimineer, terwijl die nieuwe technologie eigenlijk géén meerwaarde biedt, maar enkel en alleen gebruikt wordt omdat het voor de leerkracht gemakkelijker is. (Uiteraard wel een meerwaarde als ik denk aan applets voor wiskunde tijdens de les, maar inzake wat leerlingen thuis verplicht worden op de pc te doen zie ik weinig meerwaarde. Extra oefeningen op papier of op internet zijn evenveel waard, alleen dat ze bij die op het internet ook nog msn en facebook zitten tijdens het maken)
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:29.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.