actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

 
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Vorige Post   Volgende Post
  #1  
Oud 23rd July 2009, 15:34
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,552
EU zou beter autofabrieken sluiten

EU ZOU BETER AUTOFABRIEKEN SLUITEN


Het redactionele commentaar van De Standaard(DS 22 juli 2009) maakt de vergelijking tussen de manier waarop de Amerikaanse president Barack Obama de autocrisis heeft aangepakt, met de Europese aanpak. In de VS heeft president Obama op een quasi dictatoriale manier tientallen fabrieken gesloten, tienduizenden werknemers afgedankt en GM en Chrysler genationaliseerd. Bijna 27 miljard dollar aan tegoeden van GM-obligatiehouders werd verbeurd verklaard. Een gelijkaardige aanpak is voor de EU, zonder eigen industriële politiek voor de automobielindustrie, echter niet mogelijk. Evenmin als dat het geval was voor de bankensector.

Het koste-wat-het-kost in leven houden van nationale kampioenen met maximaal behoud van werkplaatsen is hier nog steeds de regel. In het midden van de jaren tachtig werden vijf virtueel failliete Europese constructeurs met ruime staatssteun kunstmatig overeind gehouden: Renault, British Leyland, Nedcar, Seat en Alfa Romeo. Goed voor een overtollige productiecapaciteit van bijna vijf miljoen auto's die nog steeds aan de basis ligt van de huidige problemen.

De enige mogelijke, weliswaar weinig waarschijnlijke, oplossing bestaat erin de automobielindustrie in haar geheel te beschouwen als een sector in crisis. Met als voorbeeld de herstructurering van de staalindustrie onder leiding van EU-commissaris Etienne Davignon, ruim 20 jaar geleden. De Commissie kan, net als destijds in de staalindustrie, orde op zaken stellen door staatssteun enkel toe te laten in ruil voor een afbouw van de productie en dus een eventuele sluiting van bepaalde vestigingen. Desondanks is het nauwelijks voorstelbaar dat bijvoorbeeld de Opelfabriek in Antwerpen op EU-bevel zou gesloten worden. Wat in de VS blijkbaar wel mogelijk is.

De Commissie heeft trouwens een goed argument om de Duitse staatssteun aan Opel te veroordelen. Het geld dat Opel al van de Duitse overheid kreeg, werd voorgesteld als uitzonderlijke steun aan bedrijven in moeilijkheden tengevolge van de financiële en de daaruit volgende economische crisis. Dat klopt niet. De financiële moeilijkheden van GM en haar Duitse dochter Opel dateren van veel eerder dan de huidige crisis. Op die basis komt Opel dus niet in aanmerking voor steun.

Vic Heylen (Centre for Automotive Research)


Lezersbrief DS, 24-07-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
 


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:35.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.