![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Verban smartphones van de speelplaats
Jongeren van tegenwoordig zijn heel gehecht aan hun smartphone en zoals het artikel aangeeft, zorgt het gsm-gebruik voor nek- en rugklachten. Toch weet ik het zo niet met het verbannen van de smartphone op de speelplaats. Op mijn eigen middelbare school was een gsm nergens toegelaten, niet tijdens de les en niet op de speelplaats. Dit zorgde ervoor dat er heel veel leerlingen toch stiekem hun gsm gebruikten. Om deze reden denk ik dat het geen goed idee is om de smartphone te verbannen. Ik denk dat het beter is om een soort middenweg te kiezen, zoals Annelies vermeldt. Smartphones toelaten tijdens de korte speeltijden, maar wel verbannen tijdens de middagpauze. Ik denk dat dit er zeker voor gaat zorgen dat leerlingen minder dat stiekeme gedrag gaan vertonen en meer sociaal contact gaan zoeken tijdens de speeltijden.
Ik denk dat het ook een goed idee is om jongeren te waarschuwen voor de gevolgen van een hele dag achter een scherm te zitten en ze ook meer aan te moedigen om te bewegen. Organiseer dus activiteiten zodat leerlingen actief bezig zijn en minder aan hun smartphone moeten denken. |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind het een prima idee om smartphones (gedeeltelijk) te bannen van de speelplaats. Ik begrijp de oproep van de kinesisten en ondervind zelf ook rug- en nekklachten van smartphone-, tablet-, en vooral laptopgebruik. Chatten en ander sociale mediagebruik op de speelplaats vind ik overbodig. Ik weet dat ik nu bijzonder ouderwets klink. Maar smartphones op een speelplaats zorgen eerder voor asociaal dan voor sociaal gedrag. De speeltijd is er net om leerlingen te doen ontspannen. Misschien is het een leuk idee om een soort gsm-hoekje te maken waarin leerlingen gedurende een beperkt aantal minuten per week kunnen gsm'en. Zoals hiervoor reeds aangehaald, is het een goed idee om voldoende alternatieve activiteiten te voorzien. Ik kwam tijdens dit schooljaar regelmatig op grijze, kale speelplaatsen met hooguit 3 bankjes voor 200 leerlingen. De speelplaatsen in Vlaanderen mogen gerust wat groener. Met activiteiten voor alle leerlingen. Een voetbalpleintje, een basketring, een stille zone waarin de leerlingen tot rust kunnen komen, … Waarom zelfs niet om de zoveel tijd een jeugdbeweging aanspreken die spelletjes speelt op de speelplaats?
|