Ik vind het enorm jammer dat steeds leerlingen de duppe zijn van ons leven. Als wij iets niet graag doen, kan je het meteen zien aan ons. We stralen dit door naar leerlingen. Verder moet een leerkracht een voorbeeldfunctie voor leerlingen zijn. Als wij er niet gemotiveerd staan om een vak te geven, hoe moeten de leerlingen uw vak dan ervaren? Misschien moet er minder druk op onze schouders gelegd worden. Natuurlijk begrijp ik, dat alles duidelijk en goed uitgeschreven moet worden, maar een beetje soepeler zijn kan nooit kwaad. Dit in de nabije toekomst voor leerkrachten, maar ook voor studenten die aan de lerarenopleiding beginnen. Dit jaar merk ik ook, dat er veel mensen zeggen "Het is niets voor mij". Vaak wordt dit gezegd doordat leraren veel moeten incasseren en er wordt een bepaalde druk op ons gelegd. Als deze drempel zou verlagen, denk ik persoonlijk dat er meer studenten zullen afstuderen en effectief in het onderwijs zullen staan. Waardoor ze gemotiveerd zullen gaan werken en de leerlingen gemotiveerd naar de les zullen komen. Verder vind ik persoonlijk dat er vernieuwing steeds moet zijn. Leerlingen vinden het interessanter om zelf te ontdekken. Op deze manier kunnen ze ook leren. Misschien is dit een interessante oplossing?