actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2017, 20:56
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Eigenlijk moet je voorkomen dat kinderen zo veel mogelijk woorden afratelen. Want het doel van lezen is altijd om iets te begrijpen.

Als kinderen enthousiast zijn om te lezen, worden ze ook betere lezers.


Heel dat “gedoe” over tempolezen / niveaulezen, ik word er k*tsmisselijk van!
Ik kan mij daar serieus kwaak in maken, dat kinderen verstikt worden tijdens hun leerproces. Ik vond dat vreselijk, leren lezen. Het moest snel en foutloos tegelijk zijn.
Je krijgt er stress van, geloof me! Je moet je voorstellen dat ze met een chronometer naast jou zitten en op een blaadje papier elk gelezen fout aanduiden. Als dat het lezen moet bevorderen… En op den duur beging je gewoon woorden af te ratelen, zonder dat je weet waarover de tekst gaat. (Dat kan toch niet de bedoeling zijn.)

Geef kinderen de tijd en de ruimte om te leren lezen; het correct, vlot en foutloos lezen "komt vanzelf" met de tijd.
Ik word daar triest van, echt waar omdat vandaag deze praktijken nog steeds gang baar zijn. Ik noem het “praktijken”, pressies of er iemand mishandeld wordt. Ik spreek uit eigen ervaring het geeft een serieuze knauw aan je zelfvertrouwen en je voelt je dom, ik kan het niet anders zeggen. Ik wil zeker niet overdrijven in de zaak, zeker niet maar ik word er somber van om dit artikel vandaag (nog altijd) te moeten te lezen.

Daarom een oproep om niveau- en tempolezen voor eens en altijd af te schaffen!!!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th March 2017, 16:49
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
Waarom moet mijn kind lezen tegen de tijd?

Ik ga akkoord met Amber. Met tempo-lezen bereik je inderdaad niets. Kinderen moeten eerst leren om juist te lezen, de klanken te herkennen en ze juist uit te spreken. Vervolgens kan je gaan focussen op begrijpend lezen, want dit is tenslotte de reden waarom ze moeten leren lezen. Wanneer dit allemaal bereikt is, kan je op tempo beginnen werken. Ik vind het hierbij wel noodzakelijk dat de leerlingen niet onder druk staan, en dat je inderdaad niet met een chronometer naast hen gaat zitten, zoals Arne ook al zei.
Wat ik wel goed vind en wat het artikel ook vermeldt, is dat leerkrachten op dit gebied best kunnen differentiëren. Ik begrijp dat het al moeilijk genoeg is om een hele klas te leren lezen, maar toch geloof ik dat er ook hier manieren zijn om in te spelen op de noden van elk kind. Leerlingen van het eerste leerjaar ondervinden al een enorme druk, omwille van het gegeven dat ze nu groter zijn en dingen moeten leren, en ik vind dat men deze druk niet nog moet verhogen. Bovendien heeft elke leerling baat bij een gedifferentieerde aanpak.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:21.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.