actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2006, 23:30
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Om nog maar te zwijgen over het 'cultuurgehalte' van dergelijke vormen van 'ontspanning'
Leg eens uit.

Citaat:
We hebben in onze Cultuur(!) de niet-onaardige gewoonte aangenomen om de zwakkere te beschermen... Een totaalverbod op... vind ik vanuit ethisch standpunt minstens een discussie waard
Eerst en vooral al de vraag: wordt de zwakkere daadwerkelijk beschermd indien er een totaalverbod (op geweldadige games?) wordt ingevoerd?

Als er geen effect is op ons gedrag, zou de discussie snel over zijn, dus laat ons veronderstellen dat dergelijke geweldadige ontspanningsvormen weldegelijk een invloed hebben op ons denken.

Concreet: heeft het spelen van GTA e.a. op Hans een drempelverlagend effect? Misschien wel, maar volgens mij is dat effect dan marginaal geweest. Ik heb tot dusver nog niks gezien dat mij van het tegendeel bewijst, integendeel... die miljoenen mensen die óók dagelijks bezig zijn met dit soort dingen en die nog wel kunnen functioneren in onze maatschappij, doet mij besluiten dat het dat effect maar heel klein moet zijn.

Veronderstelt dat dat effect toch groter is dan wat ik ervan denk, wat natuurlijk mogelijk is... zou je inderdaad kunnen besluiten dat het beter is voor onze maatschappij dat we een totaalverbod invoeren. Weet wel dat we het hier niet alleen over spelletjes hebben, maar ook over ontelbare films, boeken en liedjes. En dan gaat het heus niet alleen over platte Schwarzenegger-troep en goedkope pulpromannetjes. Ons half cultureel werelderfgoed zou samen met het badwater worden weggegooid.

Dat zegt dan meteen ook heel veel over onze cultuur, maar is geweld niet iets dat in elke cultuur (hoe jammer ook) ingebakken zit? En zit het probleem dan niet veel dieper dan de hier vernoemde spelletjes, die uiteindelijk alleen maar een zondebok zijn?

Net hetzelfde bij Hans Van Temsche: zijn problemen zitten (zaten) ongetwijfeld veel dieper. Fundamenteel zou er met een totaalverbod niks opgelost worden, je zou alleen maar het bovenste schil eraf krabben om daarna te zeggen dat de appel eetbaar is. Terwijl het klokhuis datgene is wat écht bitter smaakt.

Citaat:
Liefst dan wel door studenten die minstens in staat zijn om een aantal kanttekeningen te maken bij een cultuur die 'geweld' als verkoopsargument
Maar dat is nu net een belangrijk discussiepunt. Wordt geweld wel als verkoopsargument gebruikt? Kopen jongeren die spelletjes omdat ze zo gewelddadig zijn? Originaliteit (!), uitdaging, avontuur... dat zijn verkoopsargumenten. Geweld ook? Misschien, maar dat moet genuanceerd worden.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th May 2006, 22:46
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,552
Ongerustheid over videogames is onterecht


ANTWERPEN - Ongerustheid over de mogelijkheid dat videospelletjes een gewelddadige houding aanwakkeren, is onterecht. Dit heeft professor Gust De Meyer van de Katholieke Universiteit van Leuven woensdag gezegd bij het begin van een uitgebreide vijfdaagse rond de populaire videogames in De Singel in Antwerpen.


De vraag of de spelletjes al dan niet een invloed hebben op het gedrag van jongeren, laait weer hevig op sinds bekendraakte dat Hans Van Themsche een frequent gamer zou zijn en zich voor de moordpartij in Antwerpen zou hebben laten inspireren door de spelletjes.

"De morele paniek die de jongste jaren rond de games is ontstaan, is ingegeven door een tekort aan informatie", stelt professor De Meyer. "Iets nieuws wordt als gevaarlijk ervaren, terwijl er tot op heden geen enkele wetenschappelijke studie is die een verband tussen agressiviteit en de spelletjes bewijst. Integendeel, de verschillende studies spreken elkaar onophoudelijk tegen. De conclusie is dat er geen conclusie is. Zelfs al heeft de jonge moordenaar zich laten inspireren voor zijn dodelijke parcours door de stad, dan nog kan niet gezegd worden dat zo'n nagespeelde game als enige oorzaak kan genoemd worden en dat hij niet zou hebben gedood als hij de game niet had gespeeld."

De professor wil ongeruste ouders ook wijzen op de positieve aspecten van de spelletjes. "Kinderen leren problemen oplossen in een virtuele wereld die niet kan tippen aan de dagelijkse schoolomgeving. Ze ontwikkelen uiterst goede ruimtelijke vaardigheden en verbeteren onder meer hun reactietijden. Onze kinderen worden slimmer dan hun ouders, zeker wat betreft de digitale wereld. De games bieden een gezond escapisme, net als films en literaire fictie."

Volgens De Meyer is er dan ook geen behoefte aan een door de politiek opgelegde censuur die heel wat drukkingsgroepen eisen. "Dat zou een regelrechte aantasting zijn van het recht op vrije meningsuiting en de artistieke expressie, gebaseerd op angst en niet op feiten. De discussie rond de games moet levend blijven, maar de politiek moet er zeker afblijven. Ongeruste ouders moeten over het nieuwe fenomeen leren en zich niet laten leiden door stemmingmakerij."


Weblog DS, 24-05-2006 (jav)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:56.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.