actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2025, 04:00
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 2,102
Exclamation Auto thuis opladen: beware!

Waarom u uw auto het best niet zonder nadenken oplaadt thuis: een kleine aanpassing kan honderden euro’s schelen


Wie een digitale meter heeft, heeft ook te maken met het capaciteitstarief. Dat betekent dat hoge verbruikspieken een dure grap kunnen worden. Zeker als u uw elektrische wagen thuis laadt, is het opletten. Wij leggen uit hoe u dure toeslagen kan vermijden.



Thuis aankomen, kabel insteken en laden maar. Als je een elektrische auto en een eigen laadpaal hebt, is het eenvoudig om te garanderen dat je morgen weer de benodigde kilometers kan rijden. Er zit echter een addertje onder het gras: het laden van je EV kan door het capaciteitstarief een forse meerkost met zich meebrengen.


Het capaciteitstarief

Het capaciteitstarief, hoe zit dat nu ook weer? Het is een andere manier van het aanrekenen van de nettarieven voor wie een digitale meter heeft: niet enkel op basis van het totaalverbruik, maar ook op basis van gelijktijdig verbruik. Per jaar wordt het capaciteitstarief berekend op basis van twaalf kwartierpieken: de 15 minuten per maand waarin je de meeste elektriciteit hebt gebruikt.

Concreet betaalt iedereen voor minstens 2,5 kilowatt (kW) per maand, ook als je piek lager lag. De prijzen per intercommunale verschillen licht, maar gemiddeld gaat dat om 132,37 euro per jaar. Voor een extra kilowatt betaal je gemiddeld nog eens 52,95 euro per jaar, oftewel 4,41 euro per maand. Wie zijn energieverbruik spreidt, drukt dus zijn factuur. Maar een enkele maandelijkse piek kost je dan weer wat euro’s extra.

Voor wie zijn energieverbruik wil beperken, is het dus zaak om je grootverbruikers niet tegelijkertijd aan te hebben. Neem bijvoorbeeld een wasmachine of droogkast met een vermogen van rond de 2 kW of een elektrische kookplaat die zelfs tot 3 à 4 kW verbruikt, stelt Koen Vanthournout, energie-expert bij VITO/EnergyVille. “Maar als er één groep is waarvoor het capaciteitstarief relevant is, dan zijn het toch de EV-rijders.” Elektrische wagens kunnen namelijk aan een hoog vermogen laden. Veel hoger dan alle andere toestellen bij je thuis. Zo zijn er laadpalen met een maximumvermogen van 7,4 kW of 11 kW en soms zelfs tot 22 kW.


Het belang van de piek

“Een gemiddeld gezin in Vlaanderen zonder warmtepomp of elektrisch voertuig heeft een piek van 4 tot 6 kW. Als je dus je EV laadt op een vermogen van 11 kW zit je al ongeveer op het dubbele van zo’n gezinspiek.” Hoeveel kost dat dan? Bij een maandelijkse piek van 11 kW betaal je op jaarbasis gemiddeld 132,37 euro voor de eerste 2,5 kW en dan nog eens 450 euro (8,5 kW maal 52,95 euro), dus iets meer dan 582 euro in totaal. En dat is puur de kost voor het laden van de wagen. Als je tijdens de kwartierpieken nog andere elektrische apparaten aan hebt staan, is het verbruik natuurlijk groter en de piek nóg hoger.

Een enkele onoplettendheid of uitschieter draag je dus de hele maand mee: als je eenmaal een piek hebt bereikt van bijvoorbeeld 10 kW, maakt het voor de rest van de maand niet meer uit of je op andere momenten kwartierwaarden hebt van 3 kW, 5 kW of 8 kW hebt. “Voor het capaciteitstarief telt de hoogste piek. En voor de overige kosten maakt een kort verbruik op hoog vermogen of langer verbruik op laag vermogen geen verschil.”

Dat kan tot een interessante kwestie leiden voor bepaalde EV-rijders met een laadpas van het werk: is het niet beter om naar een publieke laadpaal te gaan als die kosten vergoed worden, terwijl je een forfaitair bedrag krijgt voor thuis laden? Dat laatste kan immers voor een piek zorgen die hogere kosten met zich meebrengt dan de vaste vergoeding jou oplevert. “De vuistregel is: thuis laden is het goedkoopst”, zegt Vanthournout. Maar afhankelijk van de vergoeding en de gecreëerde piek, zou je goedkoper uit kunnen zijn aan een publieke paal. Dat is een kwestie van proberen en zien hoeveel een laadbeurt jou thuis kost via je laadpaal. “Maar comfort speelt ook een rol: thuis laden is over het algemeen toch het gemakkelijkst.”


“Bespaar honderden euro’s”

Gelukkig is er een eenvoudige manier om de pieken af te vlakken als je een thuislader bent: door het laadvermogen te beperken. Dat kan op veel laadpalen zelf - of een bijbehorende app -, maar niet alle. “Als je een laadpaal koopt, kijkt dan goed naar de functionaliteiten”, legt Vanthournout uit. Hij onderscheidt drie categorieën. ‘Domme’ palen, waar je de stekker insteekt en op vol vermogen laadt. Slimmere palen, waar je bijvoorbeeld kunt instellen dat je op maximaal 6 kW wil laden of pas na 22 uur. En als laatste de echte slimme laadpalen die gekoppeld zijn aan de digitale meter of een extra meter in je distributiekast en zo het verbruik in huis kunnen lezen en daaraan het laadvermogen aanpassen.

Voor een ‘slimme’ paal betaal je al snel 300 tot 500 euro meer dan voor een ‘domme’ variant. “Maar dat is het bijna altijd waard, want het verschil verdien je snel terug”, aldus de expert. “Door je laadvermogen te verlagen, bespaar je honderden euro’s per jaar.” Zo zorgt laden op 6 kW in plaats van 11 kW al voor een jaarlijks verschil van 265 euro.


“De eenvoud zelve”

Philippe Vangeel, directeur van sectorfederatie EV Belgium, vult aan dat je ook in elektrische wagens zelf of hun apps het laadvermogen kan aanpassen via de instellingen. “Dat is zo simpel als het volume van je radio aanpassen: via een keuzebalk of slider. Het is de eenvoud zelve.”

Let er wel op dat je het laadvermogen niet te veel beperkt, waarschuwt Vangeel nog. “Lager dan 3,5 kW wordt niet aangeraden. Dat is niet rendabel, omdat je altijd een deel van de energie verliest aan het laden zelf.” Een ideaal vermogen is moeilijk vast te leggen. “Dat is zeer individueel. Het hangt onder meer af van de laadtijd en het aantal kilometers dat je erbij wilt.”

Want een lager vermogen betekent natuurlijk minder kilometers tijdens dezelfde laadtijd. Pas het dus aan op basis van jouw behoeften. “Moet je je auto niet op volle vermogen laden? Pas het dan aan”, concludeert Vangeel eveneens. “Want een beperkte inspanning kan al veel opleveren.”


Blog Ds 25-09-2025 (Rutger Luiten)
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:36.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.