![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Jente, you are right...
Zeker voor dat geval van 347 / 16. Ik zou het automatisch als een staartdeling gaan bekijken.. Zelfs in mijn hoofd ![]() Je kan zoiets natuurlijk niet snel exact uitrekenen en de rest bepalen, maar dat lukt eveneens niet met hoofdrekenen, denk ik. Allicht rekent iedereen dit soort berekeningen op zijn eigen handige manier uit, maar ik denk dat staartdelingen zeker moeten blijven 'bestaan'. We hebben dat bijvoorbeeld ook gebruikt bij complexe getallen... Begin daar maar eens aan met hoofdrekenen, ik denk dat je lang bezig zal zijn dan! |
#2
|
|||
|
|||
rekentoestel doet nadenken vervagen !
Een ding is zeker, hoe meer en hoe sneller je leerlingen hun zakrekenmachine gebruiken hoe slechter hun hoofdrekenen wordt. Het gaat dan zelfs zo ver dat ze na verloop van tijd hun maaltafels vergeten en simpele sommen zelfs snel gaan intikken op hun rekenmachine. Ik heb al meermaals gezien dat oudere leerlingen(zie mijn broer) idiote sommen intikken op hun rekentoestel gewoon uit gewoonte. Ik geef een voorbeeld: 3 * 7 = 21 , 12 * 0 = 0 . Dit soort dingen weten ze wel maar uit gewoonte tikken ze maar in zonder na te denken. Een tijdje geleden moest ik bijles geven aan mijn nichtje. Omdat ze zo gewoon was altijd discriminanten te berekenen met haar rekentoestel zag ze haar eigen domme fouten niet meer. Als ik het uitlegde was ze eigenlijk een beetje beschaamd dat ze daar niet naar gekeken had!
|