![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Aparte klassen voor allochtone en autochtone leerlingen... | |||
...is discriminatie |
![]() ![]() ![]() ![]() |
40 | 67.80% |
...is beter voor elke kind |
10 | 16.95% |
...moet wel om concentratiescholen te vermijden |
9 | 15.25% |
Stemmers: 59. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Citaat:
Maar een school kan niet kiezen wie er zich inschrijft. Die eerste 60 lln die zich inschrijven kunnen dus toevallig allochtonen zijn en dan kan je die niet weigeren. Het principe van 'wie eerst komt, eerst maalt' dus. Om Femke even bij te treden: het probleem is dat autochtonen hun kinderen niet meer willen inschrijven op de school, vandaar: concentratieschool. Wààrom dat precies zo is, weten we niet, hoewel we daarover misschien wel een aantal veronderstellingen kunnnen maken. De vraag is dus: hoe los je dat op zonder de wet te overtreden? Vandaar ook mijn eerste reactie over de maatregel om allochtonen en autochtonen te scheiden: het is zeker niet kosher, maar misschien wel nodig? Des te meer ik er over nadenk, des te meer nadelen ik kan bedenken. Maar het alternatief (nl. een 100% concentratieschool) is misschien nog erger, want dan kunnen we binnenkort spreken over segregatiescholen. Nu hebben we het overigens alleen over de gevolgen voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten zijn die ingrijpend. Wat de beslissing uiteindelijk ook zal zijn.