![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Voor of tegen een verbod op frisdrankautomaten in de scholen? | |||
Frisdrankautomaten moet men uit scholen weren, gezondheid gaat voor! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
19 | 42.22% |
Frisdrankautomaten zijn toegestaan, iedereen verdient een tussendoortje! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 57.78% |
Stemmers: 45. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Op middelbare scholen vind ik het niet echt nodig om een frisdranken automaat te hebben. Kinderen doen dan waarschijnlijk meer geld dan goed is op aan frisdrank, terwijl ze zelf van thuis frisdrank of water kunnen meenemen. Het is ook helemaal niet gezond, en kinderen uit de eerste graad van het middelbaar beseffen dit nog niet goed denk ik. Ik vind dat op een hoge school als de onze dit wel mag. Wij zijn nl. wel oud genoeg om te beseffen dat als er te veel geld uit onze portemonee verdwenen is, dit te wijten is aan die frisdrank die we steeds kopen. En we weten ook maar al te goed dat water gezonder is dan frisdrank, en zullen ook de 'moed' hebben om de moeilijke stap te zetten eens water te drinken dan bv. cola
![]() |
|
||||
|
||||
Ik ben er zelf ook tegen. In het secundair heb ik op twee verschillende scholen gezeten en daar waren allebei geen frisdrankautomaten te bespeuren. En daar werd weinig tegen gedaan. Op sommige scholen hoor je dat dit thema elke week of maand op de agenda van de studentenraad staat, maar dat was bij ons niet het geval. Het was zo ingeburgerd. En het is beter zo. De meeste leerlingen zouden dan toch alleen maar op school hun drank aankopen en geen water of andere gezonde dranken meer drinken.
|
|||
|
|||
Frisdrankautomaten zijn absoluut overbodig in lagere scholen. Deze kinderen zouden zich ziek drinken in het overvloed van cola en fanta. Ik vind dat je in een middelbare school de mogelijkheid moet krijgen om frisdrank te drinken, maar dit daarom niet te verkrijgen zijn via een automaat. In de school waar ik zat, verkocht men alleen tijdens de namiddagspeeltijd flesjes frisdrank. Tijdens de middag kon je dan geen frisdrank verkrijgen. Dit vind een ideaal systeem. Er is de mogelijkheid om frisdrank te drinken, maar niet op ieder moment van de dag. In een hogeschool zoals bij ons, vind ik zeker dat er een automaat mag staan. Hier beslissen de studenten zelf wel of ze een bekertje water nemen of een flesje cola.
|
|
|||
|
|||
Ik ben voor een verbod op frisdrankautomaten in scholen, en vooral in middelbare en lagere scholen.
Men moet de jeugd niet stimuleren om frisdrank te drinken, want het is zeer ongezond. En eens je het gewoon bent om elke dag frisdrank te drinken, is het heel moeilijk af te leren. Ik vind dat scholen jongeren moeten stimuleren om water te drinken, water is ook lekker en tenminste gezond. |
|
||||
|
||||
Ik ben ook wel voor het verbod. Frisdank drinken is een gewoonte. Ik dronk tot een 5tal jaar geleden altijd cola. Tot de dokter mij erop gewezen heeft dat ik te weinig vloeistof binnen kreeg en minstens een liter water per dag moest drinken. Ik ben toen radicaal overgeschakeld op water. Het is gewoon even wennen. Nu drink ik altijd water of fruitsap. En enkel als ik weg ga drink ik nog cola ofzo.
Dus frisdrank uit de automaten halen vind ik persoonlijk goed, maar dan moet fruitsap enzo wel beschikbaar blijven. |
|
|||
|
|||
Ik ben in principe niet tegen een verbod, ik ben wel voor alternatieven. Gezonde dranken zouden in verhouding veel goedkoper moeten zijn op school.
Iets wat verboden is geeft altijd een aanleiding om het toch te doen. Daarom denk ik dat het bieden van gezonde en goedkope alternatieven een betere methode is dan een domweg verbod op frisdranken. |
|
||||
|
||||
toevoeging
Een artikel uit De Morgen dat hier wel bij aansluit.
http://www.actualiteit.org/forums/sh...0593#post30593
|
||||
|
||||
Persoonlijk vind ik dit een keuze die iedere school voor zich moet maken.
Het is zo dat sommige scholen al vanaf het eerste middelbaar frisdrankautomaten ter beschikking stellen, en op zich kan je daar niets op tegen hebben. Maar het is wel zo dat scholen die enkel automaten ter beschikking stellen met fruitsappen erin hun leerlingen ook aansporen om een gezondere levenswijze aan te nemen. Zeker niet slecht dus! Persoonlijk drink ik zelf niet al te veel frisdrank, thuis bijna nooit en op school af en toe als opkikkertje tijdens een zware dag. |
|
|||
|
|||
Ik geef toe dat het wel eens kan smaken, zo'n frisdrankje tijdens de pauze. Maar toch, de gezondheid is erg belangrijk. Men hoeft de drankautomaten niet weg te halen, maar in scholen waar er nog geen zijn, zou ik er ook geen bijzetten. Want als er één staat is het natuurlijk moeilijk om er van af te blijven..
|
|
|||
|
|||
Hierbij denk ik automatisch terug aan mijn secundaire school
Op mijn school stonden 2verschillende drankautomaten: eentje met enkel fruitsappen, de andere met light producten. Of dit beter is dan de gewone frisdrank weet ik niet. Het bevat uiteraard minder toegevoegde suikers( voor de fruitsappen) of geen suiker (maar wel zoetstoffen). Deze zoetstoffen bevatten dan weer aspartaan, dat ook niet onmiddellijk goed is voor onze gezondheid. Het is natuurlijk aan de scholen zelf of ze al dan niet een drankautomaat plaatsten. Maar persoonlijk vind ik het wel leuk om tijdens de pauzes een drankje te kunnen gaan halen. Je beslist uiteraard nog steeds zelf hoeveel frisdrank je drinkt, en ja het is wel zo dat wanneer er een automaat staat je toch op de één of andere manier beïnvloed wordt, maar toch blijft de keuze bij iedere persoon zelf. Elke dag een beetje frisdrank is nog geen drama, het wordt pas erg wanneer je in overdreven mate frisdrank gaat consumeren. |