Ik begrijp de standpunten van beide partijen goed. Uitgebluste leerkrachten is geen fenomeen van deze tijd; toen ik 12 jaar geleden in het middelbaar startte, was dit ook al een probleem. Toen kwam het simpelweg niet uitgebreid in de media.
Ik had het hier toevallig onlangs over met mijn stagementor. Door een minder gestructureerde planning had ik een lesvoorbereiding net iets te laat doorgestuurd. De mentor zei dat ik beter moest plannen aangezien dit er in het latere onderwijsleven niet beter op zal worden. Daar vermeldde ze wel meteen bij dat het tegenwoordig bijna onbegonnen werk is om alles tot in de puntjes te regelen. Kijk maar naar al het papierwerk dat een leerkracht moet invullen om toch maar in orde te zijn. "Dit kan zo niet blijven duren, er moet iets aan gedaan worden" zei ze. Als een ervaren leerkracht die al ettelijke jaren in het onderwijs staat deze mening heeft, dan is er inderdaad iets mis. Het is dan ook niet moeilijk om te begrijpen waar deze uitgeblustheid vandaan komt.
|